Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er vi alle marionetdukker i Lukas Grahams dukketeater ?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

- Et social (strategisk) mesterværk.

Lukas Grahams musikvideoer har ikke kostet mange kroner. De er optaget i hans stue, og kvaliteten af optagelserne kunne godt vidne om, at det er filmet med en smartphone. Og det er en af de faktorer, der knytter ordet original til ham.

For videoerne viser det rå talent, uredigeret, uden autotune og ingen photoshop. Det er privat, ærligt og troværdigt. Lukas Graham hygger med sine kammerater, spreder gode vibes og god musik uden kommerciel interesse. So it seems.

 

Og det er lige præcis det, som forbrugerne vil have. De vil se bag kulissen. De ønkser ’gennemsigtighed’, ’autenticitet’ og ’involvering’. Det er det, som Lukas Graham giver dem. Uskyldigt.

 

Historien om Graham

Lukas Graham startede som et lokalt fænomen fra Christiania, hvor han ramte et lille publikum i hjertet med sine live-optrædener. Rygtet bredte sig hurtigt i den københavnske undergrund, hvor der opstod stor begejstring for den unge originale soulsanger. Nu er han nået op til overfladen -  Facebook, P3, Vega.

Det er historien om den nye danske stjerne, Lukas Graham, der på 2 måneder gik fra at være lokal musiker i indre København til at have over 100.000 YouTube visninger på flere af hans videoer i dag.

 

Men hvad var det lige præcis der skete, da han gik fra en lille fanbase på Facebook på 500 likes til 9000 på få dage? Jeg vil i det følgende skille historien ad og se på processen ud fra et forretningsperspektiv. Jeg ser nemlig historien om Graham, som et eksempel der kan overføres til en virksomhed eller et produkt. For bevidst strategi eller ej, så gjorde han det helt rigtigt. Han fodrede de rigtige mennesker.

 

I dag opfattes og måles succes på sociale medier på volumen af dine followers på twitter og antallet af dine likes på facebook. Det er i og for sig også rigtig fint, hvis og såfremt dine fælleskaber på disse medier besidder tilsvarende velvillighed.  Jeg vil i det følgende tage udgangspunkt i Lukas Grahams historie, da hans historie understøtter min tese om, at hvis man som virksomhed fokuserer på en lille målgruppe, plejer dem og giver dem, hvad de godt vil have, så skal de nok sprede dit budskab. De vil blive loyale ambassadører for dig og dit brand. Så hellere få værdifulde likes, end mange passive.

 

 

Værdien af de rigtige likes

Lukas Graham startede med små koncerter på Christiania, hvor han er fra, og her fik han sig en loyal fanbase.

Det var en lille målgruppe. Dem, ramte Lukas og hans band lige i hjertet med den måde de performede på, den energi de lagde for dagen og den musik, de i øvrigt spillede. De fokuserede ikke på en stor fanskare, søgte ikke 2000 likes på Facebook. De søgte at give deres lille publikum en god oplevelse, sprede god musik og hygge sig. De ramte 200 mennesker lige i hjertet, og det lykkedes dem ret hurtigt at få skabt et bånd til denne her lille målgruppe. De brugte Facebook til hele tiden at høre, hvad det var, deres publikum efterspurgte, hvad det var, de godt kunne lide – på denne måde fik de et indgående kendskab til deres målgruppe.

 

I en periode på ca. 3 måneder gav Graham og band deres begejstrede og passionerede fans, det de kunne lide. De holdt liv i begejstringen og lovede Facebook vennerne, at den dag de ramte 500 likes i fællesskabet, så ville de smide en video ud.

Da dagen kom, og de opnåede 500 likes, blev videoen smidt ud. Boom! Så begyndte det at sprede sig. Hypen tog over. Lukas gik fra en undergrundsmusiker til Danmarks nye stjerne.

 

Da videoen blev smidt ud i cyberspace, havde Graham 500 ambassadører, der forventningsfuldt ventede på en oplevelse. Videoen ’Criminal mind’ gav Grahams fans lige det de forventede. (Det samme så sig gentaget ved 2000 likes og videoen ’Drunk in the morning’) Det var en oprigtig og passioneret begejstring, der opstod, og den lille målgruppe begyndte at sprede videoen viralt med hjerte og sjæl.  Hypen tog over.

Når jeg siger hype, mener jeg ikke den tomme folkefascination, som ikke har grobund i ordentlig kvalitet. Hype er i dette tilfælde det oprigtige engagement og passion, der spreder sig på de sociale medier. Hype er den velvillighed og loyalitet, som Graham har opnået hos sit publikum. Så stærk, at de nu markedsfører hans musik og sørger for, at hans koncerter er udsolgt, inden de er sat til salg.

 

Det stærkeste budskab i denne historie er, at hvis du vil værdiskabe gennem de sociale medier, så glem de store masser. Fokuser i stedet på dine nærmeste, dem som oprigtigt vil dig og dit brand, og giv dem, hvad de forventer – og gerne lidt ekstra. Så behøver du ikke at få grå hår over dit markedsføringsbudget det kommende år.

 

Lukas Grahams Facebook fans steg fra 500 til 9000 loyale fans på en lille måned. Først udsolgte han Loppen på Christiania en onsdag aften og nu Vega . Der er sågar, ifølge rygter, sendt 3000 mere eller mindre uopfordret opråb afsted mod den komité , som netop nu sidder og planlægger næste års Roskilde Festival. Det er unikt, at det kan gå så stærkt. Men historien viser, at hvis du fokuserer på en meget lille målgruppe og plejer dem, så skal de nok, som dine ambassadører, sørge for, at den dag du vil ud med et budskab, så skal du nok blive set, hørt og markedsført. De gør det endda for dig.

Lukas Graham kunne også have valgt at skyde en super fed video og opfordre folk til at høre den. Det havde måske lykkes ham at opnå samme succes. Men så ville det nok stoppe der.

Som kunstner eller virksomhed er det meget mere givende at få en lille målgruppe helt ind under huden og få dem til at arbejde for dig. Lad dem dele dit budskab i deres netværk. Vi tror nemlig på vores venner.

 

Om vi blot er marionetdukker i Grahams dukketeater er egentlig ligegyldigt. Graham er dygtig! Et musikalsk og strategisk talent, vi kan lære af!

 

Casper Henningsen.

 

Jeg linker her til de to videoer, som Lukas Graham’s fællesskab på facebook fik som ”belønning” for involvering og stærk aktivitet.

" target="_blank">

’Criminal mind’ ved 500 likes.

" target="_blank">

’Drunk in the morning’ ved 2000 likes.

Lukas Graham, Facebook ( tjek det ud, en sand fornøjelse ) http://www.facebook.com/LukasGraham1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 5. Jan 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes helt klart du har fat i noget! Både at fokusere på de rigtige, men også at tænke sin positionering ind i sin større marketingsstrategi. Her kommer storytelling ind i billedet. For at differentiere sig, specielt i kunsten, skal ens historie og koncept være originalt, medrivende og ikke mindst TROVÆRDIGT! Copenhagen Records som havde lukas i stald satsede på konceptet om en lokal semi bad boy gadedreng der ikke gav så mange fucks. Det stemte både i overensstemmelse med hans soul/pop musik og hans karakter. For at være TROVÆRDIGE fik Lukas Graham derfor at vide, at de skulle lave de ovenstående meget "hjemlige" videoer. Det gav pote. Det er ikke at underkende, at videoerne er blevet promoveret og delt rigtigt godt på de sociale medier, men pga. autenciteten trak det kegler. For at holde konceptet skarpt valgte de derfor også at spille den førte udsolgte koncert på Christiania. Det har været et gennemgående tema i hans storytelling at være gadedreng fra christiania, hvilket hans marketingsstrategi støtter rigtig godt om.

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)