Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Super god ide, hvordan sikrer jeg mig udbyttet?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Mar 12
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig, jeg har fået en super god ide, som jeg i næste uge skal præsentere for en mulig samarbejdspartner.

Jeg er overbevist om at min ide vil skabe meget stor vækst i omsætningen for den mulige partner, da det er innovativt, loyalitetsskabende og vil give medie omtale. Jeg er dog i tvivl om hvordan jeg skal sælge ideen ind, da jeg jo helst vil have så meget som muligt ud af det. Herudover er jeg selvfølgelig bange for at blive snydt, eller at jeg ikke bliver belønnet med den værdi ideen reelt er værd. Kan man bede vedkommende underskrive en NDA inden jeg fortæller min ide, så de ikke kan kopiere den? Kan jeg muligvis forhandle mig frem til en procentvis ordning, hvor jeg bliver aflønnet ud fra den omsætning ideen genererer? Eller kan jeg optage hele fremlæggelsen af ideen.

Sikringen skal jo laves inden jeg fortæller ideen, for bagefter er det jo for sent?

Jeg er bare bange for at få lov at implementere ideen, og når jeg så er færdig er jeg uoverflødig.

Det er min klare overbevisning at det vil være for krævende at starte op alene, og så sælge min IDE den vej, det vil være langt nemmere at ideen sammen med nogen der allerede er på markedet.

Kan jeg tillade mig at sige jeg vil have en % del i firmaet fordi jeg mener min ide er så unik og god, eller skal jeg lade mig spise af med almindelig løn indtil ideen er implementeret, og så være usikker på hvad de kan bruge mig til efterfølgende?


Jeg har kontaktet nogle virksomhedsrådgivere, og jeg vil se om jeg kan nå at få råd fra dem også inden jeg holder mødet.

Hvad er jeres tanker?

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 10:47
Hvor mange stjerner giver du? :

I have an idea for you.

 don't tell anybody,  because if you tell somebody  they will drop everything that they working on the road projects and such and try and take over what you're doing. 

 by the information that you tell them,  they will then take that information  and use it to get up to a point where you are now, and then there will of course understand exactly what you're thinking in regards to the future of the project and any of the small details.

 once they are at that stage, they will then take all their money and invest in the project and make it a lot more of a success then maybe you could have...

 on a serious note,  if somebody actually put ideas into action  I would be happy to give away my many ideas that I have every day.  I don't think you  should be so concerned.


Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cocoa

Det lyder spændende. Jeg vil foreslå dig, at i laver en NDA før du fortæller om ideen.

Jeg mener det er den rigtige retning du går ifht. din ide. Hvis du ikke selv har midlerne eller kompetancerne til at dække alle de nødvendige områder der skal til for at realisere din ide så team op med en eller flere samarbejdspartnere. Eller som du selv skriver med nogen der allerede er på markedet.

Tror der er mange ideer der er løbet ud i vandet fordi folk ikke har turde involvere andre i frygt for de vil stjæle ideen. Lad være med det, men brug selvfølgelig din sunde fornuft og sikre dig bedst muligt så du ikke smider alt på bordet på en gang. Det er bedre at eje lidt af noget der har stor værdi end at eje 100% af noget der har ingen værdi ;-)

Syntes sagtens du kan ligge op til en %-andel af virksomheden. En ordning kunne være, at du både kom med ideen og en række forudbestemt leverancer for at implementere/realisere ideen imod at få x % ejerandele. Mit råd her vil dog være, at lige få en jurist ind over hvis i ender med at lave en ejeraftale omkring dette, så du plejer dine egne interesser bedst.

Held og lykke

Mvh. Jannik

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

der skulle selvfølgelig have stået løbet ud i sandet :-)

Tilmeldt 24. Feb 12
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Cocoa,

Det er bedst at få underskrevet en NDA/Hemmeligholdelsesaftale forud for præsentationsmødet; det er tit bedst at sende den pr. mail forud for selve mødet, så modtageren (firmaet) har tid til at gennemgå den, for så slipper I for at skulle starte mødet med at drøfte - eller skændes - om dette punkt. 

På dette link  -http://www.opfind.nu/de-10-trin/trin-7.aspx - kan du kan finde den NDA/Hemmeligholdelsesaftale, vi med godt resultat har brugt i Opfinderrådginvninge på Teknologisk Institut i 30 år og her http://www.opfind.nu/de-10-trin/trin-9/eksempel-paa-praesentationsbrev.aspx kan du finde forslag til det præsentationsbrev, du kan sende til firmaet som appetitvækker.

Hvis din idé er konkret, bør du undersøge om den er ny, og om den kan patentbeskyttes; ikke fordi du straks skal styrte ud og bruge mange penge på at patentanmelde den, men for at du får et indtryk af, om det du præsenterer for firmaet er noget, der er så nyt og overraskende, at det nye produkt som firmaet kan udvikle på basis af din idé, kan beskyttes effektivt med f.eks. patent. På dette link http://www.opfind.nu/de-10-trin/trin-2.aspx kan du læse mere om hvordan du kan undersøge patentsituationen.

Hvis din idé er ny og patentérbar, er det ikke urealistisk at stile mod en royalty/licensagift - altså en %-del af det salg, der stammer fra din idé. På Opfinderrådgivninge vil vi gerne hjælpe dig med at få en licensaftale på plads.

Hvis din idé er et forretningskoncept bør du læse denne lille brochure: http://www.dkpto.dk/media/49849/beskyttelse%20af%20spil%20og%20koncepter.pdf

Hvis idéen ikke kan beskyttes, og andre (=konkurrenter) derfor kan efterligne den måske stort set uden videre, vil det som regel være svært at få en løbende %-del af salget, men du kan måske få en engangsbetaling (og evt. en ansættelse?) og en sjælden gang en %-del, men ofte kun så længe din samarbejdspartner (licenstager) har den fulde fordel af din idé/koncept, og så kan det godt være du må finde dig i, at denne kilde tørrer ud, hvis og når der kommer konkurrenter på banen, som umiddelbart - og uden at der kan skrides ind overfor det - kan bruge samme koncept som dit.

Held og lykke med sagen.

Mvh

Rasmus Offersen

Opfinderrådgivningen, Teknologisk Institut

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)