Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs, krav på mine penge

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Toftegaard:
Man skal have en ordentlig grund for at kunne afskrive et tilgodehavende, men konkurs må da siges at være en ordentlig grund, for der er da ikke særlig stor chance for at få sit tilgodehavende
Næh - da vel ikke hvis man frivilligt giver op inden konkursen er færdigbehandlet, og det er jo det trådstarter taler om. Så længe den behandles tror jeg ikke man lovligt kan afskrive til 0 skattemæssigt og få sin moms tilbage desværre. Så snart kurator melder tilbage, at der bliver 0% eller 10%, ja så kan man naturligvis. Skat/moms godkender ikke den med "ikke særlig stor"

Du har lidt en pendent. Hvis du får en regning under rejse i tyskland med tysk moms, så kan du ikke trække den fra i resultatet i DK selv om det jo er en firmaomkostning - med mindre du kan bevise du har søgt den refunderet i Tyskland, og har fået NEJ fra dem. Du kan ikke bare sige, det kan ikke betale sig at skulle gennem refusionprosessen for 100 kr så de penge er tabt - så det er en ren udgift for firmaet. Næh da - skat kræver du har kæmpet for de 100 kr og fået nej - først så er den en ren omkostning, og det samme med konkurs, den med at der er stor sandsynlighed for at pengene er tabt, vil ikke give momsen retur før det er en retslig kendsgerning

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Toftegaard:

Jeg er ikke sikker på man kan få momsen tilbage bare ved at afskrive tilgodehavendet. Det tror jeg vil kunne ses som, at man ikke har gjort alt for at få pengene ind, og vil moms normalt ikke bare blive refunderet?
Det tror jeg den kurator der er i spil kan beskrive mere om.
Du må ikke blande det fra før konkursen ind i arbejdet for kurator efter konkursen i øvrigt
Ang moms retur kan du også ringe til skat eller bruge kommunikation under skat.dk som indlogget og få mere konkret svar
Vh

Man skal have en ordentlig grund for at kunne afskrive et tilgodehavende, men konkurs må da siges at være en ordentlig grund, for der er da ikke særlig stor chance for at få sit tilgodehavende.

Det lyder som det er taget ud fra en skolebog som ikke er opdateret.

Efter den juli 2010 er der kommet en lempeligere praksis nemlig den at man kan opnår fradrag for momsen, i henhold til momslovens § 27, stk. 6, når der sket følgende handlinger/vurderinger:

Gennemført gennem en rykkerprocedure 
Forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed
Individuel vurdering af den enkelte debitor

Dokumentation, hvis man er til sådan noget, findes her http://www.skat.dk/display.aspx?oId=1893340

- og så er bagatelgrænsen 3000 inkl. moms :-)

Ps. til trådstarter lav en aftale med kurator evt. om forudbetaling for din ydelser...

/Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kaffe & Co:

Det lyder som det er taget ud fra en skolebog som ikke er opdateret.

Efter den juli 2010 er der kommet en lempeligere praksis nemlig den at man kan opnår fradrag for momsen, i henhold til momslovens § 27, stk. 6, når der sket følgende handlinger/vurderinger:

Gennemført gennem en rykkerprocedure 
Forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed
Individuel vurdering af den enkelte debitor

Fint tak - også dokumentation - Faktisk har jeg vel hørt om hvad der vel er en slags lagermetoden  og du har langt hen ad vejen jo ret - men helt enkelt er det jo ikke, for jeg har ikke læst tråden som at der har været uafhængig inkasso virksomhed inden over - men hvis det er tilfældet og de "giver op for at sige det enkelt" så kan man jo få moms retur - men som nævnt fandt jeg ikke det her i tråden, hvor jeg opfatter det som, at trådstarter selv har rykket og har fået besked fra en kurator om at det er under behandling.  Trådstarter skrev ikke som om en inkassovirksomhed gav op men at det var med ikke at have råd til at opretholde kravet, og det mener jeg altså ikke holder, selv med nye regler. Trådstarter skrev:

Hvordan fungere det med moms? For jeg skal jo betale momsen af det jeg har solgt for. Men da jeg ikke har penge til at betale momsen, da jeg ikke har fået pengene fra kunden - så står jeg i den situation at jeg egentligt ikke har råd til at opretholde kravet.

Det er vel korrekt, at man ikke bare selv kan kræve moms tilbage fordi noget er under konkursbehandling og man selv vælger at opgive -eller misser jeg noget der? Jeg læser fra dit gode link:

Skatterådet har herved lagt vægt på, at fordringerne har været gennem en rykkerprocedure i inkassoafdelingen hos spørger selv, at fordringerne herefter er forsøgt inddrevet af en uafhængig inkassovirksomhed, der har foretaget de inddrivelsesskridt, som inkassovirksomheden i relation til fordringens størrelse har fundet mulige, og ved fortsat manglende betaling først efter en individuel vurdering af den enkelte debitor og fordring, har vurderet om fordringen skal anses for tabt og overføres til overvågningslisten.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :

NEJ, NEJ og atter NEJ

Det hedder dokumentfalsk og omtales i straffeloven og din forbrydelse anses for begået når du sender de forfalskede fakturaer. På det tidspunkt har kurator i konkursboet pligt til anmelde din dokumentfalsk til politiet.

Er du sikker på at vedkommende er advokat ?

Tilmeldt 1. Jan 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Forstået at der ikke er nogen mulighed for at få pengene andet end ved at gøre krav mod boet..

Men tror mit spørgsmål blev misforstået mht. det.

Faktura jeg ikke har fået betalt endnu er for den moms periode som sluttede igår.

Dvs nu skal jeg betale moms af xxx beløb - uden at have fået pengene ind. Det har jeg ikke råd til.

Mit spørgsmål er derfor om jeg skal rapportere min salgsmoms allerede nu, eller først når jeg ved om jeg får nogle penge fra kurator?

Hvis jeg skal nu, så står jeg jo i den situation at jeg faktisk ikke har råd til at gøre krav mod boet. og derfor skal opgive noget som helst håb om at få pengene de skylder mig.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du følger bogen skal den i princippet indbetales. Det er fakturadatoen, som afgør hvilken periode momsen skal indbetales.

Da du er digselv nærmest vælger du naturligvis en for dig optimal løsning og afskriver fordringen regnskabsmæssigt allerde nu. Per 30/9 så den ikke påvirker din moms. Hvis der senere kommer penge så indtægtføres de til den tid og momsen deraf betales.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

synes også om det pragmatiske - Sådan en situation kan vel være dum ved, at konkursselskabet vel kan ha trukket momsen fra som købsmoms  hvorved staten jo kan miste momsen som de vel har betalt til konkurselskabet uden at få den ind igen fra sælger - men jeg forstår vel forslaget, ville også selv hænge med mulen over det, selv om man vel får momsen retur når tabet er konstateret

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)