Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - er min forretningside lovlig eller i gråzonen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 64
Fra  WEXO Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en ide som jeg ønsker at sætte igang, men som muligvis er i gråzonen...

Jeg ønsker at udvikle en NEMID app til iphone og android. Denne applikation benytter OCR teknologi og telefonens kamera, til at aflæse koderne på dit nemid papkort, gemme dataen krypteret i en database, og herefter (gennem en widget på din mobildesktop) give dig adgang til at indtaste de 4 nemid cifre. Herefter giver den dig automatisk gennem widget'en den tilhørende 6-cifrede kode. Må være et marked for 9 kr årlig licens, 5 kr. per indlæst papkort eller en lign. forretningsmodel

Der står i betingelserne for nemid (ikke ordret) at 'DU MÅ IKKE SKANNE, KOPIERE ELLER PÅ ANDEN MÅDE REPLIKERE DIT NEMID PAPKORT'. Men helt ærligt - gør vi ikke nærmest alle det. Personligt er jeg blot træt af at finde et billede frem på telefonen og zoome løs for at finde koden. 

En ting jeg dog ikke personligt gør, er at benytte min mobiltelefon til at logge ind med min nemid, da min telefon (hvis hacket), i såfald vil kunne levere alle informationer til brug for at tilgå private oplysninger via nemid. Min APP krypterer den arkiverede data, og besværliggør dermed hackerens forsøg på at afkode informationerne i langt højere grad, end hvis der blot ligger et billede tilgængeligt på telefonen.

Mit spørgsmål: Vil man kunne 'skrive sig ud af' de betingelser som NEMID opremser. Brug af applikationen er på eget ansvar, og vi anbefaler kraftigt ikke at benytte din mobile enhed til at logge ind på NEMID tjenester såfremt applikationen har indlæst aktivt NEMID nøglekort, da dette potentielt kan bringe sikkerheden i fare. Herunder beskrive krypteringen. 

Lad mig høre fra jer, gerne hvis der er nogle advokater derude også:-)

- kunne forestille mig at jeg efter lancering kunne få brug for netop en advokat til at håndtere en dialogen med myndighederne.

www.wexo.dk - Vi vil være Danmarks bedste til Magento - har du en udfordring til os?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Når nu der står klart på kortet man ikke må, så vil det betyde dine kunder bryder en regel. Måske ikke en lov, men en regel. 

Problemet med dette er at hvis det en dag går galt, og deres bankkonto bliver tømt, så kan de risikerer at skulle dække alt sammen selv. Udelukkende fordi de har brugt din app, og brudt den regel.

Personligt ville jeg aldrig tage den chance, og der findes altså også en digital nøglerings version af dit papkort ;-)

Tilmeldt 30. Apr 12
Indlæg ialt: 32
Fra  recourse Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i med ckf, tror forøvrigt næppe der er det store forretningspotentiale i det, udover at det offentlige er for rigide til at ville lege med. Umiddelbart tænker jeg kompromitteret sikkerhed, tvivlsom udbyder, modarbejder idéen ved nøglekortet ktr. krypteringsnøgle. Derudover har NEMID har endnu ikke tilladt nogen indblik i kildekoden, så app'en skulle udelukkende laves på baggrund papkortet og 3. parts program, og flere applikationen øger alt andet lige it-risici.

vh

FTT

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 2
Fra  MSC Revision Skrevet kl. 05:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej din app er ikke i strid med loven som sådan, årsagen til du ikke bryder loven, er at det ikke er dig der kopier nøglekortet, du skal bare fraskrive dig ansvaret for hvad brugeren benytter appen til, og du er nød til at tænke en ide ind således at appen kan bruges til mindst en ting udover at kopiere nemid evt. kortkode husker til kreditkort.

Det er lidt som at sælge en dvd-brænder og tomme dvder, forhandleren ved jo godt at kunden kopierer en film eller to, det kan jo også være at kunden kun brænder billeder og video af familien.

jeg syntes det er en god forretningside, og ville helt sikkert benytte den selv. Tænker at du bør lave den således hver bruger kan få et nøglekort registreret gratis, så de finder ud af hvor bekvemt det er. På den måde vil du formodentlig få flere kunder i hus, sådan ville jeg markedsføre det.

Hvis du har brug for hjælp til at lancere din idé, kan du kontakte mig på mikael@msc-revision.dk

Mikael Henriksen

Revisor

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 64
Fra  WEXO Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikael

Tak for dit svar. Vil nødigt sagsøges pga app'en :-)

Jeg overvejer at lave det således at de første 5 kodeopslag er gratis, herefter kan man købe premium udgaven, eller benytte kodehuskeren eller anden feature gratis.

www.wexo.dk - Vi vil være Danmarks bedste til Magento - har du en udfordring til os?

Tilmeldt 24. Jul 12
Indlæg ialt: 2
Fra  MSC Revision Skrevet kl. 03:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske er du heldig at der kommer en debat i medierne, du kan evt. prøve at markedsføre med lidt linkbaiting, alt PR omtale er godt, selv om den er kritisk. Hvis du ikke ved så meget om linkbaiting så må du læse dig frem på google, der er nogle der er rigtigt dygtige til det.

helt ærligt hvis der var en der fandt mit nem id, hvordan ville de nogensinde gennemskue min login kode, syntes det ville være overkill at være nervøs for sådan en app.

Tror de fleste der tænker bare lidt rationelt ville bruge den, de andre ligger alligevel ikke i din målgruppe, da de ikke bruger deres smartfones, som den type kunder du vil få. Jeg har jo både netbank, eboks, pdf scanner, vnc og skype som jeg bruger jævnligt. Derfor er det nok den mere erfarene bruger, der vil blive bruger af din app.

Held og lykke med din app.

NB. Når du har udviklet den husk patent.. :-) Hvis du kommer så langt, og mangler investorer, så skriv en mail, så danner vi et selskab og køber lidt anpart i din idé..

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)