Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring, afskrivning - Hvor skal hvad stå?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har læst mig igennem de fleste indlæg vedr. afskrivninger, men er kun blevet mere forvirret, end jeg var til at starte med ;-)

Straksafskrivingen for eks:

Jeg har købt en brugt Iphone til firmaet for 2000,-, og den er der jo ikke moms på. Derfor kan jeg ikke postere den under "Små-anskaffelser, straksafskrivning" da der så automatisk tillægges moms.

Skal jeg så postere den under købskontoens  "Afskrivninger" eller "Ekstraordinære udgifter uden moms"?

Samtidig har vi indkøbt en måler til 33.000 - også brugt uden moms.

Hvilken købskonto skal den ind under? Og bruger jeg blot firmaets bankkonto som modkonto, ligesom på alle andre udgifter/indkøb? Det er jo der den er betalt fra, men man kan vist kun trække 12.300 kr. fra årligt? Eller blander jeg noget sammen?

I guder, føler mig virkelig lost!

Af samme grund vil jeg også lige forhøre mig om, hvorvidt nogle af jer revisorer der læser med her, skulle have tid til at lave årsregnskabet for os, samt en ide om, hvad det vil koste. Jeg bogfører i E-moms, firmaet er startet op i august, og der er ca. 1300 posteringer. Kontakt mig meget gerne via J_rothmann(a)hotmail.com

Mvh. June

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke dit bogføringsprogram, men du bør kunne undertrukke moms ved bare at slette den der hvor der står moms i kassekladen med delete (eks k-moms eller andet) - så bør den være klaret

Under 12.300 straksafskriver du - over skal du afskrive over levetid regnskabsmæssigt - og skattemæssigt med 25% per år - indtil det helt samlede beløb for afskrivninger - evt. fordi du ikke køber mere, når ned på 12.300 eller under, hvor du så kan straksafskrive resten

Ih hvor modigt af mig at prøve at svare, men jeg er ret sikker, ellers vent på en revisor og GOD ide at få kontakt til en der vil lave din afslutning i alle fald - der skal nok melde sig nogen du kan kontakte

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Årh, selvfølgelig! Jeg opretter jo bare en ny konto til småanskaffelser, der er uden moms ;-)

Tak for hjælpen.

Men det der nok forvirrer mig mest, er at der er 2 former for afskrivning - regnskabsmæssig og skattemæssig. Og skal jeg gøre begge dele, eller vælge én af dem?

Er der mon en, der kan skære ud i pap for mig, hvordan jeg gør det i praksis?

June - Nu som blondine ;-)

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

J. Christiansen:
Men det der nok forvirrer mig mest, er at der er 2 former for afskrivning - regnskabsmæssig og skattemæssig. Og skal jeg gøre begge dele, eller vælge én af dem?

Altså når det gælder beløb over "bagatel-grænsen", selvfølgelig....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

I enkeltmandsvirksomheder mv. kører man oftest udelukkende efter skattemæssige regler.

Selskaber mv. kører regnskabsmæssige principper og skattemæssige til skatteregnskabet.

Vi kan sikkert hjælpe dig.

Du skal være velkommen med yderligere oplysninger.

 

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan som du ser Peter Revisor tilbyde hjælp med. Du kan sikkert bare køre skattemæssige og glemme selskabsmæssige afskrivninger. Det er i princip sådan at skat har faste % satser, du kan i selskabet vælge andre hvis du kan begrunde en anden levetid for aktivet over "bagatel grænsen"

Der kan være andre ting der er forskelligt i dit selskab - også det personlige selskab - i forhold til skatteregnskabet - ex repræsentation og hoteller (drift af hvidpladebiler også) som jo er en fuld udgift for dit selskab - men som skatte og moms mæssigt ikke har fulde normal træk.

Igen - her kan en som Peter Revisor hjælpe (mod et beløb må du jo regne med) - hvis du er i tvivl - men slippe for bekymring

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Tak for dit svar :-)

Så på den indkøbte måler til 33.000, trækker jeg 25% ud - altså  kr. 8250,- - og putter dem ind under købskontoen "Afskrivninger"? Resten afskrives i årene efter?

Jeg kontakter dig via mail mht. årsregnskabet.

Mvh. June

Tilmeldt 1. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Ja, ydelser koster, sådan er det jo ;-) Det er dog kun den måler, der volder mig problemer. Repræsentation osv. er heldigvis ikke aktuelt.

Mvh. June

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)