Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan kanaliseres lejeindtægt bedst over i firma?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 12:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er i færd med at opstarte en helt ny aktivitet i det ApS som jeg er eneejer af. Der er i selskabet kun indtægt fra et par kunder fra en tidligere aktivitet, og denne indtægt er lille.

Den nye aktivtiet er ret ambitiøs og kræver så meget af min tid som muligt. Men jeg har altså p.t. kun ganske lille indtægt i selskabet, og min personlige indkomst er p.t. tæt på nul.

Landet ligger sådan, at jeg også er ejer af en bolig, jeg lejer ud (jeg selv bor til leje på fordelagtige vilkår). Min ejerbolig lejes ud gennem min enkeltmandsvirksomhed, og friværdien er cirka 85%. Den relativt lille boliggæld afvikler jeg p.t. hurtigt med et 10-årigt realkreditlån som helt dækkes af lejeindtægten fra boligen. Lånet er opfatget af enkeltmandsvirksomheden.

Så langt så godt. Jeg er nu i den situation, at jeg gerne vil have tilført noget kapital i mit ApS, så jeg kan hellige mig min nye aktivitet og har driftskapital til at starte den op. En nærliggende tanke er at gøre boliglånet afdragsfrit i en periode, så min lejeindtægt i stedet kan komme ud og arbejde og hjælpe mig med at starte min nye aktivitet i mit ApS.

Men lejeindtægt skal der som bekendt betales skat af, og jeg forestiller mig ikke, at jeg bare kan overføre kapital fra min enkeltmandsvirksomhed til mit ApS.

Så nu spørgsmålet: Kan jeg på en eller anden smart måde få min lejeindtægt over i mit ApS uden beskatning og dermed tilføre driftskapital til min opstart? Der vil jo under alle omstændigheder skulle svares skat af indtægten (nu blot som selskabsskat eller personlig beskatning, hvis jeg udbetaler til mig selv), så der burde vel ikke være noget dubiøst i det? Eller?

Mange tak ...

Anders

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor dog alle disse krumpspring?

Du kan uden problemer udlåne kapital til dit ApS.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter

Tak for hurtigt svar. Det var jeg ikke klar over, at det måtte. Og jeg formoder, at det så kan gøres til 0-rente?

Lille krølle: Hvis mit ApS nu, rent hypotetisk, går konkurs, kan min enkeltmandsvirksomhed så blot afskrive det udlånte som tab?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Nej..til markedsrenten.

Nej...ingen mulighed for afskrivning.

 

MvH

Peter

Fra København
Tilmeldt 18. Dec 07
Indlæg ialt: 18
Fra  Waremakers Skrevet kl. 14:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen!!

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)