Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er jeg nu honorarmodtager, og hvad betyder det?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 8. May 08
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg er selvstændig konsultent, webudvikler, freelancer, eller hvad man nu kalder det :)

Jeg har indtil nu, hele tiden haft 2-4 projekter kørende på samme tid, ved forskellige kunder, af forskellig længde.

Fælles for dem alle er at de på en eller anden måde skal have udviklet noget software. Jeg styrer hvilke timer jeg bruger, og i de fleste tilfælde har det været på fast pris for produktet. Jeg har derfor anset mig selv som selvstændig erhvervsdrivende, også selvom jeg ikke umiddelbart har haft nogen økonomisk risiko, da jeg kun har lagt timer i tingene. Selvfølgelig er risikoen at hvis jeg ikke opfylder kontrakten og leverer produktet, får jeg ingen penge.

Nu er sagen så, at et firma gerne vil hyre mig til at hjælpe dem, 3-4 dage om ugen i 2-4 måneder, til en fast timepris. Hvor jeg skal hjælpe deres egne programmører med at udvikle et nyt system. Jeg har stadig andre kunder ved siden af.

Mit spørgsmål er så? Kan jeg stadig sende dem en moms faktura, feks hver 4 uge, eller vil Skat se mig som honorar modtager for denne opgave? Og hvad betyder det for mig? Hvad skal jeg være opmærksom på i kontrakten?

Håber der er nogen der vil give et bud, jeg synes det er svært at tolke reglerne

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det vil jeg mene du kan. Du har stadigt dine andre kunder sideløbende, og tilmed er det måske ikke samme arbejdstid hver uge, men noget behovsbestemt. Det at det er fast timepris kan jo sagtens være den timepris du dikterer for at stille dig til rådighed som konsulent, så har du hidtil kunne fakturere med moms vil jeg mene du stadgigt kan køre det over din virksomhed -ud fra

Du har flere kunder og har løbende haft flere kunder i dit CVR - måske tilmed inkl. den kunde der nu er tale om

Det er ikke faste arbejdstider og du tilrettelægger selv dit arbejde - du er konsulent for deres ansatte

Du tilrettelægger selv dit arbejde i det store og hele

Det er svingende arbejdstider og det samlede forløb er heller ikke kendt, men besluttes løbende.

Alt i alt en bedømmelse, men jeg ville tro den var OK

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)