Lad os antage, at jeg har en webshop og sælger CD''er med Thomas Helmig. Der er Dankort betaling på shoppen, så det er nemt for mig at registrere et egentligt køb. Jeg kan derfor også nemt regne ud, hvad min konverteringsrate er - jeg får så og så mange besøg og det giver så og så mange salg. Ud fra hvad jeg har læst rundt omkring på nettet er en konverteringrate på 1-2% vist fint - eller hvad? En anden situation: Jeg sælger en konsulentydelse. Prisen på denne er ikke helt konkret, fordi det afhænger af forskellige omstændigheder. Derfor (og af konkurencehensyn) fremgår prisen ikke af hjemmesiden, men jeg kan fortælle jer, at den lander mellem 9.000 og 20.000. Kunden kan altså ikke købe ydelsen via hjemmesiden, men han kan udfylde en formular med en forespørgsel (eller kontakte mig via tlf). Udfyldelsen af formularen - eller opringningen - er altså den aktion han kan tage - nogle henvendelser fører til salg, andre ikke. Hvis jeg i denne situation tænker på konverterings-rate som værende forholdet mellem antal besøgende og dem der rent faktisk kontakter mig med en forespørgsel, er det så logisk at forvente, at den skal ligge væsentligt højere end de 1-2%, som opnås i webshoppen? Hvad er jeres mening/erfaringer med dette? |
Jeg har aldrig set et ''officiel'' måde at regnekonverteringraten ud på, men jeg regner selv med omsætningen i stedet for antal salg eller kontakter fordi ellers bliver det aldrig bare nogenlunde sammenligeneligt.
dvs omsætning/unikkebrugere*100