Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aflønning af private freelancere uden CVR

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej ikke hvis man som freelancer efter skats udgangspunkt er lønmodtager. Er man som freelancer ikke lønmodtager er det store spørgsmål - du ser selv skats definitioner - i hovedsagen noget med, at man selv har risiko og rent faktisk kan tabe penge på virksomheden man driver freelance i - selv kan bestemme og tilrettelægge arbejdet og arbejdstiden - anvender egne materialer (ex selv har værktøjet eller computeren med) og ikke har stor regelmæssighed i arbejdet (næsten samme timeløn og arbejdstid over flere omgange 

ER man så selvstændig - så fakturer man blot og bogfører i sin virksomhed. Er man honorar lønnet, så skal arbejdsgiveren indberette udbetalinger som bidragspligtig B-skat - og er man lønmodtager så er det med A-skat. Det er IKKE et spørgsmål om hvad man skriver i en kontrakt - men de helt konkrete virklige forhold som skat lægger til grund - så det er ikke noget man bare aftaler sig ud af. (ellers var det vel hurtigt slut med lønmodtagere hvis alle arbejdsgivere bare kunne kræve folk fakturerede deres løn uden feriepenge/ATP/opsigelsesvarsler/barselsorlov og hvad ved jeg.)

Der er ikke som sådan et begreb i skat der hedder freelancer - du må se skats kriterier og høre til en af de tre understregede grupper.

Freelanceren har som sådan ikke det store problem som jeg ser det, det er arbejdsgiveren som har problemet, både i form af, at skat hos arbejdsgiveren vil opkræve freelancerens skat hvis honorar er udbetalt som b-skat og freelanceren ikke har betalt sin b-skat - og problemer hvis freelanceren lægger sag an og siger han er blevet snydt for ATP og feriepenge.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Jeg vil anbefale dig at kigge på hhv. http://www.multidata.dk/losninger/SMV/DataLon og http://www.multidata.dk/losninger/SMV/Mit-lon-og-personalekontor 

Dataløn er løsningen, hvor du selv opretter lønmodtagerens stamoplysninger og timer elller bruttoløn. Dataløn sørger herefter på beregninger og overførsler. Denne løsning er god, hvis du bruger de samme freelancere flere gange, og hvis du ved, at du skal udbetale løn hver måned.

Mit løn- og personalekontor er løsningen, hvor du lægger ansvaret over på Multidata. Vi sørger for alt fra indtastninger til beregninger og overførsler. Denne løsning er god, hvis du hele tiden bruger forskellige freelancere, og hvis du ikke udbetaler løn hver måned, da du her kun betaler når du får lavet en eller flere lønsedler.

Hvis du har spørgsmål til ovenstående er du meget velkommen til at kontakte os i salgsafdelingen på tlf. 7227 9019.

Med venlig hilsen

Tine H. Henriksen

 

Side 3 ud af 3 (22 indlæg)