Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ung knægt søger råd!

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Jul 12
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer!

Det er nok et underligt spørgsmål, men jeg vil gerne starte et interessentselskab, vi er 5 medejere i projektet. Og vi skal gerne have en der sidder med størst andel, hvor bærer man sig ad? Er der nogle derude som har et godt råd til hvordan man bærer sig ad under opstart? Hvis man er 5 der skal have andel, og det skal gå op i de 100 % så bliver der ikke fordelt ret meget ud til hver? Jeg er godt klar over at jeg lyder meget uerfaren, og jeg ved ikke meget om det, så tænkte jeg lige ville spørge herinde. 

På forhånd, tak!!

Mvh. 

Jonst

Fra Odense
Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Bottelet Consult Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jonst

 

Fem medejere lyder lidt voldsomt i opstartsfasen, men det er set før.

Først og fremmest skal i lave en interessentskabskontrakt og oprette selskabet på virk.dk.

Hvis i ikke har nogle erfaringer med det vil jeg anbefale jer, at få hjælp af en rådgiver/advokat.

Du kan finde nogle skabeloner rundt omkring på nettet f.eks. på: http://www.startvaekst.dk/vhmidtjylland.dk/interessentskabs-kontrakt

I kan selv bestemme overskudfordelingen, så den kan både hedde 20/20/20/20/20 eller 40/15/15/15/15 ect.

 

Hvis i er på bar bund, kunne det være en idé, at ringe til vækstehuset i jeres region. De kan højst sandsynlig hjælpe jer på vej.

 

Hvis du vil have nogle råd med på vejen, så kig en ekstra gang på dine kommende medejere.

Kan alle bidrage med noget til den her virksomhed? - Hvordan er deres indstilling? - Er det noget de vil? - Der er selvfølgelig altid en risiko for, at nogle hopper fra. Den risiko bliver sjælendt mindre når man er fem i stedet for to-tre.

Hvordan er deres forhold til økonomi? - Du skal til, at hæfte solidarisk med hele din formue.

Det lyder måske lidt pessimistisk, men det er bedre at gøre sig overvejelserne før start end at fortryde efter 1 år.

 

Håber det kan hjælpe jer lidt på vej og at jeg ikke har skræmt jer.

 

Med venlig hilsen

Oliver Bottelet

 

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Oliver har en rigtigt god pointe. Med et interessentskab kan en person i teorien gældsætte alle de andre i og med at der er både personlig, ubegrænset og solidarisk hæftelse. Er det virkeligt nødvendigt med 5 personer her?

Hvis det er nødvendigt med alle, skal I blot oprette en kontrakt sammen. I kan tage et stykke papir, nedskrive dato, sted og hvad I ønsker. Skriv det under og så har I en juridisk gyldig kontrakt, sværere behøver det ikke at være. Hvis en af jer skal have 40 % ejerandel, en skal have 30 % og de andre tre kun får 10 %, så skriver I det så præcist i kontrakten som muligt.

Eventuelt kunne I blot opstarte en virksomhed uden at momsregistrere den. Det er muligt med et I/S, da det er en virksomhed og ikke et selskab. En moms / CVR-registrering er ikke påkrævet før end I i løbet af de næste 12 måneder regner med at omsætte for minimum 50.000kr.

Læs mere om at oprette et I/S i praksis her - og held & lykke :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Med 5 deltagere i et interessentskab er der dømt højrisiko fra sekund 1!

Problemerne med et I/S opstår når der skal lånes og selvskyldnerkautioneres og een af deltagerne påtager sig en hæftelse, som de andre kommer til at hænge på, etc etc.

Når I er fem deltagere, burde I kunne rejse 80.000 til et ApS...

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)