Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Apportindskud ved opstart af virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Jeg vil gerne starte et ApS. Jeg har en beholdning af børsnoterede aktier, kan jeg indskyde disse som apportindskud i et nyt selskab?

Hvis ja, hvordan værdiansættes de i forhold til stiftelses summen på de 80.000 kr? 

Min ide var at indskyde aktierne i selskabet og oprette en kassekredit hvor banken har sikkerhed i aktierne kan man det? 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Pontoppidan85:

Hej, 

Jeg vil gerne starte et ApS. Jeg har en beholdning af børsnoterede aktier, kan jeg indskyde disse som apportindskud i et nyt selskab?

Hvis ja, hvordan værdiansættes de i forhold til stiftelses summen på de 80.000 kr? 

Min ide var at indskyde aktierne i selskabet og oprette en kassekredit hvor banken har sikkerhed i aktierne kan man det? 

Ja, det skulle være relativt enkelt, hvis aktierne er optaget til handel på et reguleret marked.

Værdiansættelsen sker til kursværdien på stiftelsesdatoen.

Imidlertid er spørgsmålet jo, hvorvidt dette er en fordel eller ej, da der kan være flere skattemæssige aspekter i forbindelse med overdragelsen af aktierne, da dette betragtes som køb og salg.

Det kunne måske være en bedre idé at anvende aktierne som sikkerhed for et personligt lån på kr. 80.000, som herefter kan anvendes til en kontant stiftelse af selskabet. Dette er også væsentlig billigere end en værdistiftelse, hvor der skal anvendes en godkendt revisor til at udarbejde en vurderingsberetning til stiftelsen.

Søg eventuelt flere råd hos en kompetent rådgiver.

Tonny

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke også noget med at sådanne (investerings)selskaber beskattes efter lagerprincippet, i.e. inden faktisk realisering af eventuelle gevinster?

Men ellers er det vel muligt at sælge værdipapirene i et par dage og så generhverve dem når selskabet er stiftet, så undgår du i hvert fald udgifterne til revisor. Har du Vestas i porteføljen kan de nok erhverves lidt billigere et par dage senere )-:

/Banditten

Tilmeldt 26. Apr 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny, 

Tusind tak for dit hurtige svar!

Du har ret, det er nok smartere at stille aktierne som sikkerhed for et personligt lån det er den løsning jeg går efter. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)