Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er reglerne ved fyring af en medarbejder?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg har et mindre bi-job i en butik, og vi står for at skulle fyre en medarbejder som vi ikke længere ønsker at have ansat.


Personen er ansat på time basis, og med udgangspunkt i en løbende vagtplan (personen har ikke flere vagter i denne vagt periode, og vi lægger ny vagtplan på Torsdag i næste uge).

Personen har  lige præcis overskredet sine 3 måneders prøvetid (for 8 dage siden), og har derfor i.f. kontrakt 1 måneds opsigelse fra både arbejdsgiver og medarbejders side.

Grunden til fyrringen er mange, men for lige at opsummere drejer det sig om følgende.

Mangel på samarbejds vilje.

Uhøflig overfor kunderne.

Minimal arbejdsindsats (Laver ikke de ting som han skal, trods flere påtaler).

Yderligere har han den 16/9 haft en vagt, som han ikke dukkede op til. Da vi kontaktede ham for at minde ham om at han havde en vagt, mente han ikke at han havde sagt ja til en vagt (Hans navn var på planen), og yderligere kom han med en påstand om at han var syg. Det endte dog med efter en længere diskussion at han mødte op 2 timer for sent.

Vi har pr. dags dato bedt ham om ikke at møde op til næste personalemøde, da vi ikke ønsker at han fortsætter. Nu har han så truet med fagforening  etc. da han mener at han har krav på denne måneds opsigelse.


Har vi sparket os selv bagi?, eller er der noget af overstående som berettiger os til at opsige ham med øjeblikkelig varsel?.


MVH
Mark 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

den med "ikke måde op ved næste personalemøde da vi ikke ønsker han forsætter er vel ikke helt klar, men er han over 3 mdr grænsen - så skal han ha en skriftlig opsigelse, f.eks. "da vi ikke synes samarbejdet fungerer som det skal, Du har en måneds opsigelse, og vi forventer du passer dit arbejde loyalt under oktober måned", senest den 30/9 og så skal han lønnes - og i princippet arbejde - oktober med. Hvis I føler han vil skade mere end gavne ved at være på arbejde, ja så kan det være klogt at lade ham gå hjemme i stedet.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :

den med "ikke måde op ved næste personalemøde da vi ikke ønsker han forsætter er vel ikke helt klar, men er han over 3 mdr grænsen - så skal han ha en skriftlig opsigelse, f.eks. "da vi ikke synes samarbejdet fungerer som det skal, Du har en måneds opsigelse, og vi forventer du passer dit arbejde loyalt under oktober måned", senest den 30/9 og så skal han lønnes - og i princippet arbejde - oktober med. Hvis I føler han vil skade mere end gavne ved at være på arbejde, ja så kan det være klogt at lade ham gå hjemme i stedet.

vh 

Hej Cookie,

Tak for svaret,  vi mener at det vil gøre mere skade end gavn at lade ham arbejde i opsigelses perioden, da han som sagt er meget uhøflig over for kunder. 

Den pågældende medarbejder har i sin ansættelsestid været med til en vagtplan som strækker sig over 3 mdr, og har i denne vagt periode haft 3 vagter. 

Hvis han bliver bedt om at blive væk, skal vi så give nogle former for kompensation når han jo ikke har flere vagter i denne periode?

MVH
Mark 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mark Jensen:
Hvis han bliver bedt om at blive væk, skal vi så give nogle former for kompensation når han jo ikke har flere vagter i denne periode?
det tør jeg ikke svare på. Hvis han ansaættelsesaftale omfatter disse vagter, ja så uden tvivl, men ellers bare en normal månedsløn vil jeg mene, men det vil afhænge af kontrakten - er der en fast månedsløn bare (og vagterne måske noget ud over normal arbejdstid) så burde det række, men sikre løsning er vel månedsløn + den ekstra betaling en vagt kunne give - men jeg ville nu nok prøve med bare månedslønnen hvis det er hvad kontrakten siger

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Der mangler lidt oplysninger for at vide hvordan sagen skal drejes:

Er personen ansat på fuldtid, hvis ikke hvor mange timer står der i han ansættelses kontrakt

Er han timeløns ansat eller funktionæransat

Er der lavet en ansættelseskontrakt

m.fl

MVH

Kim

Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Villumsen:

Hej Mark

Der mangler lidt oplysninger for at vide hvordan sagen skal drejes:

Er personen ansat på fuldtid, hvis ikke hvor mange timer står der i han ansættelses kontrakt

Er han timeløns ansat eller funktionæransat

Er der lavet en ansættelseskontrakt

m.fl

MVH

Kim

Hej Kim,

I mit oprindelige indlæg står der beskrevet at personen er ansat som timelønnet, og han har en ansættelseskontrakt hvor der er 1 md opsigelse.

Han er ansat til forefaldende arbejde, og på vagtplan hvor han selv byder ind på de vagter han ønsker, dvs. at det er svingende hvor mange timer. Men i den tid han har været ansat har han i snit kun haft en enkelt vagt af 6 timer pr. måned.

Fra Roskilde
Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 149
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Ja, lige den med timelønnet havde jeg ikke set, beklager Embarrassed

Men hvad står der i kontrakten i forhold til arbejdstid?

Jeg er med på at han kun har "arbejdet" i snit 6 timer pr. md. - men hvad forventer arbejdsgiver og ikke mindst hvad står der i kontrakten?

Jeg ville forsøge at lave en aftale om hvordan ansættelses forholdet kan sluttes best muligt for begge parter, som underskrives af begge parter.

Fagforeningerne har mange midler og dommerne i retten har tit holdningen af arbejdsgiveren er den store stygge og arbejdstageren den lille uskyldige, så hvis kontrakten ikke er snor lige så !!

MVH

Kim

Fra Herning
Tilmeldt 25. Feb 10
Indlæg ialt: 1054
Fra  Adwords Bureauet Help2go - Online markedsføring & Branding Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Villumsen:

Hej Mark

Ja, lige den med timelønnet havde jeg ikke set, beklager Embarrassed

Men hvad står der i kontrakten i forhold til arbejdstid?

Jeg er med på at han kun har "arbejdet" i snit 6 timer pr. md. - men hvad forventer arbejdsgiver og ikke mindst hvad står der i kontrakten?

Jeg ville forsøge at lave en aftale om hvordan ansættelses forholdet kan sluttes best muligt for begge parter, som underskrives af begge parter.

Fagforeningerne har mange midler og dommerne i retten har tit holdningen af arbejdsgiveren er den store stygge og arbejdstageren den lille uskyldige, så hvis kontrakten ikke er snor lige så !!

MVH

Kim

Hej Kim, 

Der står intet angående arbejdstid i kontrakten, udover at det aftales under hver vagtplan (vores vagtplan strækker sig genealt over 3 mdr), og vi holder næste vagtplan på torsdag i næste uge.     

Så udfra min tankegang tænker jeg om det ikke blot er at skrive i opsigelsen at han har 1 måneds opsigelse i henhold til kontrakten. Men blot sørge for at han ikke får nogle vagter i den kommende måned til vagtmødet i næste uge? (Min ide underbygger at det vel i sidste ende altid er chefen der har det sidste ord omkring hvem der har lov til at arbejde en given dag.).



Tilmeldt 16. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Fra  John Martinussen Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mark

Hvis der ikke står noget i kontrakten om arbejdstid, så vil jeg mene, at I kan opsige ham med begrundelse i de forhold du nævner og undlade at tilbyde ham flere vagter.

Udeblivelse fra en vagt er de fleste steder faktisk bortvisningsgrund og den er før gået igennem i forhold til fagforeninger

Fremover bør I sikre jer, at en tilsvarende tvivl ikke kan opstå ved at skrive helt tydeligt i kontrakten, at der ikke stilles garanti for noget antal timer, men at vagtplanen lægges løbende. I tilfælde af en "almindelig" opsigelsessag vil I formentlig være forpligtet til at honorere det antal timer medarbejderen har haft i den foregående måned, hvis medarbejderen har en måneds opsigelse - uanset om I friistiller eller ej. Tilsvarende vil I skulle honorere gennemsnittet af de foregående tre måneders vagter, hvis medarbejderen har været ansat i to år og ni måneder osv.

Mange hilsner

John

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)