Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg posekøb???

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.
Jeg har haft min forretning i ca. 6 år og når kunder køber varer hos os, tilbyder vi dem (selvfølgelig) en gratis bærepose at bære deres varer hjem i. Jeg har tidligere spurgt min revisor om disse poser på en eller anden måde skal fratrækkes, da det jo efterhånden løber op i en del kroner (jeg har købt og foræret poser væk for ca. 130.000 kr.). Min revisor siger at det ikke kan fratrækkes på nogen måde, da det bare er et varekøb, som vi forærer væk og dermed har vi ikke nogen salgsmoms på disse varer. Men jeg vil da mene at det skal bogføres et eller andet sted og har ærligt talt svært ved at tro at disse poser ikke kan fratrækkes moms, da vi jo som bekendt ikke sælger dem. Jeg mener, når vi køber varer til butikken så som rengøringsmiddel og lignende, bliver det jo bogført, da vi ikke sælger rengøringsmidlet, men bruger det selv. Er der nogen kloge aminoer der har en idé om det virkelig er rigtigt at som min revisor (deloitte) siger at det "bare er ærgeligt".

Mvh. Peter 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må da gerne spørge din revisor hvor det står. Eller måske er der nogen andre der kan hjælpe.

Det føles meget naturligt for mig at fratrække poser, emballage m.v. som "foræres" væk til kunderne (aka er incl i prisen på de andre varer), som en direkte omkostning.

Kan du så heller ikke trække bonrullerne fra når du ikke kræver gebyr for udskrivning af kvittering og der ingen salgsmoms er på bonerne?

Jeg ser frem til at blive klogere, - og beklager jeg ikke har svaret.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Naturligvis kan du trække moms på poser fra ligesåvel som emballage, pakketape mv.

 

MvH

Peter

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det undrer mig så bare vores revisor har sagt at vi jo bogfører det som varekøb og så udliner det sig selv da vi jo ikke sælger dem videre. Men dette må da så give et forkert billede af vores faktiske salg da det jo så pr automatik bliver mindre. Men så skal jeg måske oprette en konto der hedder poser? eller jeg skal bare trække det fra varekøb og lægge købet ind på kontoen "vareforbrug i egen butik" men "sparer" man så momsen der så jeg ikke skal betale som jeg jo skal af alm varekøb? Ja forstår det ikke rigtig og føler ikke vores revisor er til megen hjælp, han "glemte" bla at fortælle man kunne fratrække elafgift, det fandt vi slev ud af. Så der kunne vi kun få tilbage for 3 år selvom vi har haft butik siden 2005. :-(

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Selvfølgelig kan du fratrække moms på poser, emballage m.v., som medgår til salget (omsætningen).

I lighed med Jørgen, så kunne jeg da også godt bruge oplysninger om det modsatte.

Det virker unægtelig som om, at du skulle overveje en ny revisor.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er fuldstændig enig med alle her i tråden.

Du kan fratrække bæreposer i dit regnskab på lige linie med de omkostninger du afholder til anden emballage, pakketape, mv.

Opret en omkostningskonto udelukkende til bæreposer. Denne konto bruger du til at afstemme med lagerbeholdningen på din konto i balancen, så du får poserne udgiftsbogført i takt med forbruget.

Et lille tip:
Hvis du får trykt logo eller firmanavn på poserne, så er der slet ingen tvivl om fradraget (i både moms og skat), da de i så fald kan kategoriseres som markedsføringsmateriale.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Gudmundsson:
Det undrer mig så bare vores revisor har sagt at vi jo bogfører det som varekøb og så udliner det sig selv da vi jo ikke sælger dem videre

det lyder mystisk - mon ikke noget misforstås - det udligner vel ikke sig selv - det er der jo meget der ikke gør - printerpapir - laserpatroner eller maling af lokalet skulle så heller ikke give momsfradrag når det købes for det sælges ikke videre. Normalt har revisor check på den slags, så jeg tror noget misforstås -. Med mindre plastposer er anderledes - for det er korrekt at der er afgift på dem hvis de har hank og ikke hvis de ikke har som en anden skrev, det kender jeg godt igen fra byggemarkeder. Spørg revisor om han MENER AT MAN IKKE MÅ TRÆKKE MOMS FRA INDKØB HVIS DET IKKE DIREKTE SÆLGES IGEN MED MOMS?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 23:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at alle er enige i denne tråd også den kære revisor fra Deloitte - jeg tror bare at der tales forbi hinanden.

Nu snakkes der i indlægget om fradrag og salgsmoms. Revisoren har jo som sådan ret i at der ikke er salgsmoms på når poserne foræres væk. Og hvis poserne bogføres ind sammen med alt det andet varekøb formoder jeg at der trækkes moms heraf og der derigennem opnås fradrag fra momsen.

Har ikke fantasi til at tro at en revisor vil nægte momsfradrag for indkøb af poser, så jeg hælder altså mest til at der er tale om en misforståelse her. (det håber jeg ihvertfald Smile)

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Bach:

Jeg tror at alle er enige i denne tråd også den kære revisor fra Deloitte - jeg tror bare at der tales forbi hinanden.

Nu snakkes der i indlægget om fradrag og salgsmoms. Revisoren har jo som sådan ret i at der ikke er salgsmoms på når poserne foræres væk. Og hvis poserne bogføres ind sammen med alt det andet varekøb formoder jeg at der trækkes moms heraf og der derigennem opnås fradrag fra momsen.

Har ikke fantasi til at tro at en revisor vil nægte momsfradrag for indkøb af poser, så jeg hælder altså mest til at der er tale om en misforståelse her. (det håber jeg ihvertfald Smile)

Jeg tror også det må være et bogførings-teknisk spørgsmål. For naturligvis kan momsen fratrækkes, da det f.eks. kan ligestilles med reklame.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)