Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed indskud i ApS?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Middelfart
Tilmeldt 8. Dec 10
Indlæg ialt: 2
Fra  Bookunibook ApS Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg driver en lille Enkeltmandsvirksomhed, men skal til at starte et ApS, sammen med 2 andre, men ønsker at bruge mit enkeltmandsselskab til at indskyde de penge som skal indskydes i ApS, således at dette ApS bliver ejet af mit selskab så når der skal flyttes overskud ud fra ApS, at det kan forblive i min Enkeltmandsvirksomhed til forretningsudvikling. Det skal lige nævnes at jeg påtænker at få mit enkeltmandsselskab lagt under virksomhedsordning. Således jeg kan opspare kapital.

Nogle der ved om dette kan lade sig gøre??

På forhånden tak :)

VH. Jacob
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 43
Fra  Shh Aps Skrevet kl. 23:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Det kan det da helt sikkert - altså lade sig gøre.. men når du trækker pengene (overskuddet i aps) ned i dit personlige firma bliver du jo alligevel beskattet som personlig indkomst / virlsomhedsordningen.

Efter min bedste overbevisning vil et holdingselskab (aps) være ideelt ? idet du kan trække pengene ud fra drift ti holding til en lempelig / ingen skat ?

Vær også meget opmærksom på at der mulighed for en virksomhedsomdannelse fra enkeltmands til aps. på lempelige vilkår

Til slut også vær obs på at man ikke må kunne forveksle dine personlige virksomheds aktiviteter med dit selskabs - idet det hurtigt vil kunne bestrides/diskuteres at det var et selskab din evt. modpart har handlet med - og ikke din personlige enkeltmandsvirksomhed -

MVH

Rasmus

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jacob:
Hej Aminoer,

Jeg driver en lille Enkeltmandsvirksomhed, men skal til at starte et ApS, sammen med 2 andre, men ønsker at bruge mit enkeltmandsselskab til at indskyde de penge som skal indskydes i ApS, således at dette ApS bliver ejet af mit selskab så når der skal flyttes overskud ud fra ApS, at det kan forblive i min Enkeltmandsvirksomhed til forretningsudvikling. Det skal lige nævnes at jeg påtænker at få mit enkeltmandsselskab lagt under virksomhedsordning. Således jeg kan opspare kapital.

Nogle der ved om dette kan lade sig gøre??

På forhånden tak :)

VH. Jacob

Hej Jacob

Denne konstruktion er ikke mulig, idet en enkeltmandsvirksomhed ikke kan eje aktier eller anparter.

Derudover sker en stiftelse af et selskab med beskattede midler, dog undtaget virksomhedsomdannelse jvf. Lov om skattefri virksomhedsomdannelse- Lov om skattefri virksomhedsomdannelse kan kun ske i perioden 1.1. - 30.6, hvor det seneste årsregnskab danner grundlag for omdannelsen og enkeltmandsvirksomheden samtidig ophører (der kun enkelte undtagelser, eks. særregel omkring fast ejendom).

Herudover er det således heller ikke muligt at "flytte" overskud ud af et selskab, idet dette kun kan ske som løn, udbytte eller eventuelt på faktura. Løsningen med fakturering fra egen enkeltmandsvirksomhed er dog ikke nogen anbefaling, snarere tværtimod, idet denne fremgangsmåde vil have især SKAT´s bevågenhed.

Det eneste brugbare i det tidligere indlæg fra Rasmus R er, at en holding/datter konstruktion vil kunne anvendes til formålet, hvor der ved en udlodning fra driftsselskabet (skattefri) vil kunne opspares midler i holdingselskabet.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

at vi har en som Tonny som er proff - og alligevel stadigt - gennem flere år - svarer som (uddannet revisor) helt uden profit herinde - giver mig stor respekt - Godt gået og god hjælp til iværksættere. Det er ferietid, men der er en del tidligere aktive revisorer herinde, som virker i totalt ferie-modeBig Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 43
Fra  Shh Aps Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny -

Hvorfor kan manden ikke eje anparter - eller aktier - i et selskab det er jeg da noget uforstående overfor ? -

Hvis hans enkeltmandsfirma stifter et selskab - er der vel bare tale om at han gør det som person ? - idet der selvfølgelig vil være en beskatning af de midler

han lægger som anpartskapital ? (hvis han trækker 80 tkr.) er der vel groft sagt bare tale om at han hæver dette beløb til "sig selv/privat" og at beløbet self. er skattepligtigt - idet vi må gå ud fra at enkeltmandsvirksomheden har tjent pengene for at kunne bruge dem ?.

Er det fuldstændigt skudt ved siden af ?

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Rasmus-R:
Hvorfor kan manden ikke eje anparter - eller aktier - i et selskab det er jeg da noget uforstående overfor ? -

Det fremgår ikke, at der er tale om et selskab, men derimod en konstruktion med enkeltmandsvirksomheden som udgangspunkt.

Rasmus-R:
Hvis hans enkeltmandsfirma stifter et selskab - er der vel bare tale om at han gør det som person ? - idet der selvfølgelig vil være en beskatning af de midler

Et enkeltmandsfirma kan ikke stifte et selskab, det er og bliver personen, hvorfor det ved anvendelse af midler fra enkeltmandsvirksomheden skal afregnes skat af de indskudt midler, eks. kr. 80.000 indskydes, skatteprocent 50% svarer til det samme i skat.

Rasmus-R:
(hvis han trækker 80 tkr.) er der vel groft sagt bare tale om at han hæver dette beløb til "sig selv/privat" og at beløbet self. er skattepligtigt - idet vi må gå ud fra at enkeltmandsvirksomheden har tjent pengene for at kunne bruge dem ?

Enig, når der afregnes skat af virksomhedens overskud, så kan ejeren anvende midlerne til hvad som helst.

Tonny

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)