Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Checke om lev. CPR nummer stadigt eksisterer - pligt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

En kollega har bedt mig skaffe lidt amino hjælp. Han betalte sidste år engang i maj/juni en leverandør, som han kendte - med moms via leverandøres CPR nummer. Nummeret var godt nok, men der stod ApS under stiftelse også. Det tog han bare som at det personlige CVR skulle laves om til ApS.

Nu viser det sig, at ved søgning i virk.dk er virksomheden opløst v/konkurs inden regningen blev modtaget. Det vidste han ikke, og selv idag, ved søgning i KOB fremgår ikke at det var konkurs, og kollegaen mener ikke det fremgik i virk.dk - men det gør det så nu der.

Jeg har svaret, at jeg da i alle fald ikke checker alle regninger, om CVR er stadigt eksisterende. Jeg har mange fra forretninger jeg kender - med deres navn og deres CVR, og går ikke ind og ser, om de skulle være gået konkurs siden sidst, så jeg tror ikke man har pligt til at checke - 

Jeg kan forestille mig, at hvis man ved der er noget galt med virksomheden eller der er noget der gør man burde vide det kan man ha problem, men at man vel ikke skal checke en hver regning, om det opgivne CVR på en virksomhed man kender som going - stadigt er OK?

Men jeg kan jo tage fejl?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke dokumentfalsk?

Hvis du optager gæld i aps, på trods af du ved du ikke kan betale, tror jeg nok er straframme 2 år.

Det var det i 90'erne. (da betalte jeg mig ud af min første virksomhed).

Hvis han har faktureret efter konkurs bør du/i gå til politiet.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:

Er det ikke dokumentfalsk?

Hvis du optager gæld i aps, på trods af du ved du ikke kan betale, tror jeg nok er straframme 2 år.

Det var det i 90'erne. (da betalte jeg mig ud af min første virksomhed).

Hvis han har faktureret efter konkurs bør du/i gå til politiet.

Nu er det ikke os, og sagen er et års tid gammel - men han har jo ikke optaget gæld i et ApS uden at kunne betale?? Det er en der har faktureret en kollega i sit CVR nummer som har eksisteret længe, men som nu viser sig lukket kort inden regningen i sin tid kom. (virker sådan ved ny søgning i helt anden forbindelse i virk.dk)

Ham der sendte regningen med Moms i et FORMENTLIG konkurs CVR har givet snydt vil jeg tro - jeg tror dog ikke en gang politi vil reagere hvis man var gået til dem - men nok skat - men det forudsatte jo man vidste det.

Jeg har dog surfet Amino siden for at se om jeg kunne skaffe svar, og selv blive klogere, og det fremgår ret klart, at man ikke som modtager af indenlandske fakturaer har pligt til hver gang at undersøge om nu et CVR ikke lige er lukket siden sidst - så jeg har svaret ham, at jeg tror sagen er OK - han var med god grund i god tro ved betaling

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Øh, jeg er lidt forvirret nu.

Hvis din kollega er blevet faktureret af et aps efter selskabet er erklæret konkurs, er det en ulovlighed.

Har din kollega har faktureret et selskab under konkurs er pengene højest sandsynligt tabt.

Hvis en person har bestilt efter konkurs, er det en ulovlighed.

mvh.

Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Tilføjelse:

Hvis kunden har bestilt og senere gået konkurs, og faktura er sendt efter konkurs, er pengene tabt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:

Øh, jeg er lidt forvirret nu.

Hvis din kollega er blevet faktureret af et aps efter selskabet er erklæret konkurs, er det en ulovlighed.

Har din kollega har faktureret et selskab under konkurs er pengene højest sandsynligt tabt.

Hvis en person har bestilt efter konkurs, er det en ulovlighed.

mvh.

Det er da bare at læse?

Han er blevet faktureret af en CVR person efter at denne var konkurs (og også før - men sidste faktura tyder nu på at komme efter konkurs) JA vist er det da ulovligt fra ham der sender den (hvis konkurs dagen var ham bekendt inden og det må man tro - om han så faktisk har taget momsen med i den sidste opgørelse vides ikke)

MEN, det er IKKE fakturamodtager der gør noget ulovligt. Han betaler med moms til en af ham kendt virksomhed med CVR.

Man kan ikke ligge og kontrollere 100 vis af firmaer man kender, for at se om de skulle være konkurs inden de sender sidste faktura med moms - og det var det som lige interesserede mig, og som jeg kan finde flere tråde med revisor svar på herinde, at man ikke har pligt til heller. Man skal være i god tro ved betalingen og fakturaen skal opfylde moms krav - det er alt.

Det ville jo være håbløst hvis jeg nu skulle i virk.dk og kontrollere alle jeg fik faktura fra - og mon CVR er updated samme dag nogen lukker et selskab - det tror jeg ikke en gang)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han har betalt til et selskab under/efter konkurs er det ikke din ven problem. Hvis selskabet(personen bag) har faktureret efter konkurs, er det en politisag.

Evt. skyldig moms er ikke din vens problem, da ham har betalt regningen. Det er selskabet under konkurs der hænger på den.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup Hansen:

Hvis han har betalt til et selskab under/efter konkurs er det ikke din ven problem. Hvis selskabet(personen bag) har faktureret efter konkurs, er det en politisag.

Evt. skyldig moms er ikke din vens problem, da ham har betalt regningen. Det er selskabet under konkurs der hænger på den.

Helt enig at det ikke er betalers problem - om politiet ville tage den tvivler jeg på, det er ikke nemt at få dem til at rykke ud men moms ville sikkert (han gad ikke rode med det - det er en god bekendt af ham og han ved ikke om denne trods alt har kørt momsen korrekt i konkursen + ikke et stort beløb)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)