Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan momsindberetter jeg salg af Ydelse til EU (Sverige)??

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46454
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er givet simpelt, men det er første gang jeg skal fakturere Sverige for et større beløb

Det er til en svensk virksomhed med svensk CVR/moms nr så jeg skal vel blot fakturere uden moms til dem, men er der så noget jeg skal huske - ligesom ydelsesmoms EU når jeg KØBER fra f.eks Sverige - eller er det bare at fakturere uden moms?.

Jeg ville TRO jeg skulle indberette i skal.dk som EU salg uden moms, men når jeg klikker mig ind der, kommer jeg ikke til et sted jeg kan skrive et beløb i dkk (eller andet) KUN kan jeg indberette via fil, men der står ikke via hvilken fil - det er vel ikke bare en words hvor jeg skriver JEG har solgt for 200.000 kr i sverige - Hvordan indberetter man så??

Gerne en liste med alt, hvis der er noget at huske TAK som vanligt

John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Cookie

Da der er tale om salg af ydelser til en registreret person i et andet EU-land, er der tale om Reverse Charge. Eller omvendt betalingspligt på dansk.

Du skal påføre kundens momsnummerfakturaen, og det skal også fremgå af fakturaen, at der er tale om Reverse Charge. Angiv du blot Reverse Charge på fakturaen. 

Da kunden i forbindelse med Reverse Charge overtager momspligten på denne vare, er det vigtigt, at du sikre dig, at den du sælger til er registreret, ellers hænger Cookie på momsen.

Og du skal som leverandør indbette salget til 'EU salg uden moms' (tidligere listesystem).

Jeg har ikke nævnt noget om selve indberetningen til 'EU salg uden moms', da jeg ikke har erfaring med dette.

Håber, det kan bruges og ha en god dag!

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Fra Taastrup
Tilmeldt 27. Oct 08
Indlæg ialt: 152
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

LeonN:
overtager momspligten på denne vare

Og der skulle selvfølgelig stå "....på denne ydelse,..." og ikke vare.

c'',)

 

Med venlig hilsen

Leon Nielsen

Tilmeldt 17. Feb 12
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej,

Alt indberetningen af vare og ydelser foregår via SKATs tast selv.

Alt afhængig af selve ydelsens karakter, vil du formentlig kunne anvende regler for reverse charge som LeonN skriver. Aftager skal som hovedregel være en momsregisteret virksomhed i et andet EU land, hvilket jo er opfyldt i dit tilfælde.

Når du udsteder fakturaen skal Købers gyldige momsnummer fremgå og derudover skal du påføre teksten "reverse charge - buyers settle the VAT". Hermed kan du fakturere kunden med 0 i moms.

Du skal oplyse det "momsfrie" ydelsessalg på momsangivelsens rubrik B-ydelsen. Beløbet skal være den fulde fakturaværdi. Herudover skal du listeoplyse salget. Det betyder at du skal specificere hvem du har solgt momsfrit til. Dette foretages ligeledes vis TastSelv.

Endelig skal du være opmærksom på, at du på et senere tidspunkt måske skal indberette dine samlede værdier af grænseoverskridende ydelsessalg til danmarks statistik af hensyn til udenrigsstatistikken. 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)