Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalforhøjelse i ApS?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 11:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skal oprettes et gældsbrev, som opfylder betingelserne for konvertible gældsbreve/obligationer på anfordringsvilkår.

Skattemæssigt har det overordnet set følgende fordele for fysiske personer, jf. TfS 2011,80:

Med en konvertibel obligation på anfordringsvilkår opnås således en gunstig skattemæssig stilling for långiveren; går det godt, så kan han få udlånet tilbagebetalt uden skattemæssige konsekvenser, og går det skidt, så får han fradrag for tabet som et aktietab.

 

Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder rigtigt spændende. Jeg googlede lidt videre og fandt den her afgørelse: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1920149 Var det den du henviste til? Jeg ved ikke lige hvad TfS refererer til, men jeg kan godt se at de bruger den reference hos Skat.

Jeg fandt faktisk også en prototype på et konvertibelt gældsbrev som man måske kunne rette lidt i for at have et gangbart dokument. Jeg går ud fra at E&S ikke skal underettes om låneoptagelse fra hovedaktionæren i et ApS.?

./Anders

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Oct 09
Indlæg ialt: 292
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal være helt sikker på, at gældsbrevet bliver lavet korrekt. Låneoptagelsen skal ikke registreres hos Erhvervsstyrelsen - det vil først blive aktuelt såfremt fordringen konverteres til selskabskapital. 

Tilmeldt 25. Oct 10
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer!

Jeg sidder med lignende problemstilling: Ønsker at låne penge fra mig privat ind i mit selskab (ApS) vha. konvertibelt gældsbrev, men vil selvfølgelig gerne sikre mig at det sker på den helt rigtige måde.

Har du mulighed for at dele den prototype du taler om? Og er der andre der kan ridse op hvordan det præcist gøres?

Sidder med et nyopstartet selskab m. 80.000 i egenkapital, så advokatudgifter er stadig ret dyre hvis det skal ad den vej.. 

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Er lige nødt til at komme med et indspark her.

Optagelse af konvertible lån skal vedtages på generalforsamling og skal skrives ind i selskabets vedtægter. Og anmeldes til Erhvervsstyrelsen. Se selskabslovens §§ 167-68.

Sådan er det, selvom den kapitalforhøjelse, der skal gennemføres, hvis lånet bliver konverteret, rent faktisk først gennemføres senere.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 16. Aug 12
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, jeg endte selv med at vælge at få min advokat til at lave en konvertibel obligation. Hvis du googler det begreb vil du kunne se et par eksempler på hvordan sådan et dokument kan udformes. Jeg tror dog det er vigtigt at få det lavet helt præcist som man skal og få den rette rådgivning på området og min advokat har lovet at det 'kun' vil koste 2-3 advokattimer. Hvis man ikke er meget kendt med reglerne på området kan der godt være nogle uheldige skattemæssige konsekvenser. Se f.eks. http://www.beierholm.dk/seneste-nyt/artikelarkiv/skat-moms-og-afgifter/konvertible-obligationer.html

./Anders

Tilmeldt 10. Jul 18
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tack før svar ang hur jg ska få kapital till en pantbank.

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 12
Fra  Weber Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan man slippe uden om en vurderingsberetning fra en godkendt revisor ved kontant indskud... altså lave det hele selv ?

-Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael W:

Kan man slippe uden om en vurderingsberetning fra en godkendt revisor ved kontant indskud... altså lave det hele selv ?

-Michael

man skal have godkendt kapitalen - ikke som sådan vurderet ved kontant, men at den er indbetalt, af revisor, advokat - eller bank (som sjældent vil og koster det samme)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 12
Fra  Weber Skrevet kl. 15:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar.

Så banken kan godkende indbetalingen, ligesom ved nystiftelse af et selskab...

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)