Jeg skal bruge de næste par uger på at tale med en række leverandører af pluk & pak i DK, Sverige og Tyskland, og kunne godt tænke mig at få inputs til hvad jeg skal lægge vægt på -- og huske at spørge om. Enten emner jeg slet ikke har med på min liste eller jeres perspektiver og kommentarer til nogen af emnerne. Vi får omkring 150 varenumre og der er tale om designting til hjemmet -- ingen møbler eller større genstande, ingen madvarer. Da forretningen ikke er i gang har jeg pt ingen billede af hvor hurtigt det kommer til at gå med at få gang i omsætningen, hvorfor det kan være svært at sammenligne forskellige tilbud direkte. Har I nogen gode erfaringer omkring hvordan I har taklet den her opstartsfase ift jeres aftale med jeres lager, hører jeg også meget gerne om det. Det som jeg pt har på min emneliste, godt inspireret af de mange gode tråd herinde (gotta love Amino!): - omkostningstruktur, evt en model til opstart og en til når der kommer volumen i ordrene - håndtering af reklamationer og returvarer - KPI / resultater (lagernøjagtighed, beskadigede varer, levering til tiden, rigtige pluk, andet?) - Referenceliste - Fragtpriser og samarbejdspartner i ind og udlandet - Mulighed for afhentning - Sustainability - hvad gør firmaet for at minimere påvirkning på miljøet - Emballage / mulighed for gaveindpakning efter mine anvisninger - Forsikring - Transport fra vores leverandører, hovedsageligt i udlandet, til lageret - Hvordan fungerer samarbejdet mellem os og dem -- rapporter, status, løsning af uforudsete problemer - Informationsflow mellem webshop og lager - Ved danske lagerhoteller: Hvorfor ikke vælge en leverandør i Tyskland eller Sverige? - Kundeservice? Jeg håber I vil tage jer tid til at svare i denne tråd -- om ikke andet, har det hjulpet mig for at få styr på alle de mange informationer :) På forhånd tak! |
- Omkostningstruktur, evt en model til opstart og en til når der kommer volumen i ordrene
Accepter på forhånd at håndteringen af et lavt antal bestillinger, giver en højere pris pr håndtering, end hvis du havde mange bestillinger. Husk hele tiden at forhandle priserne, jo mere du sælger.
- håndtering af reklamationer og returvarer
Lav en aftale om hvordan det håndteres og aftal en pris pr returvarer/reklamation. Ved reklamationer kan aftalen evt. gå på at lageret sender en pakkeseddel til kunden.
Reklamationer er lidt sværere, da du vel ofte gerne selv vil vurdere om der overhovedet er grundlag for reklamation? Lageret har ofte ikke mulighed for at foretage en sådan vurderng. Vi modtager selv reklamationerne og behandler dem - dette lader vi ikke vores lager håndtere.
- KPI / resultater (lagernøjagtighed, beskadigede varer, levering til tiden, rigtige pluk, andet?)
Aftal fra starten, og få det skrevet i kontrakten, hvis der skal betales erstatning/bod, og i hvilke tilfælde lageret er ansvarlig.
Accepter aldrig at du får ekstra udgifter, fordi lageret pakker forkerte varer. Alt håndtering/fragt/tab skal lageret dække - Det er det du betaler dem for.
Hvad angår skader på varen, er det vigtigt at aftale ansvaret i hver givne proces. Fragtfirmaet vil jo ofte have ansvaret for skader under transport. Og lageret vil have ansvaret for skader under håndteringen.
Men tyveri, vandskader, brandskader m.v. er ofte noget du må købe en forsikring imod - Evt kan lageret tilbyde forsikring for det nævnte. Eller måske det allerede er med i prisen? Men husk, at det ikke er en selvfølge.
- Referenceliste
Referencelister kan være svære at få, da mange shops ikke ønsker at andre får kendskab til at de har outsourcet lageret. Men hvis du kan få referencer, så sørg for at kontakte firmaerne, og hør om de er tilfredse med servicen.
- Fragtpriser og samarbejdspartner i ind og udlandet
Undersøg hvilken pris lagerhotellet kan give dig på fragt - Få også priserne på forsendelser til udlandet, såfremt du sælger til kunder uden for Danmark. Nogle lagerhoteller kan give dig meget gode priser, fordi lagerhotellet har storkundeaftaler med fragtfirmaer (PostDanmark, GLS osv)
- Mulighed for afhentning
De fleste lagerhoteller tilbyder ikke dette. Og prisen kan være ret høj hos dem der tilbyder det, da der for det første skal være en "kundemodtagelse". Derefter skal en lagerarbejder sikrer sig at kunden må få det udleveret som kunden gør krav på. Dernæst skal tingene hentes osv. Og kunden skal skrive under på udleveringen. Og der er sikkert flere forhold i det.
- Sustainability - hvad gør firmaet for at minimere påvirkning på miljøet
De mest oplagte punkter at se på emballage og fragtfirma. Men miljø koster penge!
- Emballage / mulighed for gaveindpakning efter mine anvisninger
De fleste lagerhoteller gør præcis som du ønsker det. Du betaler bare for det. Husk at lave aftaler om hvordan der afregnes (enhedspris, timepris eller noget helt trejde)
- Forsikring
Indhent tilbud fra flere forsikringsselskaber (Forsikring af varer på fjernlager) og sammenlign med en evt. pris som lagerhotellet kan tilbyde. HUSK at tage højde for selvrisiko!
- Transport fra vores leverandører, hovedsageligt i udlandet, til lageret
Vær opmærksom på dit lagerhotels muligheder for varemodtagelse. Har de ramper, gaffeltrucks og lignende til rådighed? Eller skal dine varer fragtes med en lastbil der har lift og palleløfter? (det er bestemt ikke en selvfølge, har jeg fundet ud af på den hårde måde).
Din leverandør har måske et fragtfirma de samarbejder med, men måske samarbejder dit lagerhotel også med et fragtfirma, som måske kan give en bedre pris?
- Hvordan fungerer samarbejdet mellem os og dem -- rapporter, status, løsning af uforudsete problemer
Få skrevet i kontrakten, hvilke forventninger du har krav på bliver indfriet. Sørg for at have én kontaktperson på lagerhotellet og bed kontaktpersonen give besked, såfremt vedkommende planlægger at være fraværende (ferie, kursus osv).
Ønsker du lagerstatus eller løbende rapporter, så få også det skrevet i kontrakten og aftal en fast lav pris. Ofte bliver du faktureret en høj timepris, hvis du bare ringer/skriver og beder om det ene og andet.
- Informationsflow mellem webshop og lager
Mange webshops har en lagerfunktion. Og nogle lagerhoteller har systemer der kan tale med disse. Personligt synes jeg det er unødigt lir!
Vi holder styr på vores lagerbeholdningen direkte i admin på vores webshop, og beder så hvert kvartal om en lagerstatus fra lageret (de tæller varerne op). Der har endnu ikke været uoverensstemmelser (altså intet svind).
- Ved danske lagerhoteller: Hvorfor ikke vælge en leverandør i Tyskland eller Sverige?
Vi har valgt Sverige, fordi priserne ganske enkelt var bedre der, ud fra vores situation. Men alt efter hvad man sælger, hvor meget man sælger og til hvem man sælger, så kan det variere, hvad der er den mest fornuftige beslutning.
Har du kunder i Sverige, kan et lagerhotel i Sverige anbefales. Priserne for fragt fra Sverige til Danmark er rigtig gode. Og det er billigere at sende fra Sverige til Sverige end fra Danmark til Sverige.
Vi har f.eks både kunder i Danmark og Sverige. Vi sparer en del på at lagerhotellet er i Sverige.
- Kundeservice?
Snak med lagerhotellet om hvilke forventninger du har til deres kundeservice. Nogle lagerhoteller forventer at du ikke ringer og forstyrre - Andre tager gladeligt telefonen og hjælper dig.
Men husk at få skrevet i kontrakten, om du skal betale for at bruge deres tid i telefonen. Nogle lagerhoteller skriver tidsforbrug på fakturaen - Så sørg for at du ikke får grimme overraskelser.