Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for ratepension / skattekort som selvstændig ??

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 19:18
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej,

Jeg vil gerne høre om hvordan der opnåes fradrag hvis der indsættes på en ratepension når man er selvstændig med cvr - enkeltmandsvirksomhed.
Lad mig høre hvilke rubrik det indberettes og maxgrænsen for indsættelse af beløb?

Forsvinder ens personfradrag når man har en virksomhed eller kan man stadig køre videre på skattekortet her tænker jeg på det personlige fradrag man havde som lønmodtager? 

På forhånd tak til de søde mennesker der svare.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Personfradraget er uforandret af at du har CVR - enkeltmandsvirksomhed. Du bør forskudsregistrere dit forventede overskud i forskudsopgørelsen, så får du B-skatte opkrævninger - og er slipper for en overraskelse ved årsslut. Du kan ændre hen under året hvis dit overskud udvikler sig anderledes end du først forventede

Ratepensionsloftet for 2012 er 50.000 kr og du opretter det f.eks i din bank og indsætter de 50.000 kr (normalt mest fordelagtigt hvis du har topskat) hvorefter banken indberetter, men du kan sætte det på forskud også, under indbetalinger til pensioner med løbende udbetalinger (husker ikke rubrik nr men løbende udbetalinger - så hitter du den let

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 22. Sep 10
Indlæg ialt: 193
Fra  Rådgivningsfirmaet Esben Christensen Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej IT-konsulent

For 2011 var loftet for indbetaling på en ratepension 100.000 kr. For 2012 er det som udgangspunkt 50.000 kr., men til og med 2014 gælder en særregel for selvstændige. Selvstændige kan til og med 2014 indbetale op til 30% af deres overskud på en ratepension.

Med venlig hilsen

Esben Christensen
Rådgivningsfirmaet Esben Christensen
www.esbenchristensen.dk

Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal lige forstå det 100%. Selvstændige kan indbetale op til 30% af overskudet på en ratepension og dermed få lempelser i topskatten.

1. Det beløb man indsætter på ratepension, skal det fradrages således man trækker det fra i det man har tjent i årets løb (årsindkomsten) ?

2. Ellers skal det bogføres seperat på rubrik med ratepension således det fungere på samme måde som når man er lønmodtager?

3. Skal beløbet til pension indsættes på en arbejdsgiverpensions ordning eller privat ordning som enkeltmandsvirksomhed?

På forhånd tusind for de seriøse svar :)

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bliver indberettet af pensionsselskabet til skat.

Istedet for en ratepension bør du få en livrente.

1. Hvad er en livrente?

En livrente er en skattebegunstiget opsparingsform, hvor man kan få en månedlig udbetaling fra den måned, man går på pension, og resten af livet.

Pengene udbetales af den pensionskasse eller det forsikringsselskab, hvorigennem man har foretaget sin opsparing.

Den sum, der udbetales hver måned, er beregnet af forsikringsselskabet eller pensionskassen, på baggrund af hvor mange penge man har indbetalt på pensionen, og hvor lang tid forsikringsselskabet eller pensionskassen regner med, at man lever, fra det tidspunkt man går på pension.

Tilmeldt 20. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit indlæg men hvad er forskellen på ratepension og livrente som du nævner?

Det er korrekt pensionselskabet indberetter beløb fra pensionsopsparing men det skal vel fradrages i årsindkomsten som enkeltmandsvirksomhed eller hvordan gør man det rent praktisk?

Har desvære ikke kunne få et klart svar fra nogen "eksperter" så derfor opretter jeg denne tråd i håb om hjælp til dette spørgsmål som også må være relevant for mange andre tænker jeg :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Livrente indeholder lotteri med levealder som man kan forsikre sig mod og er fra pension til man dør. Det er et kompliceret produkt som KAN erstatte rate, men som jeg ser det, ikke hvis 30% af dit overskud i rate løser dit topskatte spørgsmål
Hvis ikke skal du ha meget mere og mere konkret hjælp

Hvordan du fratrækker op til 30% af overskud rent praktisk, er jeg blank, men om ikke andre svarer bør du kunne ringe til skat og få korrekt svar, eller din forsikring/bank
Vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulent:

Tak for dit indlæg men hvad er forskellen på ratepension og livrente som du nævner?

Det er korrekt pensionselskabet indberetter beløb fra pensionsopsparing men det skal vel fradrages i årsindkomsten som enkeltmandsvirksomhed eller hvordan gør man det rent praktisk?

Har desvære ikke kunne få et klart svar fra nogen "eksperter" så derfor opretter jeg denne tråd i håb om hjælp til dette spørgsmål som også må være relevant for mange andre tænker jeg :)

 

Det bliver automatisk skrevet på din selvangivelse og derved fradraget i din personlige indkomst.

Men du er nød til regne ud hvad dit overskud bliver, og så indbetale beløbet så du går under topskatten.

Hvis du køre virksomhedsordningen kan du måske også opspare, hvis ikke du har hævet hele overskudet til privatforbrug.

Når du laver en ratepension går den sædvanlig over 10 år, når de 10 år er gået er det slut med penge.

Laver du en livrente får du et beløb hver måned du lever, det vil sige du kan få mange flere penge end du har indbetalt, du bliver måske meget gammel.

Men går du hen og dør lige når du er blevet pensionist, får arvingene ikke nogen penge udbetalt fra pensionen. Men det er vel også ligemeget du er jo død.

På denne måde sikre man sig et beløb hele livet. Tag kontakt med et pensioselskab de ved meget mere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja kontakt bank og/eller pensionsselskab, det er for kompliceret et emne at simplificere her. Generelt anbefales rate der hvor der er beløb nok, som ex 30% reglen for selvstændige, men begge dele kan være godt. Rate kan køre over 25 år og man får alt igen, og arvinger får ve død. Livrente kan vende hvis man lever længere end gennemsnittet og taber hvis man lever kortere end gennemsnittet. Den kan dog (ganske dyrt) forsikres så arvinger kan få en udbetaling.
Har man ikke mulighed for at fjerne topskat med raten, så er livrente den oplagte mulighed forudsat man føler sig sikker på ikke at ha topskat ved udbetalingen, eller selv skulle betale alt muligt andre pensionister ellers får "gratis" grundet pensionsopsparingen, for så er frie midler absolut et alternativ. Det er ikke let at spå 20-30 år frem.

Tag helt enkelt konkrete tilbud ud fra dine forudsætninger, sammenlign og bestem dig
Venlig hilsen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)