Hej Lone
For at kunne benytte Facebook som en integreret del af sin markedsføring, er det vigtigt at vide, hvorfor folk er på Facebook og hvad platformen bruges til. Ved at indrette dig efter disse tendenser, kan du nemlig nå rigtig langt med din markedsføring på Facebook.
Selviscenesættelse og virtuelle skulderklap
En af grundende til at Facebook er blevet så populært er, at man har mulighed for at iscenesætte sig selv som man ønsker det. Hvis man har spillet guitar i et år, kan man få det til at se ud som om, at man er professionel musiker ved at indsætte et par billeder på sin Timeline af sin guitar, og hvis man gerne vil vise, at man er en festlig person, sørger man for at blive "tagget" på så mange "party-billeder" som muligt, for at vise andre hvem man "i virkeligheden" er.
De opdateringer, links, billeder, videoer mv. man slår op på sin væg er velovervejede, og formålet med at gøre vennerne opmærksomme på dette indhold er, at man søger deres bekræftelse - eller lad os bare kalde det "virtuelle skulderklap" i form af "Synes godt om"-tilkendegivelse, kommentarer og endda delinger.
=> Selviscenesættelse, blærerøvstendenser, narcissime.
Dialog
Nej, folk er ikke på Facebook for at have en dialog med din virksomhed - eller andre virksomheder for den sags skyld. Men mange unge bruger Facebook som en "overspringshandling", og søger ny viden, sjov viden og information generelt (derfor kan man let bruge 20 min om dagen på at se, hvad vennerne foretager sig). Selvom at dine elever ikke har tænkt sig at tage kørekort igen - og dermed ikke har nogen reel værdi som kunder - så har de en stor værdi som fans, hvis du formår at engagere dem på din Facebook side. Ved at få dem til at kommentere, synes godt om og dele det indhold, du skriver ud på din Facebook Side, kan du nemlig bruge dem til at eksponere din køreskole. Og mon ikke dine "gamle" elever på 19 år, har omkring 100 venner, som er 17?
En lille brainstorm:
Ud fra disse tendenser/normer, har jeg lavet en lille brainstorm med forslag til, hvordan du kan eksponere din køreskole via Facebook:
- Tag et billede af dine elever (hver enkel), når de består køreprøven og står med deres midlertidige kørekort i hånden. Læg herefter billedet op på din Facebook Side, og skriv i billedbeskrivelsen "Tillykke til NAVN! Nu med kørekort :)" eller lignende. Herefter vil billedet automatisk blive slået op på din Facebooks sides væg, hvorefter din elev vil gå ind og tagge sig i det. Så snart eleven tagger sig, vil størstedelen af vennerne se billedet på deres forside, og når vennerne skriver Tillykke og synes godt om, vil billedet endvidere blive vist på vennernes venners forside. Billedet kommer altså måske ud til 1000 mennesker på én dag. Hvis du er ekstra smart, indsætter du også et vandmærke med dit logo nederst til højre på billedet - på den måde kommer dit logo også ud til alle disse mennesker.
(selviscenesættelse af elev med nyt kørekort)
- Selvom det er hårdt at tage kørekort, er det for mange også en sjov oplevelse, og ved at sætte fokus på disse oplevelser på din Facebook Side, vil du kunne skabe værdi for mange. "Kravlegården" og glatbanen var noget af det sjoveste, og man hører altid historier fra disse steder - Så hvorfor ikke fortælle disse historier gennem tekst, billeder og videoer på din Facebook Side? Såfremt indholdet er godt, vil dine fans dele det på deres vægge, for at opnå disse "virtuelle skulderklap", som jeg skrev om tidligere.
Såfremt du optager nogle sjove videoer, kan du jo evt. lægge dem på YouTube.
- Stil spørgsmål, lav små quizzer og slå relevante artikler op - f.eks. vil artikler om spøgelsesbilister og alkoholkørsel, få mange af dine elever til at engagere sig i "debatten". Du kan ligeledes slå YouTube videoer med sjove bil-episoder op på din væg - altså "dele-venligt" indhold, som hjælper med at eksponere din Side.
Listen over forslag kunne blive meget længere, og jeg er sikker på, at du vil finde nogle flere sociale perspektiver af din virksomhed, ved at læse min e-bog om markedsføring på Facebook.
Håber du kan bruge mit svar.
Held og lykke med projektet!