I et af vore sidevirksomheder endte vi med negativ moms på 26 kr. Da moms ikke udbetaler under 50 kr - så har jeg nu svært ved at overskue bogføringen og nulstilling af moms. Normalt bruger jeg automatsik nulstilling i summa - efter hele kvartalet er slut, også i bank, men nu kan jeg ikke overskue hvad der sker med de negative 26 kr på momsafregningskontoen, hvis jeg vil nulstille???
Nogen kloge der kan hjælpe her mon??
vh John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Efter en pause for lige at se hvordan man får tid til det det drejer sig om og hvad man går glip af - ja så har jeg besluttet at fortsætte "longlife learning" og er nu på igen,men med en væsentlig skarpere anmodning om mail på indlæg!
Jeg arbejder med konsulentopgaver, økonomistyring herunder bogføring samt driver min handelsvirksomhed. Så dit spørgsmål har naturligvis min interesse fagligt - John - her ville jeg gøre følgende:
Tilgodehavende moms ville jeg sætte på en oprettet kredit-konto "Tilgodehavende hos Skat" eller lignende tekst og her bogføre de 26,- kr. som Skat "skylder" dig. Modpost bliver så på Udgående moms så skulle din momskonto gå i nul ikke! Udgående minus Indgående = nul Hmmmm.
Hvad siger summa brugerne selv bruge jeg WinFinans, men teoriene er jo de samme!
Tilgodehavende moms ville jeg sætte på en oprettet kredit-konto "Tilgodehavende hos Skat" eller lignende tekst og her bogføre de 26,- kr. som Skat "skylder" dig. Modpost bliver så på Udgående moms så skulle din momskonto gå i nul ikke! Udgående minus Indgående = nul Hmmmm.
Lyder bestemt som en mulighed hvis skat/moms - senere - ved næste momsafregning tager de der tossede minus 26 kr med - for så kommer det til at stemme, men der står intet i brevet fra moms, om de tager pengene for good - eller om de bare tages med ved næste afregning
Herligt at du vil være aktiv igen for alvor John S
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Hvis ikke de bliver udbetalt næste gang, må du bogføre det som en omkostning. Men som John skriver, så bogfør det midlertidigt under tilgodehavender, indtil du finder ud af om du får pengene.
Jeg har svar fra skat- pengene er en omkostning - de bliver ikke fremregnet - det ville under 50 kr heller ikke blive BEregenet/indkrævet - så under 50 kr skal bogføres som tab en special konto om man vi eller øvrige omkl) Modsat så med under 50 kr i skyldig moms svarer skat.dk mig
vh
Nåee det var en nyhed - men så ved vi jo det - og du kan så tryk flytte beløbet fra debitor-Skat til en omkostningskonto, men for at din moms skal gå i nul så husk at bogføre dem på U-M i hvis du altså har bogført det som jeg foreslog dig.
jep det var jo nemt nok da jeg havde flyttet dem fra momskontoen - og nulstillet - så det var bare at flytte fra tilgodehavende i status til tab i drift
Skat svarede som følger i kommunikation. Jeg kan godt høre nærmere selvfølgeligt, men de henviser til bagatelgrænse. På side 7 i denne står bagatelgrænsen på 50 kr http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=59253 (virker ikke i min chrome men iexplorer browser)
skat svarede mig sådan:
Svar fra SKAT – Modtaget d. 16.07.2012 12:09
1. De 26 kr. er at betragte som tab og bare bogføres som sådan, SKAT hverken opkræver eller udbetaler momsbeløb under 50 kr..
Som der står i SKAT.dk/TASTSELV Erhverv >Indberetnings- og betalingsfrister >Når du indbetter og betaler til SKAT >Sådan betaler du til SKAT::
Bagatelgrænse Der er grænser for (bagatelgrænser), hvor små beløb du skal betale, og SKAT skal udbetale. Ordningen med bagatelgrænser fungerer på følgende måde:
- Du udfylder din indberetning på sædvanlig måde. - Hvis det beløb, du skal betale, er 50 kr. eller derunder, opkræves eller udbetales det ikke. - Derefter indberetter du til SKAT - men uden at betale/modtage momstilsvaret.