Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning af Enkeltmandsfirma

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense Sv
Tilmeldt 22. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg startede for et år siden et enkeltmands firma.

Men kom aldrig rigtig igang med den store indtjening og har nu besluttet mig for at lukke det. 

Jeg er i den heldige situation at der ikke skylder nogen noget altså der er ingen gæld. 

Men er det bare at "skrive" inde på Netreg nu gider jeg ikke at være moms registreret længere og så lukker de ? Der står 2000 på kontoen skal jeg bare overføre dem til min egen konto ?

Og for et par måneder siden købte jeg en computer i firmaet hvad med den(Afskriver ikke på den - Straks afskrev med det samme)? 
Må jeg beholde denne computer ? Og må jeg overføre de 2000 til min egen konto 

Og hvad mere skal jeg være OBS nu hvor jeg gerne vil lukke mit firma

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal lave regnskab frem til lukningen, og de tal skal du bruge til selvangivelsen. Regnskabet beholder du samme med bilagene, og skat skal kun ha det hvis de beder om det, men du skal jo selvangive resultatet.

Du laver også den moms færdig og indrapportere og betaler/får retur

Inden du kan lave regnskabet, skal du finde de ting du har købt og f.eks fået moms trukket fra på. De skal vurderes, og hvis du vil beholde dem, så sælger du dem fra dit firma til dig selv, og ellers til andre

ex din computer. Hvis den kun er et par måneder gammel, så ville jeg tro du må betale det som du faktisk gav for den, og det er så en regning fra firmaet til dig selv med moms, så firmaet derved ikke har fået momsfradrag ud af computeren i en måneds tid. Om du kan trække 10% på grund af et par måneder ved jeg ikke, det må andre så være klogere på, men med kun et par måneder ville jeg tage samme pris for at få det på den sikre side.

Samme med alt andet du måtte ha købt. Du afmelder selskabet elektronisk via webreg.dk - eller måske kan det stadigt ske via en blanket, men jeg ville gøre det elektronisk 

Pengene på kontoen er dine så dem må du godt bruge, de er ikke en udgift for selskabet - så du skal bare sikre selskabets regnskab er korrekt og det er så det du skal betale skat af - nemlig overskuddet inkl. den tilbagekøbte computer og evt andet

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense Sv
Tilmeldt 22. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

ex din computer. Hvis den kun er et par måneder gammel, så ville jeg tro du må betale det som du faktisk gav for den, og det er så en regning fra firmaet til dig selv med moms, så firmaet derved ikke har fået momsfradrag ud af computeren i en måneds tid. Om du kan trække 10% på grund af et par måneder ved jeg ikke, det må andre så være klogere på, men med kun et par måneder ville jeg tage samme pris for at få det på den sikre side.

Men hvis jeg laver en faktura til mig selv fx på 4000 kr. Og jeg så betaler mit enkeltmandsfirma 4000 plus moms så opstår der jo et større overskud i firmaet jeg så selv kan trække ud dvs jeg jo reelt slet ikke betaler noget for den hvis du forstår ? 

Fra Odense Sv
Tilmeldt 22. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 15:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså jeg kan jo bruge det overskud der er tilbage i firmaet frit ? blot jeg betaler skat af det ? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan i en enkeltmandsvirksomhed bruge pengene som du vil, du skal bare betale skat af overskuddet. Overskuddet kender du jo nok ikke ved bare at kigge på bankkontoen - og som sagt, så skal din computer jo f.eks. sælges fra firmaet til dig selv med moms - og derved ændrer bare det jo ved resultatet/overskuddet når den er straksafskrevet og nu giver penge ind i selskabet - bare du er obs på det.

Hvad du bruger af kontanter har ikke spor med dit overskud at gøre, så det kan du bruge løs af. Hæver de 2000 kr er det ikke en udgift for firmaet, det sker via mellemregning i status og ændrer ikke spor ved selskabets overskud - som er det du skatter af

Hvis du føler dig usikker på hvordan du lukker og får solgt aktiverne over til dig selv og får lavet udvidet selvangivelse, så kan du i Amino søge en regnskabsmand/dame der kan hjælpe dig for ikke voldsomt mange penge hvis du har alle bilag klar, og så få det korrekt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads Engstrøm NIelsen:
Men hvis jeg laver en faktura til mig selv fx på 4000 kr. Og jeg så betaler mit enkeltmandsfirma 4000 plus moms så opstår der jo et større overskud i firmaet jeg så selv kan trække ud dvs jeg jo reelt slet ikke betaler noget for den hvis du forstår ? 

Nix du - hvis du fakturerer 4000 kr så bliver overskuddet i dit firma jo 4000 kr større og det er dem du betaler skat af. Det er også derfor det er helt OK at du hæver dem, for du bliver beskattet af de 4000 kr firmaet øger overskuddet med + firmaet får moms på 1000 kr som det skal indberettet og betale hvis det er 4000 kr + moms

Det du betaler for den er dermed skatten af de 4000 kr for den computer som firmaet jo ikke har som udgift

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)