Har netop - af en såkaldt ekspert på området - fået at vide, at søgeoptimering overhovedet ikke kan betale sig for mig, idet jeg tilbyder en service, som rigtig mange andre også gør (tekstforfatning og oversættelse) - men hallo, så mente jeg jo netop, det var vigtigt at stå højt på søgelisterne. Eksperten påstod, al anden markedsføring ville være bedre for mig. Er der nogen, der har en mening / erfaringer her? Tak for eventuelle svar.
Søgemaskineoptimering er reelt set for alle virksomheder uanset service de tilbyder. folk bruger Google når de skal finde informationer om en virksomhed eller en service, de undersøger typisk markedet før de sætter sig fast til en leverandør, og det er uanset om der er tale om tekstforfatning eller der skal handles en kaffekande i en fysisk butik.
Så det er lidt noget fis din SEO ekspert fortæller, når man tænker over det.
jeg selv og dem jeg kender, søger bestemt kun på nettet hvis vi skal bruge en service, især når der er tale om ting man også kan bruge på nettet.
Selv hvis jeg ser en reklame i en avis eller noget andet, undersøger jeg lige markedet først på Google, for lige at se om der er en der kan tilbyde det samme eller noget bedre. er du så ikke repræsenteret på Google blandt de resultater jeg finder frem, så vil opgaven gå til en af de andre som netop er repræsenteret. Nok mest fordi jeg er blevet overtalt på en af disse sider, eller fordi jeg glemmer hvad din virksomhed nu hed.
Så alt i alt, vil jeg mener at det kan betale sig i længden uanset om det koster meget eller lidt, at få søgemaskineoptimeret sin hjemmeside. Dette siger jeg ikke fordi jeg selv har med søgemaskineoptimering at gøre til hverdag, men jeg siger det fordi tests viser gang på gang at man mister en helt del arbejde hvis ikke man er repræsenteret på Google, på nogle gode placeringer. altså hvis man ikke er der når folk søger efter lige netop din service.
Yderligere tror jeg egentlig ikke at denne ekspert ved hvad han snakker om, fordi der findes i enhver branche så mange søgefraser man kan komme frem på som ikke kræver enormt meget arbejde, men som alligevel gør en synlig og alligevel rammer noget af din målgruppe. Og i arbejdet med de søgefraser, arbejder man jo også med de lidt tungere søgeord, og man vil i det lange løb også blive synlig på nogle af de lidt sværere ord og fraser. Du er jo tekstforfatter, og gør du et godt stykke arbejde på den front, vil du også kunne skabe høj synlighed.
Jeg siger ikke arbejdet er nemt :) men gør du ikke noget på den front, vil du gå glip af rigtig mange penge i det lange løb.
MVH Kim