Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sociale medier i 2012 – Død, genopstandelse og for altid revolutionerende!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Virksomheder lader sig ikke længere blinde af fordums eufori omkring sociale medier, hvor ordet ’Facebook ’i sig selv var nok til at åbne budgetpungen. Konkurrencen om kunderne er højere end nogensinde før og det anslås, at 1-2 nye social media bureauer popper om ugen! Facebook er, set i et markedsføringsperspektiv ved, at forvandle sig til en light udgave af Hotmail. Mailprogrammet, der i sin start vakte liv og glæde med sin effektive form for dialog og kontaktskabelse, men i dag ikke er andet end et spamfilter, hvor du tilmelder dig det junk du ikke ønsker i din ’rigtige’ mailbox. Markedet er mættet og alle sunde teorier, der er skabt til at se på markedet og et produkts livsforløb blinker med store røde lygter i øjeblikket. Sociale medier og de løsninger, der eksekveres i dag har mistet sin X-faktor!

Jeg vil argumentere for, hvorfor sociale medier om relativ kort tid vil være et dødt område for mange virksomheder, men paradoksalt nok give plads til nye typer af organisationer og virksomheder, der i de kommende 3-4 år vil opleve den virkelige guldalder indenfor sociale medier , genoplive området og for altid ændre på den måde virksomheder bør tænke markedsføring.

Sociale medier har nået toppen af bakken og der venter nu en lang og stejl nedkørelse! – et kort tilbageblik.

 

It-boblen braste tilbage i 2000-2001, Euforien omkring internettet forsvandt og virksomhederne trak følehornene til sig. Det fåtal af virksomheder, der alligevel valgte, at tro på internettet og tilmed lærte af de dyrt tjente erfaringer fik succes –så stor succes, at de fundamentalt ændrede på det marked vi kender i dag – offline som online og vi kan i dag ikke forstille os en verden uden internettet!

Sociale medier har de seneste år oplevet en hype, der kan få selv Paris Hilton til at blegne af misundelse. Vi har snart været samtlige stadier igennem i forhold til produktet, sociale medier i et livscyklus forløb. Fra et introduktions stadie, Hvor de tidligere, meget nytænkende virksomheder trådte ind på en ny scene - en scene , hvor mange fejltrin blev accepteret, og bare det at være tilstede var brandfremmende samt værdiskabende  - til et vækststadie, hvor sociale medier for alvor kom på banen og begyndte at skabe reel værdi for virksomhederne derude. Det var i denne fase markedet virkelig tog sociale medier til sig og de største børnesygdomme blev rettet til. Kendetegn for virksomheder i de to første faser er, at de er innovative, markedsledere , og i et købsmotiv altid vil agere som first mover eller early adopter. Disse virksomheder besad ligeledes et andet engagement og ’gå på mod’ til at udforske disse nye spændende elementer. Det medførte, ikke overraskende, tilfredse kunder, der alle fandt det interessant, at møde virksomhederne på andre platforme end i tv’et , i ugeavisen eller i radioen og nogle gange endda uden for traditionel lukketid!

Vi bevægede os slutningen af 2010, starten af 2011 ind i et modenhedsstadie. Virksomheder der traditionelt set er mere konservative, dog store og velkonsolideret trådte ind på det sociale marked. Et andet element, der understøtter udsagnet om et modenhedsstadie er den markant forøget konkurrence om kunderne! Store traditionelle bureauer køber små virksomheder, som et resultat af en stadig stigende efterspørgsel fra dens kunder. Unge nystartet virksomheder vil ligeledes blomstre op med lynets hast og slutligt vil stort set alle bureauer, der tilbyder en digital løsning begynde at designe sociale medie løsninger - alle vil have en bid af kagen!

 

Desværre Peter… Du har bare ikke nok X-faktor!

Problemet er, som med alle andre produkter i et sent modenhedsstadie – det har, for at blive i tidens tone, mistet sin X-faktor! Virksomheder der kommer ind på markedet nu, kan sammenlignes med folk, der dukker op til en fest kl. 04.30 om natten og forventer, at det er de samme mennesker, der er til stede og samme stemning, som da de hørte om festen kl. 23. Det kunne også være Peter på 15 år, der netop nu har fået sig et par Converse sko i julegave og regner med at skulle i skolen på onsdag og være moderne – præcis på samme måde som Jonas og Jakob var det i klassen for et halvt år siden! Desværre Peter… ’It ain’t gonna happen’ !

 

Konservative virksomheder bør trække håndbremsen og erkende deres nederlag på Sociale Medier. Not for good – but for now!

Sociale medier står foran bakkens top, de allermest konservative virksomheder vil ind og dufte til Facebook, som et enkeltstående medie tænkt alene ind i deres kommunikation, simpelthen fordi de er konservative af natur, ikke agerer som first mover og kun forlader de trygge rammer ved traditionel markedsføring, fordi de netop nu oplever en negativ udvikling i deres nøgletal - de mister omsætning og kan i øvrigt se, at alle andre virksomheder for længst har kastet sig i krig med de sociale medier. Denne type virksomhed vil komme på Facebook indenfor en overskuelig fremtid. Til den tid vil snakken omkring sociale medier have en langt hårdere tone - jeg oplever den på fora og blogs nu, hvor sociale medier i øjeblikket bliver tænkt i nye baner.

Der blev aldrig fundet en ROI på sociale medier, virksomhederne er skuffet og ønsker et svar. Det gjorde de faktisk også for blot et halvt år siden - det var der vi gik ind i den tid, hvor kommunikation blev erstattet af konkurrencer. Det har betydet, at Facebook et stykke ud i fremtiden i et markedsføringsperspektiv vil blive vor tids svar på Hotmail spam filter. Jeg har nævnt det før, men den markedsførings ansvarlige i en virksomhed, har haft ringer til det bureau, der lovede dem guld og grønne skove omkring ROI i form af øget trafik, mersalg mv. Og stiller dem spørgsmålet.. ”Hvor bliver resultatet af min investering af ” ?

 

Godt spørgsmål.

Det er da et hulens godt spørgsmål.. For hvad er ROI’en reelt set på sociale medier ? , hvordan bør virksomheden egentlig tilpasse sig for at skabe succes ? og hvorfor får jeg ikke den trafik og oplever den eufori jeg blev lovet ?

En ting er sikkert, svaret har mange gange lydt – og det i mangel på bedre.! ”Hvis du udlodder en Ipad 2 vil konkurrencen øge den mængde af personer du kan komme i kontakt med gennem deres venner - husk på ’word of mouth’ og det, at du vil få et større felt af mennesker at eksponere til”!

Det skete ganske rigtigt! Virksomheden er tilfreds, den marketingsansvarlige kunne nu vende glad tilbage til chefen og puste ud. ”Vi gjorde det” , vi skabte 12.000 flere likes i denne her kampagne!

Virksomhederne valgte selvfølgelig, at fortsætte -  overbevidste om, at de havde knækket koden og der for altid ville være evig lykke! Derfor blev den ene konkurrence efter den anden langet over disken, antallet af likes steg – alt var godt. Vi havde fundet ROI’en!

Lige indtil hverdagen ramte for kort tid siden og virksomheder indså, at de reelt ikke sælger flere produkter, de får ikke flere besøgende på deres website og nøgletallene forholder sig uændret! – Og  lad mig understrege, at det rent faktisk godt kan være, at det har lykkedes for nogle virksomheder og forretningsmodellen egentlig fungerede, til det har jeg kun, at sige - det gjorde markedsføring gennem hotmail også engang.!

 

Forretningsmodellen holder ikke og etableret virksomheder har ikke en chance!

 

-       og det er ikke engang deres skyld..!

 

Alt den snak om ROI og en konstant søgen mod de hurtige og konkrete resultater er langt fra virksomhederne forsøg på at ødelægge sociale medier. Det bunder i et fundamentalt strukturelt problem i den måde man forholder sig til budgetter og tal. De har typisk en struktur, hvor virksomheder kvartalsmæssigt rapporterer om deres resultater, Hvor meget har er der solgt, det tal , trækker de ressourcer brugt på arbejdskraft og markedsføring fra, og så har de en smule karikeret, virksomhedens profit! Denne ekstrem kortsigtet måde at tænke markedsføring på, virker på traditionelle kommunikationskanaler og så alligevel ikke – den første der kan vise mig ROI’en af en tv-reklame, får en stor bøf med god vin af mig!

ROI eller ej, så har virksomhederne accepteret disse traditionelle kanaler og vælger at betragte det som et spørgsmål om synlighed, og det skal der jo til for konstant at være i ’top of mind’ hos forbrugeren. Sociale medier er endnu ikke helt accepteret som et medie, der generer synlighed på samme måde – tyg lidt på den and start wondering…. why  ?

At folk lytter - betyder ikke, at de hører efter!

Radioen har lyttere, magasinet har læsere og fjernsynet har seere. Når virksomheder snakker, gennem et traditionel medie, lytter folk – men hører de efter ? Den tryghed, denne målbarhed alligevel giver, er nok til, at virksomheder vælger denne løsning. Det er kortsigtet og derfor passer netop den type markedsføring rigtig fint ind i strukturen. På de sociale medier, skal du for første gang ikke snakke, men lytte. Du skal tænke i et marathon og ikke i en sprint,! Du skal investere menneskelige ressourcer - i den potentielle relation, der måske om en måned eller to anbefaler dit budskab til sit netværk! Måske ikke engang viralt, men over spisebordet. Uden at skulle give hele løsningen her, så bliver det bare så åbenlyst for mig, at virksomheder i dag organisatorisk og strukturelt ikke evner at profitere optimalt på sociale medier!

Konklusionen må derfor blive.. Sociale medier må betale prisen – Vi gider dig ikke mere!

Alle ønsker at ramme sociale medier ind i en boks, så vi kan forholde os til begrebet og derfor kan fordærve det - det giver et eller andet sted god mening, men så alligevel ikke. Lad mig slå en ting fast – Internettet er blevet socialt – engang for alle! Virksomheder der fra dags dato laver en løsning,  og glemmer det sociale element, overlever ikke.

”Vi tror ikke på hvad virksomhederne fortæller os, sjældent på hvad de viser os, vi tror på vores venner” –Seth Godin

Alligevel siger alt logik og historik mig, at 2012 vil være året, hvor virksomhederne vil trække følehornene til sig og vende tilbage til det de kender og tilmed kan måle på - Traditionel markedsføring! Det på trods for, at vi lever i en tid, hvor kun 12 % af forbrugerne tror på hvad virksomhederne fortæller dem (traditionel markedsføring), mens 89 % af forbrugerne tror på anbefalinger fra andre mennesker.  Når vi nu snakker konverteringsrater i traditionel markedsføring, så stil selv regnestykket op og vælg hvor du vil bruge din næste million på markedsføring!

Og paradokssalt nok vil virksomhederne i 2012 gå tilbage til det, der i de sidste par år har været glemt. Det har været glemt og virksomhederne har derfor glemt hvorfor de overhovedet i første gang prøvede noget nyt.

 

Ens død en andens brød.

'Jeg vil argumentere for, hvorfor sociale medier om relativ kort tid vil være et dødt område for mange virksomheder, men paradoksalt nok give plads til nye typer af organisationer og virksomheder, der i de kommende 3-4 år vil opleve den virkelige guldalder indenfor sociale medier , genoplive området og for altid ændre på den måde virksomheder bør tænke markedsføring.

Uanset om det er en Ipad2, der mister sin X-faktor og derfor bliver erstattet af en Ipad3 eller om det er internettet, der blev erklæret dødt i 2000-2001, men i tiden efter blev relanceret og forbedret til noget der i dag har revolutioneret verden – vitterligt! Så vil sociale medier komme stærkt tilbage i slutningen af 2012!

Det vil være starten på de virkelige ’guld år’ indenfor markedsføring gennem sociale medier. Konkurrencen vil aftage, teknologien vil blive bedre og organisationer ,der er gearet og skabt til 2012, vil træde i karakter! Det vil , for altid, revolutionere måden, hvorpå virksomheder bør forholde sig til sociale medier. Virksomheder der formår at gentænke sig selv nu, vil sammen med dygtige, nystartet virksomheder fra slutningen af året have 3-4 år med hidtil usete markedsføringsmæssige fordele.

Hold kæft og lyt!

Vi bevæger os i den kommende tid tilbage til 30’ernes og 40’ernes form for markedsføring! Den tid, hvor Slagter Jensen kendte hver og én af sine kunder. Han vidste, at når Jesper kom ind i butikken, foretrak han bøffen skåret ud i medium størrelse og krydret i peber. Slagter Jensen var også kendt for altid, at stikke to vingummibamserne ned i lommerne på de børn der var med deres forældre inde og handle kød.

Min karikeret pointe er, at vi rykker os tilbage til en tid, hvor 1 til 1 markedsføring får sin genfødsel! Virksomheder, der er bedst til at lytte vinder - so simple! Du vil se virksomheder med sociale enheder på alt fra 1-2 , til 20 mænd udelukkende sidde døgnets 24 timer og lytte og respondere på snak – ikke for at sælge, men for at rådgive, vejlede og henvise til ting, der måtte afhjælpe den enkelte person. Det handler om, at tage sig tiden. De dygtige virksomheder vil vide, at det på kort sigt ikke handler om salget, men om relationen, det handler om båndet , det handler simpelthen om generering af goodwill, velvillighed – social kapital ,kald det hvad du vil. Det vil skabe dig ambassadører, der vil revolutionere din forretning… I promise!

 

Jamen Casper, vi er en lille virksomhed med et uinteressant produkt ?

Lyt alligevel! Brug tiden – om I kun har 5 kunder, så brug  de næste 3 måneder på at finde ud af hvorfor netop de 5 kunder foretrækker jer frem for konkurrenten. Brug de næste 3 måneder på at rådgive, vejlede og glem salget – skab relationer!

Investere tid og sved i nærværet og glem den 3 månedlige tilbagerapportering.

Så er der evig lykke!

Njaa.. om 4-5 år skal vi igennem samme mølle - X-faktoren forsvinder og produktet, sociale medier, vil i et markedsføringsperspektiv, skulle tænkes på ny. Det er produktets livscyklus, sådan har det altid været og sådan vil det altid blive!

Husk dog..

Internettet er engang for alle blevet socialt – glem tanken om sociale medier som noget enkeltstående. Sociale medier kan ikke rammes ind og skal forstås som en flydende masse, der skal gennemsyre alt, hvad du som virksomhed foretager dig internettet - Sociale medier er internettet!

Vil I gerne høre mit svar, når jeg bliver spurgt om ROI på sociale medier ?

ROI af virksomheders sociale indsats er, at den virksomhed stadigvæk eksisterer om 5 år.”

  

 

 


Fra Kolding
Tilmeldt 6. Apr 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Super indlæg! Er helt enig!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Christian. :)

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Er Video så det næste område som dør. Alle taler Video nu og til sidst er det i overflod synes allerede vi er der. Der er mange som ikke kommer til at få mange besøgende. Som de ville have gjort ved block eller web side.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ihvertfald sikkert, at video i øjeblikket fejler, det tror jeg som med sociale medier, ikke er video formatet skyld. Jeg tror mere på , at det er måden det bruges i øjeblikket der fejler. Det næste rigtig store du vil se fejle for så at komme tilbage er mobilapplikationer - i dag skal du bare have en undskyldning, så køber virksomheden den, om 2 år vil tonen være en helt andet og en ny form vil være påkrævet. Præcis på samme måde , som at nytænke videoformatet vil det allerede i dag.

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er så fremtiden så man kan være med i opgangsfasen og ikke kommer haltende bag efter.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

fremragende indlæg - meget interessant analyse

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :

social aktivitet er også der er bruger på egen side der debattere i stedet for er på facebook der er blomster flere og flere op og flere og flere har bemærket det giver det forgår på egen side der kan de lettere styre det og der er kortere til kunden , dog du kan se på amino.dk og flere 100 andre social sider.

Videoer dem må vi bare lave bedre, det tror jeg også er muligt

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det! 

Ja, du har helt sikkert fat i noget af det rigtige Mikael. Tendensen henimod en komplet sammensmeltning og integration af en virksomheds eksterne kommunikation i form af markedsføring og relationdannelse ligger lige om hjørnet og venter på os!

Helt enig, med dine betragtninger omkring videoer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Lykkebjerg:
Hvad er så fremtiden så man kan være med i opgangsfasen og ikke kommer haltende bag efter.

Et plc-forløb er ikke noget nyt og rent markedsføringsmæssigt, kan du komme ind i alle faser ( dog vil jeg ikke anbefale at se på et produkt der er i sen modenheds og nedgang - der er løbet kørt) Desværre er det der alle lige pludselig får lyst. Du skal for hver fase have en forskellige strategi, pris og koncept omkring dit produkt.

Så nej, der er plads til alle i bjergbestigningen, husk bare at have værktøj med til når bakken går den anden vej.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)