Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 spørgsmål om privatøkonomi og husleje

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige startet en enkeltmandsvirksomhed. Det består i, at jeg laver hjemmesider, video og design af tryk.

1. Jeg har oprettet to kontoer. En privat (som jeg havde før) og en erhvervskonto. Meningen er at holde økonomien adskilt. Men problemet er, at jeg ikke har flere penge på min privatkonto nu. Hvordan fører jeg penge over fra firmaet på den smarteste måde mht. skat, moms og andre afgifter

2. Jeg arbejder hjemmefra. Er der mulighed for at lade firmaet betale noget af huslejen?

Tak for hjælpen!

Mvh. Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Faktisk er skat ikke så interesserede i om du har pengene på den ene eller anden konto - du er en enkeltvirksomhed, så du skatter af indtægter minus udgifter i virksomheden som du skal føre regnskab for i.h.t. årsregnskabsloven.

Hvis du bruger penge privat - så er det jo dine helt egne penge du bruger. Det som kan blive et problem er vel, at det KAN være et udtryk for at du er på vej mod underskud. Det vil jo kunne betyde, at du på et tidspunkt heller ikke har penge på firmakontoen - men går det godt - så må du naturligvis bare bruge dine egne penge.

Enkeltmandsvirksomhed skatter ikke af de penge de selv bruger men af indtægter minus udgifter i virksomheden. Bliver der på sigt underskud i virksomheden, så er der kun DINE penge til at dække det med - og kan du ikke det, så bliver f.eks. banken nødlidende (eller moms/skat men det må du for alt jo undgå).

Lad os håbe det bare er fordi det går godt og du nu skal bruge penge privat, det skal de fleste jo - Kun ved at føre dit regnskabs omhyggeligt, ved du det. Din kontantkasse eller bankkonto er ikke nok til at afgøre om det går godt eller ikke.

2: Nej normalt skal du ikke regne med at kunne få firmaet til at betale huslejen - det kræver i alle fald normalt at rummet har adgang udefra og kan aflåses fra resten af huset og slet ikke benyttes til andet - heller ikke gennemgang

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Problemet for mig har været er der er faste regninger som husleje og andre ting, som bliver betalt over den private konto. Mens alle mine indtægter fra mine jobs kommer over på min erhvervskonto. Så på den har jeg penge nok, men på den anden kommer der ikke nogen penge ind fra nogen steder. 

Hvis jeg bare kan føre penge over fra den ene til den anden konto, så kan jeg vel lige så godt nøjes med at have erhvervskontoen alene eller har jeg overset noget? Hvorfor have to kontoer?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46447
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Fordelen er som jeg ser det, at du regnskabsmæssigt kan køre alt erhverv over erhvervskontoen og dermed helle tiden stemme den af i status.

Når du så flytter penge over til din privatkonto - så bogfører du det over egenkapitalen i selskabet som mellemregning - som jo ikke påvirker dit resultat og ikke din skat

Det kan give dig mere overblik, at du ikke køber frikadeller fra erhverskontoen og bestiller printerpatroner over den private. 

Det er ikke løn som sådan men samme penge - men du kan se det som private hævninger som modstykke til dine indskud i firmaet - hæver du mere end du fører til og tjener får du negativ egenkapital - når årets resultat lægges ind.

Det kan da godt være nogen har meget bedre metode - jeg fører regnskab for et ApS som jo ikke er samme regler, så se om der kommer bedre forklaring og råd

vh

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men tusind tak for svaret!

Jeg var nemlig nervøs for, at jeg skulle betale skat hvis jeg førte penge over til "mig selv" på den private konto. Og så ville jeg jo miste halvdelen i skat.

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Den med huslejen er der en mulighed, og det er at du kan få et nedslag i ejendomsværdiskatten.

Men det kræver at du indretter et lokale i huset, der er godkendt til beboelse, til kontor, og der må så ikke være nogen personlige ejendele i lokalet.

Er lokalet så på eg. 10kvm, og dit hus er på 100kvm, så kan du få nedsat ejendomsværdiskatten med 10% (er ikke særlig mange penge, og man kan risikere at skulle dokumentere en masse overfor skat)

Men er du lejer af en bolig, så kan du ikke få noget for at have kontor i privaten.

Tilmeldt 1. Jan 12
Indlæg ialt: 45
Fra  Engedal Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, tak for det! 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)