Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af refusion tilgode?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg modtager hver måned refusion fra kommunen, og det går fint med at bogføre dette. Dog har jeg et lille problem her omkring årsregnskabet, for jeg betaler løn i december, men får først refusionen i januar. Det tilgodehavende skal jo afspejles  i 2011.

Jeg har oprettet en konto 'Refusion tilgode', men hvad skal jeg bruge som modkonto ? Sikkert helt simpelt at svare på, men jeg kan ikke lige gennemskue det.

Hilsen Kenneth

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 19:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ville bruge samme konto som du normalt bogfører refusionen på når du har modtaget den.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forstår jeg ikke helt...

Når jeg kører min resultatopgørelse, så ser det ud som om jeg netto har betalt mere i løn end jeg reelt har, fordi jeg har en refusion tilgode.

Hvis jeg bogfører det tilgodehavende på min konto for "refusion tilgode", med modkontoen "refusion", som begge ligger under lønninger, så svarer resultatet jo fuldstændig til at jeg ikke lavede posteringen(de udligner hinanden). Dermed virker mit overskud reelt mindre end det er.

Hilsen Kenneth

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Det er fordi at den konto du kalder refusion tilgode skal du ligge under Aktiver, da det er et aktiv du har tilgode.

Så altså debiter: refusion til gode under aktiver og krediter lønrefusion i resultatopgørelsen.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 22. Feb 09
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var hurtigt svar, og du har naturligvis ret - jeg var så småt ved at knække nøden ved at se på den almindelige konto for tilgodehavender.

MANGE tak for hurtig hjælp :-)

Hilsen Kenneth

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan også bare smide den ind på kontoen for andre tilgodehavender, du behøver ikke oprette en ny konto.

Du skal så bare huske at kreditere kontoen når du får pengene ind her i januar.

Det er lidt en klassiker at "glemme" de periodiserings posteringer man har foretaget i forbindelse med årsskiftet.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)