Jeg KAN simpelthen ikke finde noget om dette nogen steder, så jeg må være den eneste der er i tvivl.
Jeg har en momsregistreretenkeltmandsvirksomhed og jeg skal sende en faktura til et andet momsregistreret firma. Vi har aftalt en pris der hedder 5000kr inkl. moms (det var min fejl at formulere det sådan), men da begge parter er momsregistrerede skal momsen selvfølgelig ikke betales. Men skal den figurere på fakturaren alligevel? Jeg er med andre ord i tvivl om, hvad der skal stå på fakturaen i dette tilfælde.
Nu håber jeg ikke at et lignende spørgsmål har været oppe at vende mange gange før, for jeg har søgt på det, men kunne som sagt ikke finde noget. Og det vil simpelthen være mere pinligt end det faktum, at jeg ikke ved hvad der skal stå på fakturaen.
men da begge parter er momsregistrerede skal momsen selvfølgelig ikke betales. Men skal den figurere på fakturaren alligevel?
Der må være noget du helt har misforstået for naturligvis skal din kunde betale moms af vare han køber hos dig. Senere bliver den så modregnet i hans momsregnskab.
Du skal altid på en faktura udspecifire hvad moms satsen er og hvad den udgør.
Så det vil sige at fakturaen skal se ud som hvis den var til en ikke-momsregistreret. Kunden vil så betale mig 5000kr og så sørger vi ellers for at indberette det, når den tid kommer?
Jeg tror, det der forvirrer mig, er at jeg har købt noget i udlandet hos et firma, hvor momsen blev fratrukket i forbindelse med købet. Men der er jo helt andre regler i forbindelse med handel i udlandet.
Der var jeg lidt for hurtig på tastaturet. Den omtalte handel i udlandet har intet at gøre med denne problemstilling. Det fremgår vist ikke tydeligt, at det jeg skrev.
Så det vil sige at fakturaen skal se ud som hvis den var til en ikke-momsregistreret. Kunden vil så betale mig 5000kr
Fakturaen er ens om det er til en moms registeret kunde eller ej. Du skal altid udspecifisere moms satsen og hvad momsen er ligesom dit cvr. nr. altid skal fremgå af fakturaen.