Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår skal fakturaen bogføres?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har en kunde med en fast kontrakt. Jeg aflønnes efter en fast %-sats af kundens årlige bruttoomsætning.

Spørgsmål:

Kunden bogfører udgiften til mig i hans 2011 regnskab, for at han kan trække udgiften fra, og dermed nedsætte sin skattebetaling for 2011.

Men i mit regnskab optræder denne indtægt ikke i 2011, men i 2012. Vi holder møde i starten af Januar 2012, når kunden har styr på sin totale omsætning for 2011. Herefter enes vi om mit honorar for 2011, og jeg går hjem i mit eget regnskabsprogram og laver en faktura til kunden på beløbet. Denne faktura får så fakturadato i 2012 den dag jeg laver fakturaen. Dermed får denne faktura ikke indflydelse på mit 2011 Regnskab.

Er dette i orden ifølge regnskabsloven?

Eller skal jeg bogføre indtægten i det år, jeg har optjent honoraret?

/Søren

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Søren,

Du skal bogføre fakturaen i dit regnskab for 2011, da din indtægt vedrører 2011. Det er ikke afgørende, at fakturaen først er udstedt i 2012.

Såfremt du opgør dit regnskab, inden du når at sende fakturaen, så skal du medtage din forventede indtjening i 2011, som ufaktureret arbejde, i dit regnskab.

 

Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for hurtigt svar :-)

måske skulle jeg lige nævne, at jeg hver måned fakturerer kunden et aconto beløb, som udgør en 1/12-del af den forventede omsætning kunden har. Det vil sige jeg allerede ER blevet aflønnet i form af den forventede omsætning.

Det der så står tilbage i januar på mødet, er en efter-regulering, da vi først på det tidspunkt kender den eksakte omsætning.

Må jeg bogføre denne efter-regulering i 2012 regnskabet?

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Priz:

Må jeg bogføre denne efter-regulering i 2012 regnskabet?

Du har jo helt indtil 30. juni 2012 for at opgøre regnskabet for 2011, så der er vel ikke umiddelbart noget tidsmæssigt argument for at flytte den regning til 2012, når den udskrives i januar.

Så nej, det vil jeg ikke mene der er, selvom du har forsøgt at kompensere ved at opgøre et acontobeløb.

Priz:

Måske skulle jeg lige nævne, at jeg hver måned fakturerer kunden et aconto beløb, som udgør en 1/12-del af den forventede omsætning kunden har.

Er I opmærksomme på, at jeres model godt kunne gå hen og blive vurderet som et almindeligt lønmodtagerforhold af SKAT, selvom du fakturerer dine timer?

 

Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Den månedlige aconto betaling indgår i det beløb jeg udbetaler til mig selv som løn, og den afregnes efter alle kunstens regler gennem dataløn.

Jeg smider det hele i mit 2011 regnskab.

Tak for hjælpen :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Priz:

Den månedlige aconto betaling indgår i det beløb jeg udbetaler til mig selv som løn, og den afregnes efter alle kunstens regler gennem dataløn.

Jeg smider det hele i mit 2011 regnskab.

Tak for hjælpen :-)

Jeg tror Martins spørgsmål mere gik på den der modtog fakturaen - med faste acontobeløb, kunne det jo (uden jeg har læst hele tråden Embarrassed) nemt se ud som om det var en løn og der så var tilknyttet en provision der udregnedes på andre tider - og så ville begge dele jo nemt kunne være et lønmodtagerforhold,

Det hjælper ikke den der modtager fakturaen, at han har skrevet fint at du skal fakturere og bla bla - det vil være det faktiske skat lægger til grund.

Du betaler sikkert din skat som du skal, men arbejdsgiveren? Han burde måske i virkligheden se dig som lønmodtager med skat og AM bidrag indberettet direkte fra ham (nok bikort når du selv anvender hovedkortet til andet) Undlader han det, KAN han risikere dels at hænge på din skat hvis du ikke betaler den, dels få vrøvl med feriekonto/ATP - men problemet er mere hans end dit

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden vi nu går i selvsving og ser modtagerforhold alle steder - så er grundlaget for at vurdere om det er aktuelt i denne situation så spinkelt, at det tangerer nytteløs gætten. Ingen beskrivelse af arbejdsforhold, ligesom accontoafregning lige så godt kan understøtte selv stændig virksomhed som det kan understøtte lønmodtagerforhold. Afregningen er jo ikke baseret på timeafreging men på hvervgivers forventede omsætning.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Inden vi nu går i selvsving og ser modtagerforhold alle steder - så er grundlaget for at vurdere om det er aktuelt i denne situation så spinkelt, at det tangerer nytteløs gætten. Ingen beskrivelse af arbejdsforhold, ligesom accontoafregning lige så godt kan understøtte selv stændig virksomhed som det kan understøtte lønmodtagerforhold. Afregningen er jo ikke baseret på timeafreging men på hvervgivers forventede omsætning.

Ja vist er det spekulation - jeg ville bare forklare at det ikke handlede om at modtager gav sig selv det som lønSmile

Hvis man skal se en problematik er det at der betales fast månedligt aconto - men som nævnt det er ikke egentlig modtagers problem

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)