Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kaste sig ud i det?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror også du står rimelig godt, når du har kørt det som bibeskæftigelse. Så er det bare at springe ud i det.

Da jeg selv startede, frygtede jeg, at det ville være meget mere besværligt på det administrative område, end det egentlig er. Men så længe du bare har et enkeltmandsfirma er det faktisk ganske enkelt. Så har du kunderne og opgaverne, så kan det ikke gå helt galt.

Michael Storm

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke køre det videre som enkeltmandsvirksomhed? Hvad er ulempen ved den form? Og er der noget med at man skal lave en eller anden form for indskud for at stifte det som selskab?

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er årsagen til du ikke kan køre det videre som enkeltmandsfirma? Hvis du skal have en anden virksomhedsform kommer der vidst krav om startkapital, men det skal jeg ikke gøre mig klog på :)

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var egentlig Jespers kommentar om at jeg skulle stifte det som selskab. Er det for at sikre mig i forhold til eventuel konkurs eller?

Fra Århus
Tilmeldt 15. Sep 10
Indlæg ialt: 160
Fra  Designunivers Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være en årsag. Men hvis ellers du har et lille firma og ikke har planer om at låne, så kan du sagtens fortsætte med et enkeltmandsfirma. Så skal du selvfølgelig ikke ud og bruge en halv million og derefter gå konkurs, for så hæfter du for gælden. Ud fra hvad jeg kan læse du arbejder med, så vil det dog ikke være tilfældet.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Kongsfelt:
Det var egentlig Jespers kommentar om at jeg skulle stifte det som selskab. Er det for at sikre mig i forhold til eventuel konkurs eller?

Ja, bl.a. konkurs, der i dette tilfælde så ville være en perjsonlig konkurs. Du ville så havne på kontanthjælp, men da kæresten/konen formentlig tjener fornuftigt, så ville hun skulle forsørge dig. Dine krejditorer, der formentlig ville tælle SKAT ville holde dig op på denne gæld i al overskuelig fremtid. 

Mange har en opfattelse af at en kjonkurs ville komme som et lyn fra en klar himmel, men sådan er scenariet ikke i praksis. Det starter med du ikke betaler m-oms og skatter til tiden i forventning om at den store ordre kommer i næste måned. Du er stresset og får ikke lavet regnskab - pludselig falder hammeren. Jeg kender en fyr der fortsat betaler omkring 5.000 til SKAT hver måned 10 år efter han havde været selvstændig (tallene er usikre, men illustrative) og ikke kunne styre det.

Du kommer til at hæfte personligt for al bjankgæld, ligesom du gør i dag, dette ændrer sig ikke.

Derfor skal du stifte et Anjpartsselskab som kræver du indskyder 80.000 kroner i virksomheden. Du skal ikke bevære dig ind på de kreative selskabsformer uden kapital som f.eks. s-mba. Den umiddelbare ulempe i forhold til enkelsmandsvirksomheden er, at det vil koste dig lidt ekstra i forhold til revisor, men der er skotter mellem din privatøkonomi og din virksomhed.

Det er enormt vigtigt du har opbakning på hjemmefronten og I gør jer klart hvad ændringen vil betyde. Pt. har du en fast løn, ferie, fleksibilitet, en arbejdsplads, kollegaer, løn under sygdom. Alt dette forsvinder sekundet du bliver selvstændig.

Edit: For at gøre indlæget mere læsevenligt og fjerne link spamming har jeg indført stavefejl.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige netop i din situation ville jeg også anbefale a-kjasse medlemsskab, men ellers gør jeg det normalt ikke til selvstændige.

Derudover

http://www.incuba-sp.dk/njubiz.asp

INCUBA er flinke folk og du ligger lige ved siden af universitetet. 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg startede min 2. virksomhed lod jeg mig overtale til at leje et skrivebord i et kontorhotel, og det viste sig at være en rigtig god beslutning.

Jeg ville tilbyde webbaserede løsninger, sikkert lidt i stil med dig, og jeg fik faktisk et godt samarbejde med de øvrige beboere i huset. Jeg lavede opgaver for nogle, fik henvisninger fra andre og jeg blev synlig for alle de mennesker som ellers kom i huset ifm. møder de havde med andre virksomheder i huset. Jeg fik ganske enkelt et netværk og synlighed ud af at leje et skrivebord.

Jeg tror at jeg gav omkring 1.500 kr. i måneden, og de penge var godt givet ud. Jeg havde ellers besluttet mig for at arbejde hjemmefra for at spare de penge, men det er jo faktisk begrænset hvor meget markedsføring man kan lave for de penge.

Og så fik jeg også "kolleger" jeg kunne spise frokost med, sparre med etc.

Så jeg kan varmt anbefale dig at kigge på kontorhoteller og lign.

Mvh Carsten

Fra Harlev J
Tilmeldt 20. Mar 11
Indlæg ialt: 517
Fra  IN-MediaWeb ApS Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for alle de mange god indlæg der er kommet! Der er mange rigtigt gode input. Jeg vil kaste mig over at analysere min situation økonomisk lidt mere i detaljer og så afhænger det hele af at få nogle aftaler med nogle kunder 100% i hus. Næste skridt må være at lave en forrentingsplan med lidt længere sigt og så vil jeg helt sikkert kigge nærmere på at finde et kontorhotel.

Jeg må også sætte mig ind i ulemper og fordele ved et aps. Pt. er 80.000 mange penge at smide i, men hvis aftalerne ellers går iorden kan det gå hen og være fornuftigt - vil jo nødig risikere min økonomiske situation for 10 år ud i fremtiden. Og ja, selvom man ikke umiddelbart låner penge, så er der ens egen løn til husleje mm. og så kan man jo hurtigt ende i den situation som Jesper beskriver, selv uden de store lån.

Igen mange tak for jeres input!

\Mikkel

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)