Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frivillig Non-profit forening afholder konference. Hvordan med skattepligt og moms af fondsstøtte, sponsorater og billetindtægter?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 22. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej eksperter,

Jeg er med i en nystartet frivillig, non-profit, studenterdrevet forening med CVR.nr.

Vi afholder en årlig konference hvor såvel studerende som ikke-studerende kan tilmelde sig, med det godgørende formål at inspirere til social innovation (nye og økonomisk bæredygtige løsninger på sociale og miljømæssige problemer i vores samfund). 

Vi har CVR.nr fordi vi vil få en årlig omsætning på over 50.000.

Vi har modtaget sponsorater og fondsstøtte på sammenlagt 80.000 indtil nu, som næsten alle bliver brugt før vores skatteår slutter.

samtidig vil vi have nogle billetindtægter (maks 30.000)

Vi kommer til at bruge nogle af pengene på catering, der er drevet af en skattefritaget studenterorganisation.

Jeg er meget i vildrede i forhold til om vi er skattepligtige af sponsorater, fondsmidler og billetindtægter

På samme måde er jeg i vildrede mht. om vi er momspligtige af disse indtægter.

Derudover er jeg i tvivl om vi skal betale moms af den mad vi køber til konferencen.

De bedste hilsner fra den frivillige

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Både skattepligt og momspligt anhænger i høj grad af, hvordan foreningens formål bedømmes. Anses formålet, som det der kaldes almennyttigt, kan foreningen i praksis undgå skattebetaling, jf. selskabsskatteloven § 1, stk. 1, nummer 6, og selskabsskatteloven § 3, stk. 2.

Det er en konkret vurdering, der afgør om foreningen er almennyttig, men der sættes visse krav til opløsningsbestemmelserne i vedtægterne.

Med hensyn til moms gælder lignende, men ikke tilsvarende regler jf. momsloven § 13, stk. 1, nummer 4 og 17.

Venlig hilsen,

Jan Kristoffersen

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=134089


https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=135905#K8

Tilmeldt 22. Dec 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan,

tak skal du have!

Det var et virkelig godt svar! Dog må du tilgive manglende evne til at nå til bunds i lovteksterne.

Som jeg forstår dit svar, er der ingen principiel forskel på indtægter fra sponsorater, fonde og billetindtægter, i forbindelse med momsfritagelse?

På forhånd tak

Fra København
Tilmeldt 11. Oct 10
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frivillig,

Det er desværre ikke sådan mit svar skal forstås.

I forhold til moms, vil der blive kigget på de forskellige typer af varer og ydelser jf. § 13, 1 pkt.

Jeg tænker du skal overveje, at anmode om et bindende svar på foreningens vegne. Dels vil det give den fornødne sikkerhed, at arbejde ud fra - dels vil det sikre dokumentation der kan gives videre til en ny ledelse, så den ikke behøver at "opfinde" den dybe tallerken igen.

Hvis du ønsker hjælp, til at udarbejde et bindende svar, hjælper jeg naturligvis gerne.

Venlig hilsen,

Jan Kristoffersen

Latest news, sport and comment from the Guardian | The Guardian

Fra København
Tilmeldt 22. Mar 10
Indlæg ialt: 87
Fra  Create Copenhagen Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Må jeg spørge hvilken forening du er del af?

Tilmeldt 15. Aug 10
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der ikke snak om at fjerne momsfritagelsen fra foreninger?

Det er noget med EU

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)