Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsregler for konsulentarbejde

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 25
Fra  Aagaard Design Skrevet kl. 10:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg er bestemt ikke skarp til regnskab, momsregler mm. Og derfor bliver jeg nød til at søge hjælp hos jer.

Jeg sidder i den situation at jeg laver lidt grafisk design ved siden af mine studier, for at tjene til huslejen og føden. Det har jeg gjort i et par år, de sidste par år med mit eget lille freelancefirma, hvor jeg ikke tjente over 50.000 om året og derfor aldrig blev momsregistreret - men bare førte regnskab, og indberettede mine indtægter til Skat når den tid kom, det fungerede fint.

I år er jeg så blevet ansat i et mere eller mindre fast studiejob som grafisk designer ved en virksomhed. Her bliver jeg omtalt som konsulent, dvs. jeg har ikke nogen ansættelseskontrakt, og jeg kommer på kontoret og laver arbejde efter aftale med min kontaktperson, og har ikke faste timer. Derfor står denne virksomhed heller ikke for skatteindberetning mm. når det kommer til mig, det er mig selv der står for det. I mine øjne er det en hel fin aftale, for jeg er jo vant til at indberette mit eget arbejde.

Nu ser jeg så på mit regnskab, og jeg kunne godt ende med at tjene over 50.000 kr. i dette skatteår, hvis jeg altså ikke siger stop og holder ferie fra nu af (hvilket jeg ikke har lyst til), og her opstår mit spørgsmål. Når jeg er ansat på en konsulentkontrakt, er jeg så stadig forpligtet til at bliver momsregistreret med eget firma? Jeg kan ikke se nogen form for vinding på dette, da jeg i sidste ende vel skal betale mere af mine hårdt indtjente penge, hvis jeg skal til at betale moms? Samtidig ser jeg ikke at jeg vil få nogle fordele ved at blive registreret, da jeg alligevel ikke har udgifter der vil kunne eller skulle trækkes fra.

Så kort og godt, jeg er ansat hos et firma. Jeg arbejder stort set kun der, dog er jeg på en konsulentkontrakt, så jeg selv står for indberetning af skat. Vil dette betyde at jeg som sådan arbejder som selvstændig firma, og bliver nød til at blive momsregisteret ved indtægt på over 50.000? Og i så fald, hvilke udgifter mm. skal jeg så regne med? 

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig på dette område, mange tak på forhånd.

Johannes Aagaard - Portfolio: Johannes Aagaard - E-mail: johannes@aagaarddesign.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Johannes,

Når din omsætning overstiger kr. 50.000, så skal din virksomhed momsregistreres. Du skal derefter tillægge momsfakturaer til din kunde. Det ændrer ikke ved din indkomst og sikkert heller ikke på din kundes udgift, hvis denne er momsregistreret og har fradrag for momsen.

Et andet spørgsmål er dog om du kan anses for at være selvstændig, hvis du kun har een kunde og det lyder som om denne har instruktionsbeføjelse, men det er dog en konkret vurdering af mange andre forhold også - du kan læse mere om selvstændig kontra lønmodtager i flere indlæg her på amino.

Mange hilsner

Martin


Indehaver af Bogholderiet Bech - rådgivning om skat, moms, regnskab og bogføring og meget mere - se www.bogholderiet-bech.dk
Fra Kolding
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 523
Fra  All Creative A/S - Vejle Skrevet kl. 06:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Johannes

Du er det skat kalder for Honorarmodtager

Det er ikke det samme som en virksomhed - faktisk har du gjort det helt rigtige.
At du nu kommer over 50.000 kr. betyder dog at aktiviteten bliver momspligtig og du skal registreres som sådan, men stadig angive indtægten som nonorar (B-indkomst) på selvangivelsen.

Du kan læse mere på skats hjemmeside og i denne folder http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530

 

Kim Thranborg / Projektleder hos All Creative A/S / www.allcreative.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Honorarmodtagere har typisk forskellige opgaver hos flere kunder - se samme vejledning.

Jeg mener at risikoen for at SKAT vil vurdere at Johannes er lønmodtager i denne arbejdsopgave er betydelig: ingen udgifter, møder på kontor hos "kunden", Kontaktperson instruerer i arbejdet, og der skrives mere eller mindre fast arbejde. Men det er som sagt en konkret vurdering, i hvert enkelt tilfælde.

Når det er sagt, er risikoen for at han er lønmodtager vel mest firmaets, da det betyder indeholdelsespligt mv. Johannes har jo ikke nogen udgifter, som han kan blive nægtet fradrag for...

Men Johannes, har du mere end den ene kunde og hvor betydende er de eventuelle andre kunder?

Mange hilsner

Martin

Indehaver af Bogholderiet Bech - rådgivning om skat, moms, regnskab og bogføring og meget mere - se www.bogholderiet-bech.dk
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Johannes Aagaard:
Når jeg er ansat på en konsulentkontrakt, er jeg så stadig forpligtet til at bliver momsregistreret med eget firma? Jeg kan ikke se nogen form for vinding på dette, da jeg i sidste ende vel skal betale mere af mine hårdt indtjente penge, hvis jeg skal til at betale moms?

Nej det skal du nemlig ikke. Det er din kunde som betaler det mere til dig som du skal indbetale til moms.

Eks: Hvis du nu får 100 kr for dit arbejde og du så skal opkræve moms, så skal du opkræve 100 kr + 25% = 125 kr.

Din kunde indberetter at de har betalt 25 kr i moms som DE så kan trække fra det som DE skal betale.

Hvis du så gik ud og købte en dims til dit firma som koster 125 kr (incl. moms) så vil du skulle have 25 kr tilbage fra Skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er helt korrekt hvad Niels Henriksen skriver, men det ændrer ikke ved spørgsmålet, om du rent faktisk er ansat honorar modtager. Det er ikke noget man helt frivilligt vælger, men noget skat afgør

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1970921&chk=205447

bør kunne vise vejen, klik der frem i linkene i venstre side for de forskellige muligheder. Den du arbejder for er vel den som har risikoen hvis du ikke betaler din b-skat i det fald at skat mener du ikke er selvstændig men bare omgår regler om ansættelse

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 27. Feb 09
Indlæg ialt: 25
Fra  Aagaard Design Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres svar alle sammen - det er meget brugbart. 

Jeg prøver at læse mig lidt frem til regler mm. forskellige steder, og så tager jeg lige en snak med dem på kontoret når jeg skal derop tirsdag (de kan sikkert også hjælpe mig på vej).

Til spørgsmålet om antal jobs, så har jeg i dette skatteår udelukkende arbejdet for denne ene virksomhed, på nær et lille job for en anden kunde.

Det ser ud til at jeg ikke slipper for at momsregistrere mig uanset hvad. Så kommer der måske et følgespørgsmål:

For jeg har jo ikke medregnet moms på de fakturaer jeg har sendt ind til videre, hvis jeg bliver registreret nu - vil det så først gælde for efter registreringen af mit "firma", så jeg ikke skal til at betale moms af mine allerede fakturerede indtægter?

Johannes Aagaard - Portfolio: Johannes Aagaard - E-mail: johannes@aagaarddesign.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)