Juridisk set er der ikke tvivl. Prisen skal som udgangspunkt altid oplyses inkl. alle afgifter. Men som der rigitg nok peges på, har der udviklet sig forskellige branchekutymer, hvor man mere eller mindre "indforstået" altid oplyser priserne som nettosalgspriser ekskl. moms. Under alle omstændigheder vil det blive et bevismæssigt spørgsmål i forhold til de udstedte dokumenter for tilbud vs. faktura. kompliance.dk
Mht. markedsførings §13, så er det jo kun hvis du udbyder vare til privat - og det er 99% af tiden også den man retter sig efter.
Men lad os tage følgende case. Du driver et flytte firma der kun henvende sig til erhverv. Dvs. du udbyder ikke dine ydelser til private - ergo behøves du ikke oplyse priser inkl. moms.
Der er så en kunde der ringer og siger: Goddag - Anders Skovsende her. Jeg har noget inventar der skal flyttes. Kan i give mig en pris på det? Det skal flyttes fra et kontor nede i byen, til min privat adresse.
Som erhvervsdrivende, så vil du forholde dig til der bliver sagt INVENTAR - det kalder du ikke dine møbler der hjemme.
Så det er sindsygt svært at sige præcist om sagens kerne. Og når det så er en mundlig aftale bliver det jo desværre nok umuligt at dokumentere. Og netop brugen af forskellige ord kan gøre det mere eller mindre umuligt at finde ud af om det er privat eller erhverv.
Min kammerat har bare nævnt for fragtmanden at vi var et par drenge der skulle have fragtet den pågældende vare hjem. Og det vil jeg da mene at ville blive betragtet som privat.
Så det er sindsygt svært at sige præcist om sagens kerne
Enig - men det ændrer jo ikke ved at loven beskytter den svage part - forbrugeren. Hvis ikke den erhvervsdrivende kan løfte sin bevisbyrde på at prisen er afgivet ud fra en forventning om at aftalen er indgået btb, er der næppe chance for at få medhold i en klagesag.