Ja men det er jo mere hvis man er i butikbranchen.
Hvem spørger du Bertil? Det gør hele debatten lettere at læse og det gør svarene meget mere brugbare, hvis du bruge citat-funktionen når du kommentere et specifikt indlæg.
Bertil Boisen:
Jeg sælger jo en ydelse, og der bruger jeg jo ikke penge på varer eller noget, kun timer lagt i arbejdet.
Et meget forsimplet eksempel:
Du sælger ydelser for 60.000 i perioden.
I samme periode køber du en computer for 7.000 En printer for 3.000 Du har husleje for 12.000 du køber kontorartikler for 5.000
Dvs. du har indtægter for 60.000 og udgifter for 27.000, dermed har du tjent 60.000-27.000 = 33.000
MEN du har omsat for 60.000 (de ydelser du har solgt) så derfor skal du momsregistreres.
Skal jeg så betale moms af det jeg har TJENT (33.000)
Eller hvad jeg har omsat for (60.000)
Du skal ikke betale moms af det du tjener, det skal du betale skat af :-)
Du skal afregne moms, typisk en gang i kvartallet det første år, og der skal du indberette differencen på din købsmoms og salgsmoms.
Købsmoms er den moms der er lagt på de varer du køber og salgsmomsen er den moms du pålægger de ydelser du sælger.
Umiddelbart lyder det som om du vil have stor glæde af at ringe til dit lokale skattekontor, og få dem til at fortælle dig hvordan det hænger sammen. Alternativt betale en revisor, bogholder eller lign. for at sætte dig ind i det.
Det er også muligt der er et iværksætterprogram du kan deltage i, i dit lokale erhvervsråd.
Umiddelbart lyder det som om du vil have stor glæde af at ringe til dit lokale skattekontor, og få dem til at fortælle dig hvordan det hænger sammen. Alternativt betale en revisor, bogholder eller lign. for at sætte dig ind i det.