Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IT-Support virksomhed i fritiden

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

God formiddag folkens.

Jeg er 18 år, og til dagligt læser jeg til IT-Supporter, med en uddannelses kontrakt som slutter om et år, og uden mulighed for fornyelse. I og med at jeg virkelig brænder for faget, leder jeg nu efter en måde at supplere min viden på, og derved også blive en smule mere 'eftertragtet' når jeg skal ud og søge læreplads igen. 

Det skal ikke være nogen hemmelighed at drømmen er at starte egen IT virksomhed, hvilket på nuværende tidspunkt selvfølgelig er dybt urealistisk. Det jeg egentligt søger er en smule erfaring, at blive mere selvstændig, og kunne afspejle modenhed, og en person som tager initiativ når jeg engang skal ud og søge ny læreplads.

Før jeg begynder at forklare om mit projekt, og stille de nødvendige spørgsmål jeg brænder inde med, skal det lige nævnes at dette projekt ikke er baseret på at lave penge. Det er udelukkende for at få en erfaring, både indenfor IT, men også det at starte et projekt op selv og udvikle det. Er godt klar over at der ikke er særlig mange penge at hente på dette område, og jeg ser egentlig de småpenge som en slags bonus fremfor nødvendighed.

Jeg forstiller mig i første omgang at yde support til private. Nogen af nedenstående problemstillinger kan i visse tilfælde løses af personer med en mindre viden inden for IT, f.eks familier med ældre børn, eller folk der har bekendte indenfor IT. Derfor er målgruppen for min service også relativt stor. Det kan være ældre mennesker, det kan være børnefamilier eller unge der er vandt til at bruge en PC, men ikke ved hvordan og hvorledes det fungerer bagtil, eller simpelthen ikke tør rode ved det.

Den primære service jeg vil kunne levere:

- Rådgivning mht. køb, sikkerhed og opgradering af hardware/software

- Fejlsøgninger af PC'er, bærbare, printere og trådløse netværk

- Opsætning og konfiguration af trådløse netværk

- Fjernelse af virus

- Optimering af performance (Rensning; Både fysisk og logisk)

- Backup af styresystem

- Formatering

- Trådløst opsætning og konfiguration af printere

- Undervisning

For at gøre mig selv mere attraktiv tænker jeg på at sætte en fast lav pris for mine ydelser, fremfor timeløn som mange andre virksomheder og private benytter sig af. Dertil overvejer jeg at lave forskellige pakke løsninger, f.eks optimering der kunne inkludere fysisk gennemgang af PC, fjernelse af støv, og udførelse af en række scanninger for at rydde op, og optimere systemets performance. 

I og med at det er en fritidsvirksomhed, og at jeg er studerende, og derfor kan komme ud for at der er problemer jeg simpelthen ikke kan løse, eller jeg ikke har ressourcer til at løse. Jeg har f.eks ikke et lager af hardware til at teste defekt hardware. Derfor kunne man give kunden en garanti der lyder på at hvis ikke problemet kan løses, betaler kunden ikke en krone, og får derudover en seddel med hvad der har været udført, og hvor jeg mener problemet ligger som evt. vil kunne minimere omkostningerne hos en anden virksomhed der benytter sig af timeløn.

Jeg vil meget gerne høre folks mening omkring mit projekt. Derudover hører jeg også meget gerne hvordan jeg bedst håndtere og skyder mit projekt igang. Hvad kan jeg tillade mig at tage for servicen, hvordan skal jeg reklamere for min service uden de store omkostninger, skal jeg betale skat? Eller i det hele taget registreres som virksomhed? Er det ikke noget med at man kan tjene op til 50.000 kr,- om året før man skal begynde at betale skat? Jeg mangler virkelig en general viden om hvordan jeg bedst muligt skyder mit projekt igang.

Med venlig hilsen

NB-

Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Lytter selvfølgelig gerne til kritik eller evt. bemærkninger og ideer til service.

Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at du sagtens kan finde nogle småopgaver hos private, som har brug for hjælp, men ikke vil betale det de fleste IT support virksomheder tager i timen. Du kan måske endda tjene et fornuftigt beløb (ift. så mange andre studiejobs).

Jeg har tidligere arbejdet med IT support, og ved at det er svært at tjene penge i den branche. Det kan dog lade sig gøre, men det tager som regel noget tid.

Overvej evt. også at tage et studiejob i en større virksomhed. Det vil sandsynligvis give dig en større og bredere viden, og måske stille dig bedre hvis du skal have en læreplads.

Mvh Carsten


Tilmeldt 21. Oct 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Carsten

Tak for dit svar. Hvad tænker du på når du siger studiejob? Det forholder sig sådan at jeg allerede arbejder fuldtid som IT-Support elev. Derfor er det også begrænset hvor meget tid jeg kan smide i projektet. Det er jo heller ikke for pengenes skyld, det er for at få en smule erfaring og et kig ind i hvad det vil sige at starte noget op selv.

Har du andre ideer eller tips til hvordan og hvorledes? Det jeg primært er i tvivl om er hvordan jeg skal reklamere.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ah, okay. Vidste ikke at du allerede arbejdede som IT support elev. Jeg kender ikke uddannelsen du nævnte.

Jeg ved ikke hvordan du bedst og billigst får fat i private kunder. Dem jeg havde var kommet gennem mund-til-mund. Så jeg har aldrig gjort noget aktivt for at få private kunder - forsøgte nærmest at undgå dem :-)

En af mine kolleger i branchen havde en IT brevkasse i lokalavisen hver uge engang, og det gav vist lidt kunder. Men det er flere år siden, ved ikke om folk læser de aviser længere - måske primært ældre.

Mvh Carsten

Fra Herning
Tilmeldt 6. Jan 06
Indlæg ialt: 692
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NB

Lav lige en hurtig overvejelse.. småbørns familier og gamle mennesker er sjældent dem der har de vilde penge.. du kan tjene en slat hist og her, og for nogen kan de få det til at blive fornuftigt. Men hvorfor bruger du ikke energien til at skabe dig din niche, og så tilbyde det til firmaer, kunne f.eks. være cisco, c5, eller andet.. Der er mange små virksomheder som har brug for freelance IT supportere der kan agere IT enhed i virksomheden efter arbejdstid da de sjældent mister det vilde ved at stå stille et par timer..

og hvor tit er det lige at tingene bryder så meget sammen at du ikke kan fikse det via teamviewer

Fra Albertslund
Tilmeldt 31. Aug 12
Indlæg ialt: 26
Fra  TidOp Skrevet kl. 02:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej NB-

Jeg synes, det er en rigtig god idé.

Find ud af, hvornår du kan træffes eksempelvis hverdagsaftner mellem 19.00 og 21.00, så har de fleste småbørnsfamilier mulighed for at ringe efter poderne er lagt til ro.

Hæng en A4-side op med snipper nederst indholdende virksomhedens og dit navn, telefonnummer og træffetid. Hav Pc-hjælp eller lignende som overskrift og så 5-6 punkter samt et længere eksempel:

Spar frustrationer og penge ved køb af ny bærbar. Jeg hjælper med at afdække dine ønsker og behov, så du får købt en som passer til dig til en god pris.

Disse kan hænges op på opslagstavler, hvor der ellers er opslag - skriv dato på og skift dem ud mindst hver måned (undersøg eventuelt de forskellige regler for opsætning de enkelte steder).

Sørg for, at du blot rådgiver dine kunder ved køb, som de så selv står for, så du ikke selv står med garantier og forpligtelser bag efter.

Opret en hjemmeside, hvor du uddyber dine ydelser.

Forklar tydeligt og hurtigst muligt, hvis der er noget, som du ikke kan eller er i tvivl om - du er jo ikke en erfaren it-supporter.

Hvis du opretter en virksomhed med CVR-nr., så vær opmærksom på, at du så er en rådgivervirksomhed og nok bør have en forsikring, som dækker dine ydelser.

Når potentielle kunder ringer, så spørg om systemet (hvilket de ikke altid ved), så du får afklaret allerede der, om det er noget du kan. Hvis du ikke kan Mac eller Linux, så hav kendskab til nogen som kan, som du kan henvise til.

Det samme gør sig gældende ved de mest udbredte programtyper - eksempelvis bruger en hel del private de gratis kontorpakker OpenOffice eller LibreOffice, som de måske har fået installeret af en ven, der dog ikke længere har mulighed for at hjælpe dem mere.

Vær dog også klar til at sige nej, hvis du bliver for populær. Det er vigtigt, at gøre uddannelsen færdig.

Vær ligeledes forberedt på, at dine kunder udmiddelbart vil forvente, at du kan svare på alt om it - vær helt ærlig i dine svar, som du også lægger op til. Fortæl, at du vil undersøge det - samt eventuelt fortælle at de koster lidt ekstra.

Jeg vil gerne give dig et par timers uforpligtende og gratis rådgivning, så send lige en privat besked til mig eller ring på 53 10 29 04.

Med venlig hilsen
Claus Agerskov 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 02:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Super gode input Claus!

Jeg fik iøvrigt lige en ide. Mange har sløve PC'ere fordi der er installeret en masse junk på dem, de uendelige opdateringer fra Microsoft kræver mere RAM etc.

Du kan måske lave et tilbud på følgende: Montere eks. 2GB RAM mere, formattere harddisken og geninstallere Windows og programmer og få den til at køre godt igen.

Det betaler kunden måske 749-999 kr. for, men forlænger måske PC'ens liv med 1-2 år. Så istedet for at gå ud og bruge penge på en ny PC her og nu, kan de forlænge den eksisterende for et langt lavere beløb.

Mvh Carsten


Side 1 ud af 1 (9 indlæg)