Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra ApS til enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoér

Jeg er klar over at dette er en lidt "omvendt" problem stilling, da de fleste iværksættere ønsker at gå fra enkeltmandsvirksomhed til ApS. Sådan er det ikke i min situation, da jeg faktisk hellere vil drive en enkeltmandsvirksomhed.

Baggrunden er egentlig ganske simpel. Vi startede et par stykker med store drømme og mange planer. I dag er der så "bare" mig tilbage, dog stadig med store planer :). Men

- Jeg vil hellere bruge penge og tid på at drive min virksomhed. Og min kendskab/interesse til regnskab er begrænset og derfor ønsker jeg istedet at have en enkeltmandsvirksomhed.
- Løn m.m., ja det bliver alt for omstændigt for drive et lille geschæft som dette er.  

Men hvordan gør jeg lige dette?

Jeg ønsker at flytte godt som skidt fra ApSét, til et kommende enkeltmandsvirksomhed. Er det så et spørgsmål om at jeg køber ApSét?

Jeg leder efter en billig bogholder/revisor, der kan hjælpe mig med dette. Min økonomi er begrænset og derfor skriver jeg billig :)

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Boysen

Der er sikkert nogle andre der kan hjælpe med detaljerne men indtil de kommer på banen så..

Jeg vil foreslå at du opretter en enkeltmandsvirksomhed efter alle kunstens regler og køber de aktiviteter ud af ApS'et som du skal fortsætte med at drive. Efterfølgende lukker I ApS'et ned hvilket kan gøres ved en uformel likvidation (betalingserklæring) og derfor ikke kræver så meget af jer som en egentlig likvidation. Værdog obs på at betalingserklæringsløsningen kun skal bruges hvis der ikke er gæld i ApS'et idet I som anpartshavere kommer til at hæfte for den.

/Banditten

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok, jamen det vil jeg da lige dykke dybere i. Tak for hjælpen

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Du skal PASSE RIGTIG MEGET PÅ ikke at brænde nallerne her...

du er i gang med det der kaldes en skatterelevant handling, forstået således at du overfører ikke enkeltaktiver, men hele virksomheden fra aps'et til din egen baglomme. SKAT kan have en interesse i hvilken værdi dette sker til, da der skal betales skat af overdragelsen!!!

jeg kender ikke din virksomhed eller værdierne, men princippet er følgende opstillet forenklet for forståelsens skyld:

hvis selskabet overdrager for billigt, skal selskabet betale skat af det, selskabet burde have overdraget til
- eksempel - bil sælges ud til 100.000, burde være 200.000. Selskabet skal betale skat af de manglende 100.000 som selskabet burde have fået selvom de ikke fik dem !!! Du har tilgengæld fået bilen til 100.000, men burde have betalt 200.000 - ergo har du modtaget en gave på 100.000, og du skal derfor betale skat af disse 100.000.

hvis der er knyttet såkaldt goodwillværdi til aps'et, f.x. kundekredsen, så kan det være du ikke tænker over, at denne skulle værdiansættes, fastsættes den f.x. til 250.000 så gælder præcis samme princip.

Nå, hvad så - kontakt din rådgiver - revisor, advokat, hvad ved jeg, og få verifikation for at du gør det rigtige.

og på spørgsmålet om jeg tror de opdager dine transaktioner - vi rådgiver ikke om opdagelsesrisiko, vi rådgiver på basis af gældende regler. Du skal heller ikke tilrettelægge din forretning på opdagelsesrisiko...

forstå mig ret, er værdierne minimal, så behøver du næppe være rædselsslagen, men ellers gælder generelt, at drejer det sig om skatterelevante handlinger (dvs. alt med overførsler fra en til en anden, så skal man bide negle...)

god dag. Cool

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)