Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fortrydelsesret ved køb af amino plus

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 03:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan er regler ved fortrydelsesret omkring køb af online abb?

Hvis man nu tager udgangspunkt i amino plus til en privatperson.

Er der fortrydelsesret? Jeg har set forskellige abb sider som kører med intro tilbud til eks 5 kr for en Tlf og abb. de har 14 dages fortrydelsesret er det for flinkheden eller loven?

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 03:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du læser deres betingelser så står det der:

Varen/ydelsen er ikke omfattet af den lovpligtige 14 dages fortrydelsesret, da leveringen sker digitalt og varen/ydelsen dermed bliver leveret på tidspunktet for betalingen.

Jeg mener dog ikke det holder. Da de kan trække ydelsen tilbage, og derved kan den ikke ligestilles med digitale ydelser som eksemplevis computerspil, musik online osv..

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg mener, at der er flere gode argumenter for, at Amino lovligt kan fraskrive sig fortrydelsesretten.

Det er et krav for at udøve fortrydelsesretten, at varen kan leveres tilbage i "samme stand og mængde"? Kan man overhovedet det ved et online abonnement?

Når forbrugeren har "brudt forseglingen" på et "EDB-program" kan forbrugeren ikke bruge fortrydelsesretten. Er der ikke reelt tale om den situation her omskrevet til nutidens teknologi?

Derudover kom jeg til at tænke på i hvilke tilfælde en køber af Amino plus er en privat person? Handler Amino ikke om forretning?

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46504
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er vigtigt tror jeg, at loven giver fortrydelsesret også for online ydelser. Det kan man som jeg forstår det godt aftale sig ud af - nemlig hvis forbrugeren ved betalingen straks kan bruge ydelsen MEN jeg mener også juridisk, at det kræver at forbrugeren AKTIVT bekræfter at han har forstået han ikke har fortrydelsesret når produktet er leveret og kan bruges. 

Jeg fandt lidt om det nu her igen - rimeligt fornuftigt synes jeg:

http://newmedialaw.dk/2010/03/08/fortrydelsesretten-for-udbydere-af-online-tjenesteydelser/

Om Amino kun er forretninger aner jeg ikke Kristian Holte - nok i hovedsagen tror jeg du har ret i, men HVIS der er fortrydelsesret kunne vi næppe bare sige, at vi troede alle var virksomheder, for det er der da givet nogen der ikke er når de overvejer pro et contra iværksætter

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en interessant problemstilling.

Såfremt der ikke er tale om et forbrugerkøb er problemstillingen ikke til stede - så udgangspunktet for diskussionen er vel at der er tale om et forbrugerkøb.

Den relevante bestemmelse er Forbrugeraftalelovens § 18, stk. 4, da der er tale om en ikke-finansiel tjenesteydelse. Bestemmelsens ordlyd giver mig anledning til tvivl, men jf. Forbruger ombudsmandens sag 08/03472 må det være muligt for en udbyder af online tjenesteydelser at fraskrive forbrugerens fortrydelsesret fra det tidspunkt "udførelsen" finder sted. Forbrugerombudsmanden tolker således bestemmelsen sådan at den ikke-finansielle tjenesteydelse ikke skal tilpasses efter individuelle behov for at være omfattet af § 18, stk. 4 - se hertil ligeledes 08/07065 om trylletricks på internettet.

Det afgørende er herefter, efter min opfattelse, hvordan Amino har formuleret og hvor det fremgår at forbrugeren accepterer at give afkald på fortrydelsesretten. Det er muligt at fraskrive forbrugerens adgang til fortrydelse.

Vi er vel slet ikke inde i Forbrugeraftalelovens § 20, da der ikke er tale om en vare, men derimod en tjenesteydelse.

Jeg er ikke stor tilhænger af sammenligningen med den brudte emballage, da bestemmelsen er indført for at forhindre ulovlig kopiering og spredning af disse varer. Det er der ikke tale om når en tjenesteydelse fortrydes. Herudover er bestemmelsen om forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer i Forbrugeraftalelovens § 20, stk. 3, nr. 2 en undtagelse til hovedreglen jf. 10/08927, hvorefter man i almindelighed ikke kan "afskære forbrugerens ret til at fortryde, hvis forbrugeren har brudt emballagen for at undersøge varen".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er lidt i samme båd da jeg tilbyder et online produkt og har samme vilkår listet. Nu har jeg da heldigvis ikke været ude for at folk har været utilfredse med mit produkt, men der er jo stadig folk der vil prøve at udnytte systemet.

Hvis folk kommer med en gyldig grund eller argumenter så er der ingen tvivl om at jeg ville returnere pengene af goodwill. Er næsten sikker på at ens bundlinje ville være større hvis der stod "Tilfreds eller Pengene tilbage"

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder også fornuftigt i mine ører Philip, men ovenstående er udelukkende udtryk for den juridiske vinkel på sagen - det er mange gange vigtigere at være serviceminded end at holde på sin ret hvis man vil have kunder i butikken.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12289
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 03:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino er et business site og vi kører det efter de regler. Så fortrydelsesret er kun noget vi giver fordi vi ikke vil have sure kunder.
Så vi tilbyder mere end vi skal.

Fra Århus
Tilmeldt 17. Sep 11
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud fra Aminos generelle betingelser yder Amino ikke fortrydelsesret for køb af en Plus-profil, da I netop fraskriver køberen denne ret under punktet "Fortrydelsesret". Denne fraskrivelse er kun relevant i forhold til forbrugere, da de er de eneste der er omfattet af reglerne om fortrydelsesret i Forbrugeraftaleloven. Så der tilbydes ikke mere end nødvendigt i denne sammenhæng.

Men Amino var vel også bare et eksempel fra trådstarter - diskussionen var vel om dette var muligt, hvilket det ifølge Forbrugerombudsmanden er, så længe betingelserne herfor er opfyldt (synligheden og formuleringen af fraskrivelsen skal leve op til nogle krav om tydelighed). Det er vel meget naturligt at folk skal betale for ydelsen - det er nemlig muligt at anvende denne fra det tidspunkt der er betalt, hvilket ikke er tilfældet med f.eks. en vare hvor den skal leveres tilbage i samme stand og mængde (altså den må ikke bruges) som ved levering ved fortrydelse.

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Thorborg:

Amino er et business site og vi kører det efter de regler. Så fortrydelsesret er kun noget vi giver fordi vi ikke vil have sure kunder.
Så vi tilbyder mere end vi skal.

Kan man købe et Amino+ uden at indtaste et CVR nummer

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)