Jeg er freelance it-konsulent med mit eget ApS med kun mig selv som ansat, dvs. jeg er både arbejdsgiver og arbejdstager.
Indtil videre har jeg selv opgjort og indberettet moms via. tastselv.erhver.dk. Det er nemt nok, da jeg har meget få bilag, mest salgsmoms og et seperat momskonto.
Nu nærmer årsafslutning sig jo... Hvordan sker det helt praktisk? Det kan jeg vel nok selv gøre uden revisor? I princippet er det vel bare de 4 kvartaler, som skal opgøres og indberettes? Hvad med bilag? Dem har jeg arkiveret og nummeret som pdf´er... hvad skal der ske med dem?
Jeg tror ikke jeg forstår ordet årsmomsregnskab. 4 kvartal moms er helt som alle de andre og der er ikke som sådan års moms regnskab ud over Henriks note og en nulstilling af moms konti som du kan lave kvartalsvis - eller i alle fald i forbindelse med årsafslutning
Så er der det almindelige årsregnskab, drift og status, men det er ikke driftsmæssigt noget med moms, men indtægter minus udgifter uden moms som giver resultatet.
Det skal digitalt indberettes og det må du godt gøre selv, du kan sikker der se hvilke tal fra årsregnskabet det er du skal indberette til skat (det er kun en række af nøgletallene) OG til selskabsstyrelsen, som skal ha regnskabet fuldt ud med ledelseserklæring og beretning for et ApS. Der kan du også med henvisning til konkurrence og en paragraf jeg ikke husker i hovedet, nøjes med bruttoavance og skjule omsætningen. Det regnskab er offentligt tilgængeligt. Personligt ville jeg måske betale en revisor for at tage indberetning og erklæringer første gang i et ApS, men du må absolut selv.
Bilagene gemmer du i 5 år så du på forlangende kan fremlægge dem, de skal ikke automatisk med. God vind med det i alle fald
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg er i gang med at indhente tilbud fra revisorer for årsregnskabet. Det kunne være godt, hvis du også kunne hjælpe mig med den der paragraf.
Momsregnskabet laver jeg selv, men det det vil blive udgjort af udskrift fra min momskonto med købs- og salgsmoms incl. referencer til bilag og indbetaling til SKAT hver kvartal. Mere er der vel ikke behov for? Fx. regneark osv.?
Momsregnskabet laver jeg selv, men det det vil blive udgjort af udskrift fra min momskonto med købs- og salgsmoms incl. referencer til bilag og indbetaling til SKAT hver kvartal. Mere er der vel ikke behov for?
Husk, at det ikke er al moms, som du kan fradrage 100%.
Eksempelvis skal du lave fordeling på alle køb vedr. telefon, internet og computer, og andre blandede driftsmidler.