Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underskud i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Havde overskud i 2010 og 2011 i mit enkeltmandsfirma, men overvejer her i 2012 at investere indtjening, og gerne lidt mere, i ting der kan give stort overskud i 2013-2015.

Firmaets konto har ikke særlig mange penge, da det har udbetalt det meste i løn til min privatkonto (jeg ved godt det er det samme, men det er sådan jeg tænker det).

Hvis jeg nu "låner" firmaet nogle penge fra min privatkonto og køber ting og ydelser i firmaet for de penge, og derved får et underskud, kan jeg da trække underskuddet fra i skatten for 2012?

Eksempel:

Overskud i 2010 og 2011 tilsammen: DKK 140.000 (har betalt indkomstskat af det og brugt resten til almindeligt forbrug)

Projekteret underskud i 2012: DKK 20000

(Jeg er almindelig lønmodtager ved siden af enkeltmandsfirmaet og er ikke i virksomhedsordningen)

/Anders

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer helt an på, hvad du bruger pengene til. For udgiften er kun fradragsberettiget, hvis den vedrører virksomhedens skattepligtige indkomst. F.eks. kan nye projekter ikke altid trækkes fra i udgiftsåret men må vente, til projekterne danner grundlag for noget indtjening. Det kan også være, at du anskaffer dig noget, som skal afskrives over flere år.

Så i princippet: Ja - men i virkeligheden: Måske.

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg prøver at komme med et eksempel for at gøre det nemmere:

Eksempel:

Indkomstår 2012

Indtægter: 90.000 ; Udgifter: 110.000

Udgifterne er: konsulentydelser 100.000, computer: 10000

Konsulentydelserne gør, at jeg kan skaffe indtjening fremover, PC'en fordi den gamle er i udu og fordi indtægterne skabes ved computerarbejde.

/Anders

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Svaret er det samme :-)

Kommer indtægterne på kr 90.000 som følge af de købte konsulentydelser, så ikke noget problem med fradrag.

Kommer der først en indtægt som følge af de købte konsulentydelser i 2013, kan udgifterne i princippet først skattemæssigt fradrages på dette tidspunkt.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:
Kommer indtægterne på kr 90.000 som følge af de købte konsulentydelser, så ikke noget problem med fradrag.

Kommer der først en indtægt som følge af de købte konsulentydelser i 2013, kan udgifterne i princippet først skattemæssigt fradrages på dette tidspunkt.

Jeg hopper lige med ind. Jeg kan forstå princippet - men det er vel også sådan, at hvis udgifterne på de 90.000 er tiltænkt noget der skal give indtægt i 2012 - men faktisk først for alvor viser sig at gøre det i 2013, så er det vel lovligt nok at ha taget fejl, og en god del eller alle udgifterne kan vel tages i 2012

Momsen på konsulentydelsen vil vel i øvrigt i alle fald være 2012

(er dog kun en ide hvis der er anden indtægt at modregne dem i under 2012, ellers er det jo hipper som happer at vente til indtægten er der og udgifter fratrækkes)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Har du aktivt startet aktiviteten i 2012 så er der fradrag. At der så kun er en mindre indtægt er underforstået
Side 1 ud af 1 (6 indlæg)