Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indbetaling til Pension for selvstændige..

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem kan hjælpe med fgl..

Jeg er lønmodtager,og medejer af et mindre  firma,  og indbetaler max beløb på Kapitalpension  (46000 kr)og max beløb på ratepension (100000 kr). Da jeg ikke har været særlig flittig til at sætte penge ind på en pensions konto tidligere, så vil jeg gerne sætte 30%, af mit firma overskud ( jeg mener det er til og med 2014, at man kan det ). Men hvor skal det skrives på selvangivelsen.. rubrik 21 er jo " brugt" af indbetaling til ratepension..

Hilsen Poul

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul

hvis man indbetaler f.eks 100.000,- til en ratepensionsopsparing, så nedsættes ens personlige indkomst med tilsvarende 100.000,- (det vidste du sikkert godt)

dvs tjener man f.eks 500.000,- om året og indbetaler t.kr 100 vil du have en personlig indkomst efter pensionsindbetaling på 400.000,-

Så skal du ikke bare skrive en mindre indkomst på, svarende til løn efter pensionsbidrag?

Morten Egø

Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten..

Tak for dit svar..Hvis mit firma overskud et`år er 200000 kr og jeg vil indbetale 30% på en pensionskonto, så skal jeg opgøre mit overskud af virksomhed til (200000 - 60000) = 140000 kr..er det rigtig forstået..

Poul

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul

Jeg tror stadig dit overskud er 200.000

og det er rigtigt at du kan indbetale 30% og dermed i det opsillede eksempel 60.000,-

Du skal bare ikke betale skat af det du indbetaler til en pensionsordning

 jeg tror måske du skal give dig selv de 60.000,- i løn, og så ser skat bort fra dine pensionsindbetalinger når de opgør din skattepligtige indkomst som jo er Personlig indkomst fratrukket pensionsindbetalinger/bidrag

Check evt, med din revisor 

Morten Egø

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

og dermed fik jeg lige modsagt mig selv i forhold til første indlæg

Personlig indkomst = indkomst FØR pensionsindbetalinger

Skattepligtig indkomst = indkomst EFTER pensionsindbetalinger

hvis jeg husker rigtigt.

Morten Egø

Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

 

Jeg bliver nok nødt til at kontakte en rivisor, for at få et helt korrekt svar.. Jeg har ikke tidligere gjort brug af revisor bistand, da mit firma er af beskedent størrelse og rimeligt ligetil at have med at gøre. Der var bare lige det her spørgsmål, vedr pensions indbetalinger, jeg godt vil have et svar på, og håbede at der var en regnskabskyndig der ville poste et svar om hvordan jeg skal forholde mig..

Poul

 

 

 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 19. Mar 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Tak for dit indlæg..det er et meget nyttig link..og så beklager jeg forvirringen med "medejer". Fakta er at vi er 2 personer der i fællesskab ejer et mindre transportfirma, og at jeg personligt ejer et andet lille enkeltmandsfirma. Det er det firma jeg refererer til.. Men for at få fradrag for min indbetaling af 30% af overskudet for 2011, hvornår skal denne indbetaling så foretages, jeg tænker her på , at min årsopgørelse jo typisk først er klar nogen måneder inde i 2012. Så det er først der , jeg ved hvad overskudet helt nøjagtig bliver.

Eller skal jeg "sjusse" mig frem til et ca. beløb, også indbetale inden den 31/12..

Poul

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)