I min evige søgen efter ideer får jeg altid fordybet mig lidt længere end de fleste og grundet noget matchende tekst og pudsighed på trustpilot 2 hjemmesider som ejes af samme hjem. Det ene til manden, andet til konen. Begge enkeltmands, men hver sit navn og faktisk på hver sin adresse. Der er dog ingen tvivl.
De sælger præcis det samme, den ene side er dog billigere end den anden. Begge er oprettet af dem, altså ikke overtaget en for at fjerne en konkurre
Nogen som kan forklare mig hvilke fordele der kan være her?
en af de hurtige fordele jeg lige kan komme i tanke om er at hvis du søger efter et produkt på google, så kommer de måske op som de 2 første, et resultat for hver side... du klikker på begge, ser priser på produktet, og tænker hurtigt " hov den er billigere på den anden" og vælger måske at købe der, men også bare det at du har mere "plads" på google fordi du måske ligger som de 2 øverste.. eller bare 2 på første side.
Der er også nogle SEO mæssige fordele, hvis de vælger at linke til hinanden. Men nok også rigtigt som Andreas siger, at hvis man klarer sig godt på Google på begge sider, så vil man sammenligne priserne og så vælge en af dem.
Ellers kan jeg ikke se så mange fordele ved det :)
Nu ved jeg jo ikke hvordan deres sider ser ud, men nogle kunder kunne have en preference for den ene side frem for den anden, f.eks. pga. farver, design osv. Der udover er der også, som andre nævner muligheden for SEO mæssigt at dominere flere pladser i toppen af Google.
Et eksempel fra den fysiske verden kunne være Dansk Supermarked der har Bilka, Føtex og Netto, samt Coop der har Kvickly, SuperBrugsen og Fakta....
Det kan jo også være en konkurrence mellem mand og kone om at tjene mest, og taberen skal betale den næste ferie. Måske har den ene lige sænket priserne eller har en ide om, at han eller kun kan få den samme profit med en højere pris og et mindre salg.
Dog er jeg også mest tilbøjelig til at tro, som flere har foreslået, at folk finder begge sider og vælger den billigste.
Og to navne kan måske være, fordi de tænker, at Google vil opfatte dem som to forskellige, om end det kunne jo ordnes på anden vis. Det kan også være en tilfældighed.
Jeg læste noget med samme stil i en bog ved navn "I seng med Google".
Finten var således: Istedet for at konkurere imod dine konkurrenter om #1 og #2, kunne man have en helt identisk side evt med andre priser, og skyde den op under den anden side. Så står man på både #1 OG #2. At der så er mindre profit hvis de køber fra den anden (billigere) side, er så en af 'ulemperne' ved at bruge den metode - men man får mere traffik, da man som sagt står inde på 2 pladser istedet for én.