Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kunden betaler ikke for varen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra Tønder
Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 20
Fra  KHansen IT Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu er jeg godt igang som freelance webprogrammør og der har indtil nu ikke været problemer. Dog vil jeg lige høre hvordan jeg er stillet i et tilfælde hvor kunden ikke betaler for den leverede vare/ydelse.

Lad os antage at vi har lavet et skriftlig aftale, enten via en udfyldt og underskrevet kontrakt, eller en aftale via e-mail. Vi er blevet enige om hvad der skal laves og til hvornår det skal være lavet.

F.eks. En hjemmeside opbygget efter kundens leverede designskabelon, med mulighed for at redigere indholdet, af de forskellige menupunkter, direkte i browseren, uden brug af ekstra software. Siden skal indeholde en kontaktformular, som skal sende en bekræftelse til den har sendt mailen og den besked der er blevet skrevet i kontaktformularen skal sendes til kundens ønskede mailadresse. Opgaven skal være udført 6 uger fra dags dato. Betaling sker ad to gange. 1. rate, bestående af 33%, eller 1/3 af totalbeløbet, betales ved aflevering af første udkast. Ved aftalens udløb, altså på dagen for afslutning af opgaven, betales 2. rate, som er bestående af resten af beløbet. Hver rate skal være betalt, og programmøren i hænde, seneste 7 dage fra kunden er blevet gjort opmærksom på at betingelsen, for udbetaling af raten, er opfyldt.
Evt. udleverede loginoplysninger til servere, og lignende, vil blive slettet fra programmørens computer/mailboks, så snart betalingen er modtaget, eller hvis aftalen/kontrakten ophæves, skriftligt. Manglende betaling kan resultere i, såfremt varsel fremsendes senest 7 dage før, at siden fjernes og tilbageholdes indtil betaling er modtaget.

Begge parter er enige om dette og siden leveres, med samtlige punkter opfyldt, efter 5 uger, altså en uge før tid. Dette er den færdige side, men samtidig også første udkast, som kunden ser i aktion. Jf. aftalen er kunden blevet gjort opmærksom på at 1. rate nu skal betales.
Dagen efter modtages svar fra kunden og det bekræftes at beløbet betales til den bankkonto der er oplyst i aftalen.
Efter endnu en uge, altså hvor 1. rate skulle være på min bankkonto, er der stadig ikke modtaget betaling, altså et brud på aftalen/kontrakten.
Her sender jeg nu en mail til kunden og gør opmærksom på dette. Ligeledes gør jeg opmærksom på at opgaveperioden er udløbet og at jeg, eftersom der ikke er kommet yderligere information omkring evt. ændringer af siden, og det antages derfor som at opgaven er udført, og derfor skal 2. rate betales jf. aftalen/kontrakten.
Der går nu 2 dage før der foreligger svar fra kunden, hvori de beklager at 1. rate ikke er blevet rettidigt betalt, og begrunder dette med at deres økonomisystemer har været under udskiftning og derfor har de ikke betalt rettidigt. De lover at overføre opgavens fulde beløb, altså både 1. og 2. rate, inden ugen er omme.
Da jeg regner med at kunden taler sandt, svarer jeg tilbage, hvor jeg accepterer at betaling, af det fulde beløb, overføres til mig inden ugen er omme. Dvs. at jeg i starten af efterfølgende uge skulle have pengene på min konto.
En uges tid senere tjekker jeg min netbank for at se om pengene er modtaget. Der er endnu ikke gået penge ind på kontoen og ringer derfor til min bank for at være sikker på at der ikke foreligger en teknisk fejl på netbank, således at jeg ikke kan se at pengene er gået ind. Banken fortæller at, det beløb jeg kan se, også er det beløb der reelt er på min konto.
Derpå kontakter jeg kunden og oplyser om at pengene endnu ikke er gået ind på min konto. Jeg oplyser ligeledes at jeg forbeholder mig ret til, jf. kontrakten, at fjerne siden fra serveren igen, såfremt betalingen ikke er modtaget, eller der foreligger gyldigt grund for dette, inden 8 dage.
Der kommer herefter intet svar fra kunden og 8 dage senere fjernes siden igen fra serveren.
En uge senere modtages en mail fra kunden, som ønsker at ophæve kontrakten da den bestilte ydelse/produkt ikke er rettidigt leveret, og de forlanger ligeledes erstatning i form af meromkostninger til anden programmør.
Da jeg har god forståelse for lovgivningen, henviser jeg igen til den indgåede aftale og oplyser om at de jo har modtaget min mail, hvor jeg oplyser om at siden tilbageholdes indtil betaling har fundet sted.

Der foreligger jo en del problemer i dette scenarie, men har jeg forholdt mig korrekt, jf. lovgivning og aftale/kontrakt?

Dertil skal det siges at ovenstående er fuldtstændig fiktivt og dette ikke er noget der er forekommet mig tidligere.

Fra København
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 524
Skrevet kl. 13:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener du har begået en stor fejl og lukke dem ned. Jeg ved godt at det er nemt at gøre specielt i din situation, men det svarer vel næsten til selvtægt hvis det var forretningen som kom ud og hentede varen hos kunden.

Ikke nok med at det gør dem sure, hvis de nu har haft ekstra omk i forbindelse med en anden programmør så er de endnu mere ivrige i at du ikke skal få ret.

Jeg tror at der skulle være aftholdt nogle møder for at finde ud af årsagerne til at de ikke betalte.

God økonom/regnskabsmand. Stor erfaring fra mange brancher og lande. Kontakt mig ved behov for regnskab  / økonomistyring til rimelig pris. Også god sparringspartner.

Fra Tønder
Tilmeldt 18. May 12
Indlæg ialt: 20
Fra  KHansen IT Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kan du have ret i. Men da det står i kontrakten, at jeg forebeholder mig ret til at fjerne siden igen, såfremt de ikke betaler og jeg informerer dem en uges tid i forvejen, så har jeg jo rent bord. Og hvis jeg intet hører fra dem omkring produktets kvalitet, så må jeg jo antage at det er godt nok, og at de ikke har noget at beklage sig over. Så må man jo forvente at de forsøger at trække det ud, når de ikke betaler, og når de heller ikke kan komme med en grund for ikke at betale, så har jeg jo ikke andet valg end enten at lade dem bruge produktet og så vente på betaling, eller tilbageholde produktet indtil der er betalt. Men ja, når siden først ligger på deres server, så ville det være forkert at slette filerne igen.

Kunne man alternativt have ladet være med at udlevere loginoplysninger til at redigere indholdet på siden, så de ikke ville kunne fjerne de fyldtekster som ligger på siden?

Kigger man på den forklaring de kom med da 1. rate skulle være betalt, så lover de jo at de har betalt inden ugen er omme. Så må man jo antage at de havde kontakte mig igen, såfremt der stadig var problemer med betaling.

At de påstår at have hyret en anden programmør kan jo ikke passe, da de jo ikke kan betale mig for mit arbejde, så derfor kan de jo heller ikke betale en anden person.

At kontakte kunden og aftale et møde for at finde ud af hvorfor de ikke betaler kunne selvfølgelig være en løsning.

Men nu er vi i mit scenarie jo i den situation at jeg har fjernet filerne fra serveren igen og de påstår at have hyret en anden til at udføre opgaven. Så skal de jo kunne bevise at de har hyret en anden til at lave opgaven, eller er jeg helt galt på den?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)