Jeg vil dele noget rigtig værdifuld viden med dig de næste par minutter. Når jeg skriver værdifuld føles det mærkeligt - viden er jo tilgængelig for alle, som et resultat af internettets udvikling de seneste 10 år. Resultatet af denne udvikling har ligeledes betydet, at hvad du har brugt de sidste 30 år på at ’vide’ , vil jeg kunne vide om 20 dage, hvis jeg gør mig umage. Så lad mig korrigere mig selv – følgende viden er faktisk ikke værdifuld, men den er brugbar, hvis du ikke har formået at samle ’puslespillet’ af viden på samme måde som jeg har valgt at gøre det. Der bliver genereret ligeså meget brugerskabt indhold ( heriblandt viden ) de næste 48 timer, som der blev skabt fra år 0 til 2003. Det var ovenstående, der fik mig til at droppe universitet i en sen fase. Jeg havde det sidste år af min tid på universitet været en pestilens for de fleste forelæsere – ikke fordi jeg ødelagde deres lektioner, men fordi jeg bagefter udfordrede dem på områder, hvor de blev tvunget til at tage stilling til problemstillinger, de dybest set ikke havde en jordisk chance for at svare på, med den mængde af tid de havde til det. Min viden var, isoleret set, naturligvis ikke tilnærmelsesvis lige så stor som mine forelæseres, men ikke desto mindre kunne jeg udfordre dem alle på deres fagområde. Det kunne jeg gøre fordi der de næste 48 timer bliver skabt ligeså meget indhold, som der gjorde fra år 0 – til 2003 og hele verden bliver ved med at skabe ny viden, som du og jeg frit kan benytte os af. Den hastighed er umulig at følge med i – det accepterede jeg i et ret tidligt stadie og med god hjælp fra Jacob Bøtter’s første bog ’Glem din IQ – tænk over din NQ’ - seneste cementeret af Peter Svarre med ’Den perfekte storm’ erkendte jeg endeligt, at viden dybest set er gratis. Piet Hein: ”Stor er den som véd, men større er den som véd hvor han skal spørge”. Piet Hein var forud for sin tid, men rammer skræmmende rigtigt med ovenstående citat – evnen til i dag, at vide hvor specifik viden kan hentes er langt mere værdifuldt end det at være personen, der besidder det specifikke. På samme måde mener jeg, at virksomheder hurtigst muligt må erkende, at videndeling på langs af hierarkiet bør stoppe i morgen. Hastigheden som viden i øjeblikket bevæger sig i og kompleksiteten dette afføder kræver, at virksomheder åbner op og forstår at hvis virksomheden skal have en chance for at være konkurrencedygtig i en verden der konstant bliver mindre, så bør virksomheder forstå, at dens markedsværdi og konkurrencedygtighed stiger i takt med, at virksomhedens samlet kognitive intelligens øges. Én ting er virksomheder, de skal nok klare sig - i hvert fald de dygtigste og mest omstillingsparate – andre må selvfølgelig lade livet, men de vil blive erstattet af nye, dynamiske og omstillingsparate virksomheder, der i langt højere grad har forstået at nutidens kunder skal rammes via transparens, involvering, god kundeservice og ikke mindst gode produkter! Vi som forbrugere bør glæde os – vi går en lys fremtid i møde! Ligesom virksomhederne bør du og jeg også erkende, at vi lever i en helt anden verden end for blot 10 år siden og de muligheder vi i dag har for at organisere os, grundet de nedbrudte transaktionsomkostninger, der førhen var forbeholdt organisering af mennesker på tværs af postnumre, grænser og kontinenter, nu giver os mulighed for, at skabe kraftfulde stemmer , ændre samfund, produkter og i det hele taget skabe den hverdag vi ønsker. Det er jeg nu heller ikke så bekymret for – jeg ser kun positive tendenser i denne sammenhæng. En ting jeg dog ser frem til er, når størstedelen af nutidens brugere af sociale medier forstår hvorfor de egentlig bruger mediet og hvilke kæmpe muligheder dette, i øjeblikket, uforløst potentiale kan skabe. Mennesker og i særdeleshed virksomheder tror stadigvæk at sociale medier er et medie. Facebook, Twitter, Youtube, Tumblr, Pinterest og tusindevis af andre sociale medie sites blomstrer i øjeblikket alene af den ene grund, at vi lever i en tid, hvor vi mennesker konstant forhandler vores egen identitet ved at fortælle og genfortælle historier omkring os selv. Det har vi faktisk gjort i et godt stykke tid nu, digitaliseringen – altså den teknologiske udvikling har blot betydet, at vi i dag med sociale medier, har fået et værktøj, der har gjort os alle til medier. Den dag vi forstå hvilke muligheder dette egentlig giver os som borgere, forbrugere og mennesker i al almindelighed, så vil vi opleve et paradigmeskifte af karaktér og med ét sætte størstedelen af danske virksomheder og institutioner i skak.
Men når viden bevæger sig mod gratis og det i langt højere grad bliver et spørgsmål om, at vide viden kan hentes, hvordan bliver du og jeg så værdifuld og mere attraktiv for arbejdsmarkedet ?
Det giver sig selv, at måde hvorpå vi filtrere og navigere i viden bliver afgørende og dermed værdifuld – gør dig selv den tjeneste, at gå strategisk til værks når du tænker netværk. I denne sammenhæng bør du se bort fra de indlejret af slagsen og fokusere hårdt på dine professionelle netværk. Det er i disse netværk, at du fremover kommer til at hente dine daglige nyheder af alle størrelser – det vil også være i disse netværk, at du finder dit næste job, får løst konkrete opgaver og bruger den intelligens der er placeret latent i disse cirkler. Samtidig skal du være bevidst omkring, at når viden har faldende værdi, grundet fri tilgængelig og samtidig konstant bliver reproduceret og tænkt ind i nye kontekster, så bliver de områder omkring viden, der ikke umiddelbart kan duplikeres værdifuld.
Måden hvorpå du uddanner dig bliver ligeledes et særdeles vigtigt område. Der vil gå nogle år endnu før vi som samfund forstår følgende, men uddannelse som vi kender det i dag er et dødt område. Uddannelse skal sættes i spil på helt nye måder, hvis vi som land skal have en lille chance for at beholde en brøkdel af den velfærdsstat vi i øjeblikket pryder os med – og der netop nu giver os mulighed for at diskutere om hvornår en dansker er fattig eller ej, om farven skal være blå eller rød og samtidig tage os godt af de ældre. Vores konkurrenceevne er konstant faldende på både individ og samfundsmæssig niveau.
Danmark vil leve af viden og innovation. Det bliver spændende med et uddannelsessystem der præges af en enorm kognitiv inerti, der betyder, at uddannelsesinstitutionerne ikke er klar til de udfordringer og muligheder år 2012 byder os. Vi følger ikke med udviklingen og over halvdelen af den viden der netop nu videregives på højeste niveau herhjemme er 100 % værdiløst og frit tilgængelig for dig og mig. Det stiller nogle helt åbenlyse spørgsmål. Hvorfor kan jeg ikke uddannes af de mest kompetente forelæsere indenfor specifik viden i dag ? ( Det ville ikke kræve mere end en portal, hvis grundlag var skabt på et simpelt kamera placeret til forskellige forelæsninger. Jeg er bevidst omkring, at der i øjeblikket forøges i det små og gode ting sker på dette område og håber på, at vi meget snart ser et gennembrud. ) Hvorfor er uddannelse noget der primært er skemalagt for første 25 år af vores liv ? (Når hastigheden på viden bevæger sig med en hastighed der ikke er set før og kompleksiteten hver dag forøges, bør vi aldrig stoppe uddannelse og adgang til viden –bureaukrati og videndeling på langs af hierarkiet må nødvendigvis ophøre i dag. Offentlige institutioner og danske virksomheder der ikke forstår det her område får det svært) Tror du på, at Danmark er en velfærdsstat om 50 år ?
|
En meget vigtig ting at huske på, er at fordi noget kan læses på nettet, er det ikke sikkert at det er rigtigt.
Jeg synes at man alt for tit hører at 'det stod på google, så det er sandheden'. Men både Google, wiki og andre ofte benyttede referencer er af natur umodererede.
Det man skal lære i dag, er nok at have en voldsom skepsis for hurtige løsninger, der er baseret på hurtige opslag. God gammeldags viden og erfaring er nok vigtigere end nogensinde før, da man ellers ikke kan vurdere rigtigheden af noget som helst.
Med venlig hilsen
Viggo Poulsen