Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overtage virksomhed eller oprette en ny?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står og skal overtage et lager af varer for en CVR registreret mindre virksomhed som handler via nettet. Omsætningen er på cirka 100.000 kr. årligt og virksomheden har ikke været moms-registreret (hvilket den jo skulle have været!).

Nu er mit spørgsmål så, hvad er smartest for mig. Jeg vil selvfølgelig gerne have navnet på virksomheden og dermed også kunderne, men kan jeg kommer jeg til at hæfte for den manglende moms-betaling eller er det nuværende ejer, der gør det?

Er det bedst at starte helt fra bunden med eget nyt navn og så blot opkøbe lageret?

Der er selvfølgelig plusser og minusser ved begge, så jeg søger bare jeres råd. Hvad ville I gøre i denne situation? 

Fra Århus
Tilmeldt 8. Jun 09
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du indgår i tidligere ejers forpligtelser kan du jo hæfte for mange ting (byttekrav, reklamationer, produktansvar for varer solgt af ham m.v.)

Sørg for rent bord så du selv kender diverse forpligtelser ude i byen!

Køb det du skal bruge til en god pris, fx
- varelager
- navnet (evt. domænet, webshoppen og ikke mindst retten til at bruge navnet/mærket)
- andet relevant

Du hæfter ikke for andres manglende moms og skat medmindre, der er tale om en virksomhedsoverdragelse eller lignende, hvor du overtager en anden virksomhed.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Med mindre der er tale om et selskab, så kan du slet ikke overtage det eksisterende CVR-nummer, og den evt. manglende betaling af moms, eller andre forpligtelser vil kun relatere til CVR-nummeret.

Du kan sagtens oprette et nyt CVR-nummer, og så købe varelager, navn, logo, webshop, mv. uden at være bange for at overtage eventuelle krav fra andre erhvervsdrivende eller evt. SKAT.

Hvis du derimod køber et selskab, og dermed også overtager CVR-nummeret, så skal du passe meget på, da du derved også kommer til at hæfte for alle de forpligtelser, som eventuelt måtte være indgået med det pågældende CVR-nummer.

 

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar (begge to)... Dette var lige det svar jeg søgte. Jeg opretter et nyt CVR nr og opkøber diverse - det er vist det nemmeste og sikreste så :-)

Tilmeldt 28. Feb 10
Indlæg ialt: 300
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare af nysgerrighed.. Hvor meget skal du købe firmaet for?

Tilmeldt 24. Oct 12
Indlæg ialt: 17
Fra  CityShoppen.dk Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er af et familiemedlem - så det bliver en fair pris. Jeg skal kun betale for lageret. Navn osv. skal jeg ikke betale for :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)