Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

OWS <-> Unikalisme.. Blandt utopister og realister...

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)
  • 1
Fra Hobro
Tilmeldt 23. Aug 10
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at svælge for meget i hvorfor, var jeg selv var til demo'en Occupy Denmark, kommer her en statusopdatering. Den deltagende flok var en blanding af mange forskellige interesser, hvilket jo også ses ret tydeligt i den bevægelse, der startede det hele i New York.

Derovre er folk ret opsatte på at fremhæve den ikke politiske vinkel, og en del af de protesterende fremhæver, at de ikke er imod kapitalisme, men er imod for stor grådighed i den finansielle sektor.

Det samme burde også være gældende i den danske bevægelse - desværre oplevede jeg at demo'en i dets taler og udtryk, blev hijacket af for mange samfundsomstyrtende utopister fra den yderste venstrefløj. I mit stille sind tænker jeg at mange af disse mennesker nok vil gøre meget for at bruge den teknologi som kapitalismen har medbragt det medicinske fremskridt, hvis de selv blev syge - ligesom mange af dem sikkert har mobil-telefoner...

Så selvom jeg selv kommer fra venstrefløjen, vil jeg ikke henfalde til samme inddirekte hykleri som disse utopister, der blandt andet mener at "virksomheder skal erstattes af koorperativer" og "implementer det pengeløse samfund". I stedet vil jeg stå på den realistiske fløj i bevægelsen og give en salut til kapitalismen for alle de gode ting den har givet os...

Men er kapitalismen så et fuldendt makro-økonomisk system? Nej, langt fra. Store dele af befolkninger i kapitalistisk baserede lande kommer i klemme grundet den rå og darwinistiske grundfilosofi, der ligger i kapitalismen. En problemstilling, der ligger os meget nær i DK, er tilbagetrækningsreformen, hvor nedslidte folk i fx. byggebranchen er usikre på om deres kommende år på arbejdsmarkedet bliver smertefulde. Et andet ekspempel var da DSB solgte udtjente færger til indiske ophuggerfirmaer, hvor arbejdsforholdene skreg til himlen.

Jeg selv er også kommet i klemme i det kapitalistiske system. I mange år af min ungdom har jeg ikke haft den store indkomst (hvilket hovedsagligt skyldtes en uddannelse, der ret hurtigt er blevet forældet og nogle konjukturer, der har forstærket arbejdsløsheden på feltet). Det har jeg så inddirekte prøvet at kompensere for gennem en række projekter/virksomhedsideer. Øvelse gør mester og de sidste 5-7 af disse har jeg set eller ser større realistiske perspektiver i. Men ak - har smagt den bitre pille der ligger i at blive afvist af banker til et investeringslån. Derfor har jeg nu 2 CVR-registrerede virksomheder, hvoraf den ene kun har en mindre 20.000 kroners kassekredit, der kun har være nok til produktionen, og ikke nok til marketing.

Min lønarbejds-situation er sådan, at jeg hutler mig igennem et kludetæppe af småjobs på supplerende dagpenge, hvor kun ca. halvdelen er (delvist) relateret til min uddannelse. Boende i leje-lejlighed og uden opsparing, var udsigterne for banken for svage (selvom jeg/vi (partnere) slog på at vi vitterlig kunne håndtere afdragene).

'Unikalisme' er et af mine 'børn'/mine projekter, hvor den skævvridning af ressourcerne kommer de gode ideer til undsætning. Kunne et af mine projekter være et guldæg? Og hvem ved hvor mange projekter/virksomhedsideer, der er derude i det danske samfund, som ikke bliver til noget grundet håbløse udsigter (hvor produktion/udvikling koster kassen og hvor store marketingsudgifter er reglen for overlevelse)?

Unikalisme forsøger at forbedre kapitalismen, på flere måder, men først og fremmest sådan at et uafhængigt nævn bør kunne bedømme ideer. Store 'middel-entiteter' (banker, investorer, hedge fonde) bør derefter kunne tilgå disse nævns bedømmelser, for så at skulle investere i de bedste af disse ->> Unikalisme (som styreform eller styreforms-inspirerende faktor) fordrer nemlig at man for at kunne erhverve sig et nyt stort parti aktier/obligationer forinden skal investere i iværksætter-mulden (de nyopstartende (->> hvilket også giver flere aktive penge i samfundet/gang i hjulene)).

Ja, indrømmer at et sådan system ville gavne min situation. Men guldæg giver skatteafkast! ... hvilket stemmer godt overens med den danske politiker-rille, der til stadighed siger "vi skal leve af viden og innovation". Hvor mange ukendte guldæg kender du selv til? Ja, det 'skal' være rigtig hårdt at være iværksætter, men når man til tider arbejder 60-70 timer om ugen på lønarbejde og sine projekter (og hen over flere år), kan man så småt begynde at opgive samt mærke kvalmen, over hvor låste de store penge-ressourcer er i DK :-///

'Rewarding cash-back to entrepeneurship and soceity!... Unicalism'  http://unicalism.wordpress.com/

Side 1 ud af 1 (1 indlæg)