Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aconto skat - bogføring

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så betaler jeg første aconto skat. Jeg bogfører debet i status på 62050 aconto skat i summa og kredit bank.

Spørgsmål: - ved betaling af den virkelig skat når regnskab er klart - så bogføres vel debet konto for selskabsskat, og den del der er betalt aconto - kredit accontoskat - og hvis der er mere skat - så den del bare mod bank til den tid.

(og hvis skatten bliver mindre end aconto betalt - så selvfølgeligt udligning modsat over bank)

Der vil også være rente af en eller anden art i alle fald - er den at bogføre under skat - eller separat til den tid som rente skat?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Så betaler jeg første aconto skat. Jeg bogfører debet i status på 62050 aconto skat i summa og kredit bank.

Spørgsmål: - ved betaling af den virkelig skat når regnskab er klart - så bogføres vel debet konto for selskabsskat, og den del der er betalt aconto - kredit accontoskat - og hvis der er mere skat - så den del bare mod bank til den tid.

(og hvis skatten bliver mindre end aconto betalt - så selvfølgeligt udligning modsat over bank)

Der vil også være rente af en eller anden art i alle fald - er den at bogføre under skat - eller separat til den tid som rente skat?

vh John H

Hej John

Korrekt acontoskat debet konto 62050.

Når årsregnskabet afsluttes beregnes selskabsskatten, som afsættes som en omkostning i resultatopgørelsen og krediteres skyldig selskabsskat.

Når årsopgørelsen modtages fra SKAT kan begge poster udlignes, og en eventuel difference kan føres i resultatopgørelsen under posten "Regulering skat tidligere år".

Renten eller de såkaldte skattetillæg kan følgelig beregnes og afsættes som andre renter, dog under sin egen post, da der følgelig ikke er skattemæssigt fradrag herfor.

Tonny

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)