Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man have 2 virksomheder

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har selvstændig virksomhed. Nu vil jeg gerne starte firma med en partner. Kan man have 2 virksomheder? Hvad med moms- har fået oplyst at jeg så skal betale moms hver måned. Andet sted at det var en gammel regel.

Fra Tårs
Tilmeldt 12. Dec 07
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 15:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan kun have et cvr nummer, men flere selskaber.

Skal du starte sammen med en partner, så kig på I/S

Fra Randers
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 11
Fra  Fuhlendorff Consulting ApS Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er intet problem at have to virksomheder i "enkeltmands" form. Du skal blot beholde det du har nu, og sammen med din partner skal du så lave et nyt CVR nr. for det nye firma. Dette kan så laves som A/S, ApS eller som I/S. Hvis i laver det som A/S eller ApS, vil der ikke ske noget med dit gamle firma, men der skal så være en del aktiver i firmaet, for at gøre det gratis, ellers koster det penge. Hvis i laver det som I/S, også kaldet interessentskab, hvad er ganske gratis, så hæfter man så solidarisk for alle virksomhedens forpligtelser, og kan i værste fald, gå ud over begges private økonomi. Hvis virksomheden skal optage lån eller på anden måde skabe gæld, kan det være en stor fordel at oprette det som et ApS, for at holde sin egen økonomi adskilt.

Hvis i opretter firmaet som et I/S, har du ganske ret i, at du overgår fra kvatalsvis afregning af moms, til afregning hver måned - dette vil både være gældende for dit nuværende firma, samt det nye firma.

Et godt råd. Når du opretter et I/S med en anden, vil jeg anbefale dig, at få en advokat til at lave en interessentskabs kontrakt, som beskriver spilleregler for begge parter - det er dumt at blive uvenner over noget, man har glemt at få på skrift. De fleste advokater har en standard model, og kan lave den slags meget billigt.

Held og lykke.

Mvh. Martin Fuhlendorff

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Dommeren:
Du kan kun have et cvr nummer, men flere selskaber. Skal du starte sammen med en partner, så kig på I/S

Øh, så forstår jeg da ikke hvorfor jeg har 2 cvr numre ?

Fra Randers
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 11
Fra  Fuhlendorff Consulting ApS Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke helt korrekt "IT-Konsulenten".

Hvis du har et enkeltmandsfirma og et I/S, vil du få to forskellige CVR numre.

Hvis du derimod har to enkelmandfirmaer, vil du til det først få et CVR nummer, og til det næste, vil du få samme CVER nr, men et ekstra SE-nummer, da der skal laves særskilt momsregnskab.

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)