Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskab opretter flere datterselskaber?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Blir det ikke en række holdingselskaber i en underlig konstruktion at lade aps 1 oprette 2 og 2 oprette 3 og så aps 3 oprette aps 4 for de samme 80t, det gir vel kun et egentligt opreativt drifts aps eller misser jeg noget helt her?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Stiftelse af datterselskaber fra et holdingselskab foregår på følgende måde:

  1. Holdingselskab og ét datterselskab kan stiftes på samme kapitalgrundlag jvf. notat fra Erhvervsstyrelsen fra 1995
  2. Ved stiftelse af flere datterselskaber til holding eller rettere søsterselskaber, så skal der tilføres kapital til disse selskaber. Her er det ikke muligt at låne kapitalen i det ene datterselskab til brug for stiftelsen af det næste datterselskab/søsterselskab. Det skal være en ny kapital.
  3. Holdingselskaber der stifter et datterselskab ApS 1, hvorpå ApS 1 stifter et nyt datterselskab ApS 2 og ApS 2 igen stifter et datterselskab ApS betegnes som "kædeselskaber" og er en ulovlig konstruktion.

Konklusionen er derfor, at et holdingselskab med en kapital på kr. 80.000 kun kan stifte ét datterselskab.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Blir det ikke en række holdingselskaber i en underlig konstruktion at lade aps 1 oprette 2 og 2 oprette 3 og så aps 3 oprette aps 4 for de samme 80t, det gir vel kun et egentligt opreativt drifts aps eller misser jeg noget helt her?

Jo, og det er ulovligt, da dette betegnes som "kædeselskaber".

Tonny

Fra Skive
Tilmeldt 5. Dec 11
Indlæg ialt: 61
Fra  HighHouse.dk SkiveLAN.dk Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg så været til revisor.

Det kan godt lade sig gøre at lave kæde konstruktion, men man kan ikke gøre det sådan at hvert firma ikke hæfter for hinanden på den her måde, men det er dog ikke ulovligt, det er ganske lovlig måde at lave en konstruktion på. Vi har dog besluttet os for at skaffe de ekstra 2x80.000 til at oprette de andre firmaer, da det er den bedste og mest sikre måde at gøre det på.

De bedste hilsner
Mathias 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder klogt. Hvis jeg forstod dig, så skulle du kun bruge et holding og to driftsdatterselskaber og I havde et med fuld ApS kapital. Så burde jo 80.000 mere i kapital række + stiftelse osv omkostninger, men klogt og rigtigt at ha 80 tni ApS kapital i dirftsselskaberne som så ejes af holding der har kapitalen i de to driftselskaber som sin kapital.

I alle fald god vind, og selskaber der behøver al fokus på at skaffe indskud tilbage og chancer på 0 i aps kapital, vil ofte ha en del andre problemer, så godt I kan fokusere på selve forretningen
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Skive
Tilmeldt 5. Dec 11
Indlæg ialt: 61
Fra  HighHouse.dk SkiveLAN.dk Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg føler os det er den bedste løsning vi har fået nu, det var os det revioseren anbefalede.

Mange tak, og mange tak for hjælpen Cookie :-) 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Mathias:

Nu har jeg så været til revisor.

Det kan godt lade sig gøre at lave kæde konstruktion, men man kan ikke gøre det sådan at hvert firma ikke hæfter for hinanden på den her måde, men det er dog ikke ulovligt, det er ganske lovlig måde at lave en konstruktion på. Vi har dog besluttet os for at skaffe de ekstra 2x80.000 til at oprette de andre firmaer, da det er den bedste og mest sikre måde at gøre det på.

De bedste hilsner
Mathias 

Hej Mathias

Fint, at du fik svar og en forklaring.

Dette link siger tydeligt, hvordan Erhvervsstyrelsen opfatter kædeselskaber m.v.

http://www.eogs.dk/graphics/_ny%20eogs/Love%20og%20Regler/Selskaber/Aktieselskaber/rullende%20kapital.pdf

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Tonny  den var jo tydelig nok, styrelsen accepterer et holding selskab ikke skal ha anden kapital end den kapital der er i datterselskabet/datterselskaberne, og konsekvensen må være, at for at leve op til styrelsens krav, for kapitalstruktur skal der være 80 t ApS kapital i driftselskaber - hver og et - for at stifte driftselskaber.

At styrelsen accepterer holding selskaber er jo ikke nyt og giver jo fuld fornuft, de er jo ikke skabt for at begrænse risikoen i en drift - på andet vis, end at overskud kan føres op som skattefrit udbytte til holding (og for skattemæssigt at få let sambeskatning i flere selskaber), men ikke som begrænsning i den løbende drift risiko i et driftsselskab.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jan 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :

(Jeg _er_ klar over at det er en gammel tråd - men den kommer godt op i google... ;-)

Det er helt klart også den pæne måde at gøre det på: Altså at skyde den ekstra kapital ind (det er min 50k i dag). Den eneste ulempe er, at man jo kommer til at betale skat af indskuddende, når de evt. skal ud igen...  Jeg skal nok til at lave et ekstra driftsselskab og ville gerne undgå dette; så jeg overvejede om man bare kan låne holdingselskabet pengene - og dermed få dem ud igen skattefrit, når et af driftsselskaberne har tjent nok til, at holding kan betale lånet ud. I dag kan man jo lave en fuldstændig tilsvarende konstruktion med et IVS som holding, der låner pengene til at oprette et ApS... Jeg er dog endnu ikke overbevist om at den tænkte løsning er 100% OK.

Mvh.

 Anders

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

 kap forhøjelse sker med skattede midler og så er de jo skattefrie siden når de kommer ud ved salg eller lukning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)