Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Føre immateriel rettighed fra datterApS op i holding moder ApS?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan ville i rent teknisk - aftalemæssigt OG bogføringsmæssigt flytte en immateriel rettighed som i princippet kan ha værdi 0 - eller værdi 1 krone - op fra et drifts ApS til et holding moder ApS

Formålet naturligvis at samle rettigheder i holdingselskabet så de uanset hvad er beskyttet med "ulykker" i det drifts ApS

Hvis vurderingen af rettighedens værdi er vigtig, så kan jeg sige, at den teoretisk set kan være betalt med et sekssifret beløb - men ikke aktiveret, da den omfatter skrivning af et manuskript f.eks. og værdien er i princippet 0 indtil der evt. sættes udgivelse i gang - eller filmproduktion.

Financieringen kan ha været være via privat sponsor eller via f.eks. filminstituttet

Kan man forstille sig at drifts ApS'et blot kontraktsligt videregiver til holding ApS moder for 0 kr - eller bør Holding betale f.eks 1 kr -. eller andet i den forbindelse og hvis de skal betale, behøver man da andet end en kontrakt - der skal vel ikke faktura med moms til fra driftsselskabet?

Ville det gøre en forskel, hvis rettigheden skulle videregives til et helt andet selskab - eller kunne det også bare ske med formel kontrakt til 0 kr - mod at det andet selskab skulle give det oprindelige en eller anden indtjening, hvis projektet blev realiseret??

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det godt nok længe siden jeg har beskæftiget med den regnskabsmæssige praksis for behandling af immaterielle rettigheder. Der må  stadigvæk gælder samme regler som ved den skattemæssige  behandling af koncerninterne overdragelser af immaterielle rettigheder, at der er behov for at fastsætte en værdi af aktivet på tidspunktet for overdragelsen. Værdien defineres normalt som aktivets markedsværdi eller den værdi som aktivet kan forventes at blive overdraget til i fri handel mellem to uafhængige parter, der har en rimelig viden om jeres branche.

Godt nok et direkte svar på din spørgsmål men mere et spørgsmålstegn til jeres værdiansættelse af de immaterielle rettigheder.

/Henrik Koudahl

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Godt nok et direkte svar på din spørgsmål men mere et spørgsmålstegn til jeres værdiansættelse af de immaterielle rettigheder.

Ja jeg er med på den vanskelighed. Problemet er, at det er ejeren af ApS f.eks. som laver en såkaldt synopsis. Denne sættes en forfatter i udlandet til at skrive om til såkaldt treatment og et manuskript (f.eks. til en film) Lad os sige dette koster fra 50.000 kr til 500.000 kr. 

Normalt ville jeg jo tænke - så er det jo den pris værd, ellers var firmaet da godt tosset at betale det - men så kommer forsigtghedsprincippet ind. Det kan sagtens være, at der aldrig bliver en ged ud af det skind. Det er måske 2% af den slags affærer som ender med en film, og gør de, er indtjening for selskabet stadigt tilmed usikker. Derfor tager selskabet udgiften til at få behandlet tanken om til manus som en ren udgift - som i øvrigt betales med en tilsvarende indtægt fra en investor eller fra et institut som en type kunststøtte der ikke refunderes. 

Da det tages som ren udgift - aktiveres rettigheden ikke - og som nævnt - den er med stor sandsynlighed heller intet værd og vil tidligst kunne aktiveres HVIS det bliver muligt at producere ud fra manus.

Det er koncerninternt ja (kunne også være koncern externt - men dog med samme ejer af drifts ApS og den der overtager) - Det er et holdingselskab som han godt ville have at rettighederne skal ligge i - men han har ikke lyst til at skulle opskrive en værdi kunstigt i den forbindelse - og det burde jo heller ikke ha effekt hvis det var fra drifts aps til dets holding eller?

Kan tilføje at ApS et ikke betaler ejeren noget for rettigheden heller - ikke før en evt. filmkontrakt gør at de kan udnytte den.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)