Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har det egentlig nogensinde handlet om Facebook likes ?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

"Jeg ønsker med dette indlæg at skabe en saglig og konstruktiv debat omkring facebooks fremtid. Se dette indlæg som min bekymring over, at Facebook i disse tider tilegner sig seriøse sygdomme, som jeg på sigt har svært ved at se konsekvenserne af.  God læsning og hold debatten i en god tone. "

Debatten om Facebook og antal likes florerer i øjeblikket på fuld skrue. Jeg kan godt forstå den skepsis og kritik af diverse Facebook-strategier, som er solgt til virksomheder uden at have skabt nogen form for værdi. For værdien ligger ikke i Facebook og i likes. Tværtimod er Facebook i dag destrueret, som et resultat af sørgelig og inkompetent rådgivning.

Jeg har følt mig provokeret og samtidig hulens inspireret til at skrive dette indlæg. Et tak til de kommunikatører og personer, som i den seneste tid har belyst emnet og sat sociale medier på dagsordenen i et nuanceret og retvisende perspektiv. Ingen er dog kommet med et svar på, hvor vi er på vej hen, hvorfor og hvad virksomhedernes næste skridt bør være? Der har, på trods af min før tildelte ros, floreret en til tider usaglig debat, hvor dommedagsudsagn har været nødvendige for at skabe opmærksomhed. Jeg vil forsøge at kridte tavlen op, slå fast hvor kæden er knækket og komme med mit bud på, hvor al fokus egentlig bør befinde sig. 

Der er de seneste par år sket en skævvridning og en negativ udvikling, ja faktisk potentielt ødelæggende tendens i brugen af Facebook . Jeg skrev for noget tid siden et indlæg omkring netop dette emne, hvori jeg forsøgte at provokere for til slut at bede om et svar på, hvem der skulle stilles til ansvar for denne udvikling. ? 

Jeg vil i det følgende komme med mit bud på, hvem der skal stilles til ansvar.

Det har specielt det seneste år været helt åbenlyst og soleklart for mig, at Facebook, set i et kommunikations - og marketinglys stod i en situation, hvor nytænkning og andre øjne på mediet er en nødvendighed. Respekt til de såkaldte Facebook eksperter, som i de seneste 3 år har tjent godt på et ’lack of knowhow’ fra virksomhedernes side til at håndtere dette nye medie. ’Eksperterne’ har meget beundringsværdigt formået at få drejet fokus over på mere eller mindre manipulerede tal, højteknologiske pimpede løsninger, samt et konstant fokus på hele tiden at holde sig selv og deres kunder opdateret på, hvilke former for konkurrencer, der er lovlige netop nu. 

Denne kerne af virksomheder har konstant balanceret på grænsen for, hvad der var lovligt. Det har de gjort for, at kunne fremvise det ene flotte tal efter det andet om, hvor mange impressions , direkte visninger og røre i andedammen de havde skabt for danske virksomheder. Resultatet er desværre endt ud i, at du ikke kan logge på Facebook uden, at du i din newsfeed bliver bombarderet med beskeder om, at nu har din ven eller veninde lige deltaget i en ’tag, synes godt om OG del’ – konkurrence, om den allernyeste gummistøvle i en rødbrun kulør. 

”Jamen Casper, vores forretning er jo netop at lave lovlige højteknologiske løsninger på sociale medier. De konkurrencer, du hentyder til er jo ulovlige. Dem tager vi stor afstand fra og skaber udelukkende lovlige konkurrencer, der via specielle applikationer, gør det super smart og lovligt og samtidig skaber word of mouth!”

Jeres stærkeste salgsargument og rådgivning handler om, hvorvidt en konkurrence er lovlig eller ej . Det synes jeg er sørgeligt, da det bliver tydeligt, at I dybest set ikke har forstået mediets præmisser - hvad mediet er, hvilken stærk kraft det kan have, og hvordan det bør anvendes strategisk som et element i en overordnet integreret kommunikationsstrategi. En kommunikationsstrategi der har til formål at være værdiskabende og positioneringsstyrkende for virksomheder. 

Ja, vi lever i en tid, hvor vi ikke længere tror på, hvad virksomhederne fortæller os, sjældent på hvad de viser os, men på vores venner! Det kræver ikke den store indsigt eller uddannelse for at regne ud, at mund til mund anbefalinger er så meget stærkere end envejskommunikeret budskaber fra virksomhed til kunder. 
Men det er derimod en illusion at tro, at når Heidi og Thomas trykker synes godt om, deler eller tagger sig i et produktbillede, så har det nogenlunde samme værdi som, når jeg lige har været til frisøren, fået super god service og derfor anbefaler min gode ven at besøge denne frisør, næste gang håret skal klippes. 

Det er altså blevet klart, at det ikke er Facebook og de sociale mediers skyld at virksomhederne ikke får tilstrækkeligt ud af deres indsats. Det er simpelthen en kritik rettet mod de pseudo kommunikatører, som lige nu taler til gå-hjem møder om, hvorfor du som virksomhed skal være din egen blogger. De besidder åbenlyst ikke evnerne, kvaliteterne og indsigten til at kunne håndtere et så komplekst medie som Facebook er. Områder som social intelligens, talentfuld kommunikation og et overordnet strategisk tilgang til mediet, som et led i en fuldt integreret kommunikationsstrategi for en pågældende virksomhed er afgørende. Men bliver direkte nedtonet af teknik. 

Det ville være hårdt udelukkende at skyde skylden på disse Facebook virksomheder. De var og er tekniknørder, der fik opgaver, som har vist sig at være for komplekse. MEN virksomhederne skal i ligeså stor grad drages med i kritikken og have en ligeså stor del af skylden for, at både din og min newsfeed i dag er destrueret. 

Jamen Casper, kan der så slet ikke skabes en profitabel forretning på sociale medier???

Jo!

Vi har de seneste par år haft et meget snævert fokus på Facebook, som mediet der skulle skabe fremtiden og give alle virksomheder evig lykke. Denne hype er nu ved at være vendt til en frustration over, at den evige lykke og kæmpe plus på bundlinjen er erstattet af alt for store fakturaer, alt for pimpede teknik løsninger og sidst men ikke mindst alt for lidt indhold på de eksisterende fællesskaber.

Af tid bliver man klogere. Der bliver i dag brugt 16 % af alt tid online på Facebook. Facebook bør derfor på den ene eller anden måde være en del af dine overvejelser, når du som virksomhed, set ud fra en overordnet strategisk tankegang, skal håndplukke dine kommunikationskanaler. 

Men vi bevæger os altså ind i en tid, hvor det at tænke integrerede løsninger og have et langt større fokus på de resterende 84 % bliver afgørende. Vi skal ændre fokus tilbage til, hvor vi kom fra, inden vi blev blindet af højteknologiske løsninger og troen om evig lykke på Facebook. Nogle kloge folk kalder det cross media, jeg er langt fra tilfreds med det udtryk og mener stadigvæk , at der vil være en klar differentiering mellem et dot.com medie og et socialt medie, grundet den simple årsag, at medierne fundamental set er forskellige og er opstået ud fra to vidt forskellige mindsæt og behov. 

Nu får du mit bud på en løsning…

Burns and Stalker revolutionerede måden at tænke organisering på med Contingency theory tilbage i 1961. To af deres mest revolutionerende og lærerige sætninger tilbage i en tid, hvor bureaukratiet og en meget mekanisk ledelsesform med en tilhørende funktionel struktur hærskede var:

- Organisationer er åbne systemer, der skal tilfredsstille og balancere interne behov og eksterne betingelser.
- Der findes INGEN optimal måde at organisere sig på. Det afhænger af organisationens opgaver og omverdenens betingelser!

Det handlede altså kort fortalt om, at virksomhederne skulle opnå erkendelsen af at være en del af deres omverden. De skulle være omstillingsparate og se sig selv som en flydende organisme der tilpassede sig efter behov fra sin omverden. Det var en nødvendighed for at kunne skabe succes og bærerdygtige resultater. I et mix af individet, individets jobbeskrivelse og virksomhedens omverden ville der opstå et best fit. Best fit blev med andre ord dannet, som en reaktion og et resultat af den aktuelle situation fra virksomhedernes omverden.

Hvad dælen skal jeg bruge det til Casper?

Præcis på samme måde skal virksomheder i dag tænke sociale medier ind som et aktivt værktøj i deres overordnet kommunikationsstrategi. Sociale medier bør konstant være med til at forme og skabe din digitale og faktiske tilstedeværelse. Ligeledes skal virksomheder opnå en erkendelse og forståelse af, at der skal åbnes helt op – fx i forhold til lagret viden. Gennemsigtighed og omstillingsparathed bliver nøgleord når strategier skal eksekveres.

Kort summeret op bør alle fremtidige kommunikationsløsninger tilsættes en stor del social medie for at imødekomme markedet og den omverden vi lever i.

Virksomhederne er nødsaget til at gennemgå en rigtig sund og lærerig proces. Et af de områder man bør komme ind over i god rådgivning er, at det klassiske parametre mix. De 4 (faktisk 6 p’er) skal op i luften igen – HØJT op. Der skal simpelthen overvejes, hvordan man som virksomhed kan krydre hvert enkelt parameter i det klassiske mix med en tilpas mængde social medie. 

Ligeledes må du ALDRIG se sociale medier og i særdelshed Facebook som et enkeltstående medie, da den eneste berettigelse den platform nogensinde vil få, set fra en virksomheds synspunkt, vil være i et sammenspil med din allerede eksisterende kommunikation. ( Netop derfor er det for mig forrykt, at der er virksomheder, der udelukkende kan lave forretning på Facebook. Og netop derfor giver det så hjertens god mening at de løsninger der er skabt den seneste tid, er blevet pimpet så godt op, at indhold og den egentlige kommunikation er nedtonet i en sådan grad, at kommunikation blev til konkurrencer. ) Rystende men en realitet.

Så en konklusion må derfor blive:

Glem Facebook som et medie, der kan stå alene. Glem alle mulige såkaldte word of mouth konkurrencer, hvor inflationen i likes lige nu overstiger selv den værste inflationskrise i den virkelig verden. Vend tilbage til en holistisk tankegang omkring en samlet digital identitet, tilsæt så denne identitet en hulens masse sociale elementer og overvej nøje, hvilke medier du bør anvende. For hvert socialt medie du vil benytte, så vær opmærksom på dets rammer og begrænsninger .

"Ved godt det var en ordentlig omgang - tak fordi du læste til bunds. Gør mig den tjeneste at kommentere og fortæl mig, hvordan du ser Facebook som bruger idag.. Er du træt af virksomhederne på facebook, ? Er du træt af, at din newsfeed er lettere ødelagt ? Hvordan ser du fremtiden ? , jeg vil sætte stor pris på dit svar... Tak"

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kom så alle aminoer :)

Fra Split
Tilmeldt 13. Oct 06
Indlæg ialt: 411
Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper, det var f.... et godt indllæg, mange tak for det!

Well what to say?

jeg har aldrig rigtig forstået værdien af FB men hensyn til at sælge noget, jeg har deltaget i kursur og hørt om fantastiske succes historie, men for mit egen vedkommende og for mine kunders vedkommende, har FB stor set været værdiløst, bevars det har givet en masse beøgende, har taget en masse resourser og penge, men ROI er ikke rigtig til at finde.

Jeg er begyndet at anbefale min kunde (som regel små hoteller, med lidt personale) at de laver en FB side, og så ikke mere (kun for at sikre sig URL), det kan godt være det er tåbeligt, men kunderne betaler mig nu engang for at jeg rådigver den til større indtjening, og jeg har pt. endnu ikke kunne påvise at FB giver andet en omkostninger for denne type virksomheder.

For mine egne siders vedkommende har jeg lagt mærke til at selvom antallet af likes stiger og jeg efterhånden kan flytte en del trafik over på mine egen websider kan jeg ikke rigtig se at indjening står mål med indsaten, da slet ikke når jeg sammenligner med hvad man kan får for samme resource indsats gennem google.

Jeg har derfor beslutte at flytte focus til google plus sider, jeg har en fornemmelse af at 2012 bliver året hvor G+ boomer, og jeg er meget spændt på om google på et tidspunkt tilbyder at man kan integrere adsense i google plus sider, på en eller an måde forkommer det mig som en logist udvikling at 68/32 princippet, som jo har virket fortræffeligt på websider.

Mvh

Morten

2 mio. besøgende i Wordpress hvor jeg bla. skriver om ferie i Kroatien på 8 sprog

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)