Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal man tage og melde sig selv konkurs

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

@Mickey ja det lyder også lidt som min umiddelbare plan. I dag kom den første inkassoskrivelse så ind ad døren, og nu har jeg brug for at vinde lidt tid så jeg kan nå at få et job. Hele danmark
har jo tidligst tid at snakke ansættelse hen i sidst i august eller midt i september pga ferieafvikling :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mickey: så gir det også mening hvorfor bankerne hellere vil låne penge til ens virksomhed hvis det optages som et privat forbrugslån jo.

Jeg får p.t. af og til en.ganske lille ordre på 1 times support eller lidt opdatering og med lidt god snak kan jeg nok overtale en anden kunde der skal laves arbejde for om et par mdr om at blive, men at få nye kunder er svært når der i cvr står firmaet er lukket og kommunen kræver hjemmesiden ikke fremstår som værende noget jeg er med inde over og helst lukkes.

Overvejer lidt at se om et par venner vil lave et i/s eller smba For blot at holde firmanavnet og det egentlig gode ry der var ved at være omkring firmaet, i live, og de så lige laver de små ordrer der p.t. kommer, men at de kun overtager de ting der har med hosting af siden og alle vore domæner og andre webhoteller, og lader mig knokle med min gæld indtil der igen er grundlag nok for at jeg kan køre som programmør i de større kommende opgaver, hvor jeg så overtager den ene af vennernes del i selskabet og kører ordrerne igennem så de kan faktureres hurtigst mulig og vi kan komme på benene igen.
En tænke jeg vendte med en af mine venner over en kop kaffe i dag.
Vil det være et alternativ måske? Vi snakker om at vi vil give mig en løn når der faktureres de store opgaver, som så kan afdrage min egen gæld med så stort et hug at den kan indfries inden for et lille år igen. Det vil jo give lidt fritid til at kunne lave mere salgsopsøgende arbejde igen også.


Der var en der nævnte at arbejde med velgørenhed som gir lidt. Hvad er det du mener med den slags? er det sådan noget som de folk man støder ind på i gademiljøet der vil snakke om eksempelvis greenpeace eller kirkens korshær og sådan?

Fra Aarhus C
Tilmeldt 2. Oct 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er noget af en kattepine du er kommet i, desværre er det en risiko som selvstændig.

Du skal dog ikke fortvivle, for selvfølgelig er en løsning. Du vil først og fremmest kunne søge en gældssanering, som allerede nævnt. Dog taler størrelsen på beløbet måske imod en gældssanering. Herudover er der som regel nogle betingelser som skal være opfyldt for at få en gældssanering, fx at man er i et fast 37-timers arbejde - disse krav lempes dog lidt såfremt man kan få søgt en gældssanering i konkurs, som er en "gældssanering for selvstændige", hvor man søger gældssaneringen inden konkursbegæringen og hvor tilbagebetalingen af dividenden kun vil vare 3 år i modsætning til de normale 5 år.

Men du kan altid søge en gældssanering, det koster ikke noget og hvis du får et afslag vil det altid være begrundet fra Skifterettens side - og du vil kunne søge igen 6 måneder efter afslaget.

Alternativt skal du tage kontakt til dine kreditorer - det er vigtigt at være åben og vise at du gerne vil i dialog, det virker altid mere positivt og viser velvillighed. Her skal du udarbejde nogle tilbud til dem - her kan du fx tage udgangspunkt i SKATs Inddrivelsesbekendtgørelse og i satserne for rådighedsbeløb - jeg mener rådighedsbeløbet for en enkeltperson er 5650 kr. Det beløb du har efter rådighedsbeløbet, kan du tilbyde dine kreditorer forholdsmæssigt ud fra størrelsen af deres krav. 

Jeg håber det giver lidt afklaring og held og lykke i fremtiden!

Fra Copenhagen
Tilmeldt 31. Oct 07
Indlæg ialt: 3545
Fra  Volt & Volume Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjarke Sandbeck:
Har derfor søgt kontanthjælp for at se om det måske kan afstedkomme at jeg kan købe lidt mad, men de penge går jo - hvis de da en gang kommer overhovedet - ind på min NEM konto, hvor kassekrediten ligger på, dvs at jeg aldrig vil kunne få så meget som en krone til at betale husleje eller mad med.

Hej Bjarke.

Jeg har ikke læst de andre svar i din tråd, men vil i hvert fald lige kommentere på ovenstående del af dit indlæg: Jeg har selv været i en lignende situation, hvor jeg skyldte min bank 70.000 kr. på en kassekredit og pludselig endte på kontanthjælp.

Mit råd til dig er at gøre det samme, som jeg gjorde. Få oprettet en konto nr. 2 i din bank, hvor du får sat din kontanthjælp ind og lav så en afbetalingsordning med dem, der hver måned automatisk overfører et beløb fra denne konto til din kassekredit. Så har du noget af leve af samtidig med, at du får betalt af på din kassekredit.

Tekstforfatter - Jeg har 16 års erfaring fra reklamebureauer og som selvstændig. Ring: 2252 3381.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Er meget glad for de mange kommentarer her, og samme med de mange private beskeder der kommer fra mange, med gode råd fra fimolk der selv har været der, og som i dag er ude af det og har fået genopbygget deres virksomhed. Af underlige grunde, kan min mobil her hvorfra jeg skriver, ikke besvare de private beskeder, men tak til alle dem som har skrevet privat og tak til dem der har tilbudt at drføfte opkøb af nogle af vore support og service aftaler vi havde med flere kunder. Og tak til de som hat set så langt ud i fremtiden at de har tilbudt at se på muligheden for at lave noget sammen på den anden ende af alt det her.
Og jeg kommer nok til.at kontakte enkelte af jer der har været samme mølle igennem, for jeg overvejer at lave lidt blogginmateriale om emnet nu, mest for at belyse hvad der er af faldgruber og hvordan man kan tage fat for at komme ud af disse hvis man havner i sådanne, og helst belyse hvordan man i et tidligt stadie kan se faresignalerne og komme ud af det. Som jeg også har skrevet på min hjemmeside så er det for mit vedkommende ikke kun den største og mest synlige ting der gør at jeg et havnet her, men en kæde æg hhv den store ting der fik det hele til at falde, men også flere øvrige små led er medskyldig.
Vil tage fat i banken når den rigtige og flinke rådgiver er tilbage fra ferie om et pat uger, og då min bank altid har været positiv og somregel ikke været gebyrgribber og har haft lyst at give både lån og kassekredit, fordi de selv har kunne se konceptet kunne køre, så tror jeg også inderst inde at jeg kan tale med dem.om at beholde trækningsretten på kassekrediten eller få den over på en seperat konto og lige få sat lån i bero i et par mdr. Men ellers så tegner jeg en konto i en anden bank som mange har rådet til, men oplyser også om dey efter det er gjort, for min bank har virkelig status af verdens bedste bank, men de er jo ikke palles gavebod helst og siden de er blæst landets mest solvente banker så har de jo nok ikke alt for mange af mine kundetyper :-)
Så jeg håber og satser på at den nedbringelse af kassekredit her til august kan udsættes, samt nedbringelse af lånet lige så og at det gir ro til.at betale husleje og bilen så jeg kan køre langs til alle jobsamtaler og få et job selv i den anden ende af regionen hvor det ikke er muligt at komme til.med offentlig transport.

Også kom den første inkasso i dag men den var allerede betalt i sidste uge og kreditoren har så lagt den kommende faktura med oven i uden jeg har fået hverken faktura endnu eller varsel, så de får en indsigelse og jeg nægter at betale de 1100 i inkasso omhkostning, og vinder lige lidt tid på den, så er der de øvrige som nok kommer i næste uge, men då forsøget jeg at fange det inden då. Enkelte kreditorer er bare ikke at tale med om henstand men når den så havner hed inkasso kan i.kassoadvokaten ofte godt give det, har jeg læst mig til i materiale fra en sådanne som jeg havde tilknyttet då jeg havde en stak dårlige betalere i min virksomhed.
Så sådan ser min plan ud nu, efter alle jeres indspark og gode råd. Tak :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Siden sidst:

Virksomheden er lukket ned, med stor "hjælp" fra en serviceleverandør der ikke helt står ved deres ansvar, men også med en brøkdel hjælp fra de øvrige elementer.

Jeg har søgt henstand hos bilfirmaet så jeg kan have en mikro bil endnu for at komme langs til de mange jobsamtaler jeg håber der kommer, samt alle de møder som kommunen forlanger. Beløbene er større end hvad mit låneafdrag i banken er, men i banken har jeg endnu ikke fået nogen henstandsaftale i hus, dette kræver et møde og en masse opkald og mails osv. Så går der da også tid med det.

Så var det spørgsmålet om at tage og få færdiggjort en uddannelse. Dette er ikke muligt, når først man ER ledig. Økonomien vil MAKSIMALT give: 5.662,- kr FØR SKAT!! Efter skat, kan jeg ikke længere betale husleje, så hvordan pokker skal jeg kunne leve spørger jeg bare, så når man er selvstændig og vil have uddannelse, så giv dig selv orlov, og dokumentér at din virksomhed ikke tjener penge imens, så kan du få SVU (www.svu.dk) ellers find dig en billig bedemand og tag dig selv af dage, for du kan ikke overleve på SU. Med mindre du er heldig at have en kone der kan forsørge dig :-) Men så må du nok regne med du får lidt mindre endnu i SU.

Så det passer ikke når man siger "Alle har råd til en uddannelse".

Men ellers går det videre med at forsøge at skaffe et job hvor jeg enten kan bruge alle de erfaringer og kurser jeg har samlet op, eller som ufaglært.

Som sidstnævnte har jeg søgt flere steder. Der er ikke just mange af den slags job at få desværre, men hvor de har været har jeg søgt, og får - når jeg går dem på klingen - svaret om at grunden til jeg ikke fik en af de stillinger, var at jeg havde for mange erfaringer med i bagagen, og de så helst man kom fra et ikke dansk land, da det oftest var den type mennekser der var deres målgruppe.

Hvordan man så skal tolke dette svar ved jeg ikke, men min personlige oversættelse er: Vi vil ikke have danskere til ufaglærte jobs, da de ofte er medlem af fagforeninger eller kender deres rettigheder for godt og vi skal altså bare have den her opgave færdig, også selvom man må stå i giftige syredampe hele dagen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bjarke Sandbeck:

Så var det spørgsmålet om at tage og få færdiggjort en uddannelse. Dette er ikke muligt, når først man ER ledig. Økonomien vil MAKSIMALT give: 5.662,- kr FØR SKAT!! Efter skat, kan jeg ikke længere betale husleje, så hvordan pokker skal jeg kunne leve spørger jeg bare, så når man er selvstændig og vil have uddannelse, så giv dig selv orlov, og dokumentér at din virksomhed ikke tjener penge imens, så kan du få SVU (www.svu.dk) ellers find dig en billig bedemand og tag dig selv af dage, for du kan ikke overleve på SU. Med mindre du er heldig at have en kone der kan forsørge dig :-) Men så må du nok regne med du får lidt mindre endnu i SU.

Så det passer ikke når man siger "Alle har råd til en uddannelse"

Jeg tror vi er mange der synes det er synd du er havnet der du er, men lad være med ynke alt. 

Vi har generelt en god uddannelsesstøtte både i SU og i SVU, og begge dele forudsætter som omtalt i mange tråde, at man som udgangspunkt ikke samtidigt driver egen virksomhed. Det er da helt korrekt, at ikke alle kan leve uforandret videre på SU/SVU og gudskelov for det, for hvis det var tilfældet, ville vores skat blive endnu langt højere.

Der er god støtte til uddannelse, men man kan ikke bare være selvstændig (eller ufaglært eller meget andet) og ha en levestandard der svarer til den indtjening man får sig, og så ynke land og alle, at man ikke kan fortsætte med noget der ligner samme levestandard - hvis man går ned med virksomheden, og så nu uddanne sig helt på statens omkostning.

At voksne ufaglærte - selv med erfaring - kan ha det svært, er derimod en god lære til alle, og egentligt ikke noget voldsomt overraskende. Rent ufaglærte jobs får du svært ved at konkurrere efter, mange vil vente, at du nok har for høje krav til ting, men du må finde ting, som nok normalt kræver faglærte/oplærte, og hvor din erfaring bringer dig med i løbet. Det skal nu nok løse sig for dig, men bitterhed vil ikke løse spor.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 901
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Jeg er da helt enig i at det er en ærgelig situation, men jeg synes nu også at du gør problemet værre end det er. En gæld af den størrelse er da på ingen måde uoverskuelig at komme ud af, og jeg tvivler på at du kommer i nærheden af gældsernæring.

Derudover synes jeg at dit blog-indlæg om energiselskabet er helt usmageligt. Du giver dem skylden for at du ikke har læst deres betingelser (i forhold til erhvervsbrug) og du giver dem direkte skylden for du har mistet dine kunder. Jeg synes det lyder mere som et forsøg på at skyde skylden fra dig selv - en forretningsplan der er 100% afhængig af få kunder (2 som du selv nævner) lyder ikke holdbar i længden.

Så tag du at komme over dit selvynk og kom op på hesten igen. Find dig et billigere sted at bo og find et arbejde. Jeg arbejder selv i IT branchen og der mangler dygtige folk alle steder. Når du intet ejer, og bor til leje skulle det ikke være det store problem at flytte til den anden ende af landet for at finde et arbejde, i det mindste til du er ovenpå igen.

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)